Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

تولید جنگنده رادار گریز چنگدو j-20 چین لو رفت + عکس

جنگنده چنگدو J-20  هواپیمای جنگنده نسل پنجمی، رادار گریز و دو موتوره‌ است که در گروه صنایع هوایی چنگدو چین برای ارتش آزادی‌بخش خلق طراحی شده‌است. این جنگنده نخستین پروازش را در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۱ انجام داده‌ و تا سال ۲۰۱۴ چهار پیش‌نمونه از آن ساخته شده‌ و بر اساس اعلام نیروی هوایی چین بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ عملیاتی خواهد شد. با میهن پست همراه شوید.

جنگنده چنگدو J-20 چین به صورت رسمی وارد مراحل اولیه تولید شده است. آن چه در این تصاویر مشاهده می کنید نخستین مدل تولیدی از این جت جنگنده رادارگریز است که به صورت پنهانی شکار شده است. روی بدنه این هواپیما ۲۱۰۱ درج شده است و رنگ زرد آن احتمالا یک پوشش اولیه است.

به اعتقاد کارشناسان و بر اساس استانداردهای معرفی یک هواپیمای جنگی جدید، چین با سرعتی فوق العاده چشمگیر جنگنده J-20 را توسعه داده است. نخستین پرواز این جت جنگنده در ژانویه ۲۰۱۱ انجام شد و تا نوامبر ۲۰۱۵ هشت مدل اولیه از آن به پرواز در آمدند. در مقام مقایسه، آمریکا نزدیک به دو دهه را برای توسعه جنگنده F-35 سپری کرد.

چنگدو جی-۲۰ جنگنده‌ای چندمنظوره و تک‌سرنشینه و با بال‌مثلثی است که هم برای مأموریت‌های هوابه‌زمین و هم برای مأموریت‌های برتری هوایی طراحی شده‌است. جی-۲۰ از همتاهای آمریکایی (اف-۲۲ و اف-۳۵) و روسی (سوخو پک فا) خود بزرگتر است و بدنه‌ای کشیده دارد. ویژگی عجیب این هواپیما وجود کاناردهای تمام متحرک است که پنهان‌کاری هواپیما را به طور کامل زیر سوال برده‌است. ضمن اینکه مشخص نیست توانایی نرم‌افزاری چینی‌ها برای استفاده موثر از مزیت‌های چنین کاناردی – نظیر آنچه در یوروفایتر دیده می‌شود – در چه اندازه است.

نباید فراموش کرد که جنگنده نسل پنجم J-20 پیشرفت های قابل مشاهده ای را در مسیر توسعه خود تجربه کرده است. در مدل اولیه ۳ ورودی های هوای بازطراحی شده، دماغه ای کمتر گرد با زاویه ای بیشتر و سیستم هدف گیری الکترو-اپتیکال در این مدل به کار گرفته شده بودند. در مدل های اولیه ۵ و ۶ بالچه های تیزتر که اگزوز پیشرانه را از رادار پنهان می سازند قابل مشاهده بودند.

بنابراین این که پیشرانه های چینی یا روسی در جنگنده J-20 استفاده شده یکی از پرسش هایی است که درباره این هواپیما همچنان مطرح است. نمونه های اولیه این جت جنگنده از پیشرانه روسی AL-31 «ساترن» بهره برده اند که در جنگنده J-15 «کوسه پرنده» نیروی دریایی چین نیز استفاده شده اند. اما اخبار منتشر شده حاکی از ساخت پیشرانه های عملکرد بالا مدرن توسط خود چینی ها است و انتظار می رود جنگنده J-20 در نهایت با پیشرانه های WS-15 چینی معرفی شود. توسعه پیشرانه های WS-15 حدود ۲۰ سال طول کشیده است که فقدان دانش و تجربه متالورژی چینی ها در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

در این میان گرچه تولید جنگنده J-20 می تواند قابل توجه و تاثیرگذار باشد اما دلایلی وجود دارند تا برخی شک و تردیدها نسبت به جنگنده رادارگریز جدید چینی ها باقی بماند. چین در زمینه انتشار اطلاعات بسیار محتاط عمل می کند و ناظران خارجی تنها چیزهایی که این کشور مایل است ما بدانیم را ارائه می کند. از این رو، پرسش های بسیاری همچنان بی پاسخ باقی مانده اند. این که جنگنده J-20 از چه راداری استفاده می کند؟ چرا هرگز دو هواپیما به همراه هم در هوا دیده نشده اند؟ آیا با یک جنگنده برای برتری در نبردهای هوایی مواجه هستیم یا یک بمب افکن با قابلیت نفوذ بالا و یا هر دو؟

منبع: popularmechanics

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا