Mihanpostعلمی و فناوریهوا فضا

دریافت سیگنال رادیویی بازتاباندند از دریاچه‌های قمر تیتان +عکس

به گزارش میهن پست – دانشمندان ناسا ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) از فاصله ۱٫۴ میلیارد کیلومتری زمین امواج رادیویی را از دریاچه‌های قمر تیتان زحل به گونه‌ای بازتاباندند که سیگنال‌های آن‌ها در زمین دریافت شدند.
تحلیل سیگنال دریافت‌شده توسط ایستگاه‌های «شبکه‌های اعماق فضا» (DSN) روی زمین این موضوع را مشخص می‌کند که دریاچه‌های تیتان از چه عناصری تشکیل شده‌اند. سیگنال‌های رادیویی از ابزاری بر بورد فضاپیمای کاسینی ناسا به سمت تیتان ارسال شدند که هم‌اکنون حول زحل مدارگردی می‌کند.

در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایه مایع است که محتوی ترکیباتی از آب و یا آب و آمونیاک است و در ژرفای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته‌است.
در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایه مایع است که محتوی ترکیباتی از آب و یا آب و آمونیاک است و در ژرفای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته‌است

حین اجرای مانور بازتاباندن سیگنال، کاسینی در ۳۶۵۹ کیلومتری بالای سطح تیتان بود و با سرعت شش کیلومتر در ثانیه (۲۰ هزار کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کرد. این فناوری در سال ۱۹۹۷ به فضا پرتاب شد و در سال ۲۰۰۴ به زحل در همسایگی زمین رسید.

سیستم مزبور از آن زمان به بعد در حال مطالعه این سیاره گازی غول پیکر و قمرهایش بوده است. تیتان، بزرگ‌ترین قمر زحل و تنها قمر طبیعی شناخته‌شده در منظومه شمسی است که دارای جوی متراکم است.

این جسم کیهانی تنها شی به جز زمین است که اجسام مایعی مانند دریاچه‌ها و دریا‌ها را روی سطحش دارد. با این حال این دریاچه‌ها حاوی آب نیستند زیرا سطح دمای متوسط روی سطح تیتان -۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گزارش شده و بنابراین آب می‌تواند فقط در شکل یخ وجود داشته باشد؛ با این حال، دانشمندان بر این باورند دریاچه‌های تیتان احتمالا از هیدروکربن‌هایی مانند متان و اتان در شکل مایع تشکیل شده‌اند.

تایتان، بزرگ‌ترین قمر کیوان (سیاره) (زحل) (دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی) است که در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.
تایتان، بزرگ‌ترین قمر کیوان (سیاره) (زحل) (دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی) است که در فاصله ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.

در این ماموریت، کاسینی در زاویه‌ای قرار گرفته بود که سیگنال رادیویی آن می‌توانست بر جو متراکم تیتان نفوذ کرده و از سطح چندین جسم مایع کوچک و همچنین لبه دومین دریاچه بزرگ این قمر به نام Ligeia Mare منعکس شود. علاوه بر رمزگشایی از ماهیت دریاچه‌های مرموز بر سطح سرد تیتان، سیگنال دریافتی جزئیاتی درباره ساختار جو این قمر را نیز آشکارسازی می‌کند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا