Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

افزونه ای برای گوگل کروم که کاربران را ردیابی می کند ؟

میهن پست – گوگل کروم  Google Chrome یک مرورگر وب رایگان است که در ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ (۱۲ شهریور ۱۳۸۷) توسط شرکت گوگل بر پایهٔ پروژهٔ کرومیوم عرضه شد. در ابتدا نسخهٔ آزمایشی آن برای کاربران نرم‌افزار سیستم‌عامل ویندوز در یک‌صد کشور جهان عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه‌های منطبق با سیستم‌عامل گنو/لینوکس و رایانهٔ اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد که در همان سال گوگل بخش زیادی از کد منبع کروم شامل، موتور جاوااسکریپت وی۸ را با نام کرومیم در اختیار عموم قرار داد. این کار باعث شد که دیگران بتوانند کد را مطالعه کنند و کمک کنند تا این مرورگر برای سیستم عامل لینوکس و مک نیز قابل استفاده شود.

یک افزونه کروم که در ادامه معرفی خواهیم کرد، جابه‌جایی‌های کاربران را از طریق ردیابی تغییر مکان‌ آن‌ها، بر روی نقشه نشان می‌دهد. با این افزونه می‌توانید ببینید دوستتان سال گذشته در چنین روزی کجا بوده است.

احتمالاً اگر انتظار دارید کمترین حد حریم خصوصی در عصر نظارت فراگیر رعایت شود، بسیار خوش‌بین هستید. با این حال اگر فکر می‌کردید Messenger شرکت فیس‌بوک از این قاعده مستثنا است، حق داشتید. متأسفانه مشخص شده که به این اپلیکیشن نیز نمی‌توان اعتماد کرد. یک ابزار جدید که مختص مرورگر وب بوده و توسط دانشجوی دوره فوق‌لیسانس Cambridge طراحی شده است، نشان می‌دهد که اپلیکیشن Messenger فیس‌بوک اگر در حالت تنظیمات پیش‌فرض باقی بماند، ممکن است حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد.

این افزونه مرورگر کروم که Marauder’s Map نام دارد، اطلاعات مکانی دوستانتان را روی نقشه و از طریق سابقه تغییر مکان آن‌ها در طول زمان به شما نشان می‌دهد. این افزونه این‌گونه کار می‌کند؛ اگر دوستان شما از Messenger فیس‌بوک در دستگاه همراه خود استفاده کنند و تصمیم بگیرند موقعیت مکان خود را به اشتراک بگذارند، عرض و طول جغرافیایی آن‌ها با هر متنی که ارسال می‌کنند، ثبت می‌شود. Marauder’s Map داده‌ها را از آبجکت‌های جاوا اسکریپت در وب کلاینت Messenger بیرون کشیده و آن‌ها را به صورت نقطه و خط بر روی یک نقشه جغرافیایی نشان می‌دهد.

به اشتراک‌گذاری محل سکونت یک ویژگی اختیاری است، اما ممکن است به صورت ناخودآگاه آن را به صورت فعال نگه‌دارید؛ در همان مرحله اول در طول فرآیند نصب اپلیکیشن Messenger به کاربران اطلاع داده می‌شود که ردیابی موقعیت مکانی به طور پیش‌فرض فعال است. غیرفعال کردن این ویژگی کار دشواری نیست، کافی است به بخش تنظیمات بروید و تیک کنار Location را بردارید؛ اما با توجه به ابهام این روند، پتانسیل به اشتراک‌گذاری غیرعمدی آن کاملاً واضح است.

افزونه کروم برای ردیابی کاربران
افزونه کروم برای ردیابی کاربران

افزونه‌هایی مانند Marauder’s Map کمی بیشتر از یک حس کنجکاوی و فضولی عمل می‌کنند، تمام محل‌هایی که نشان داده می‌شوند، به محل اصلی نزدیک هستند و تنها به هنگام دریافت پیام‌ها، گزارش داده می‌شوند. با این حال، این افزونه‌ها خطرات ناشی از به اشتراک‌گذاری جزئیات را توضیح می‌دهند. در کل، بیرون آوردن اطلاعات از منبع بزرگی از داده‌ها کار سختی نیست، به ویژه داده‌های مربوط به مکان مانند مکان آخرین تعطیلات دوستتان یا مکان خانه نامزد سابق.

فعالیت سرویس‌های مسیریابی و به اشتراک‌گذاری مکان به طور مخفیانه مبحث جدیدی نیست. اپلیکیشن ترافیک Waze دارای یک سیاست روشنفکر ویژه‌ای است که به این اپلیکیشن اجازه می‌دهد اطلاعات شما را تقریباً به هر کسی بفروشد. با این حال، این اپلیکیشن‌ها از ایجاد یک روند نگران‌کننده صحبت می‌کنند؛ به خطر انداختن حریم خصوصی برای راحتی شخص. بسیاری از افراد با این نظریه موافق هستند.

یک تحقیق که توسط شرکت Accenture انجام شده، نشان داد اکثر مصرف‌کنندگان در ایالات‌متحده و بریتانیا مایل‌اند که به خرده‌فروشان اعتماد کنند تا از برخی از اطلاعات شخصی آن‌ها در جهت ارائه محصولات شخصی و هدفمند، خدمات، توصیه‌نامه‌ها و غیره استفاده شود. با این حال، شرکت‌کنندگان در این تحقیق اظهار داشتند همچنان ترجیح می‌دهند بر روی داده‌هایشان کنترل داشته باشند. ۸۸ درصد آن‌ها فکر می‌کنند که شرکت‌ها باید این انعطاف‌پذیری را به افراد بدهند تا کنترل نحوه استفاده از اطلاعات شخصی خود را به دست بگیرند.
برای سرویس‌هایی مانند فیس‌بوک، شفافیت بهترین سیاست خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا