Mihanpostسیاسی

مرگ ملک عبدالله،پادشاهی که خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران بود + عکس

به گزارش میهن پست – پادشاه عربستان که در بستر بیماری به سر می برد ساعاتی پیش درگذشت.

 به نقل از سی ان ان، پادشاه عربستان که در بستر بیماری به سر می برد درگذشت. منابع رسانه ای از سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه و مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد خبر داده اند. ملک عبدالله ۹۰ ساله در هفته های اخیر به علت بیماری تحت مراقب بود و بامداد امروز جمعه درگذشت.

ملک عبدالله در کنار سلمان پادشاه جدید عربستان
ملک عبدالله در کنار سلمان پادشاه جدید عربستان

عبدالله بن عبدالعزیز  ششمین پادشاه عربستان سعودی و دوازدهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود ، بنیانگذار عربستان جدید بود.

ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ تا هنگام مرگ به‌ مدت بیش از ۹ سال پادشاه عربستان بود. پس از وی، برادر ناتنی‌اش سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی عربستان رسید.

عبدالله از سال ۱۹۷۵ معاون دوم نخست وزیر بوده‌است؛ پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می‌گیرد. از سال ۱۹۸۲ میلادی ولیعهد عربستان شد. البته وی از سال ۱۹۹۵ و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت. وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده‌دار بود.

ملک عبدالله در دوران جوانی
ملک عبدالله در دوران جوانی

طبق وصیت ملک عبدالعزیز ، برادر بزرگتر ولیعهد  – سلمان – خواهد بود و در صورت استنکاف نوبت به برادر بزرگتر بعدی می‌رسد. این شیوهٔ گزینشِ سنتی در زمان ملک عبدالله پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، برادر و اولین ولیعهد وی با ایجاد «هیأت بیعت» به هم خورد و عبدالله بر اساس رایزنی شورایی نایف بن عبدالعزیز و پس از مرگ نایف، سلمان بن عبدالعزیز را حتی بدون رایزنی به ولیعهدی برگزید.

وی در زمان حیاتش تلاش های زیادی را برای منزوی کردن ایران در جوامع بین الملل انجام و حتی باج های هنگفتی هم در این راه پرداخت کرد .

ملک عبداللهحامی دسته اول  و دیرینه تروریست های تکفیری منطقه بارها خواستار حملهٔ نظامیِ ایالات متحده امریکا به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

او در آوریل ۲۰۰۸ به زیان کروکر سفیر ایالات متحده در عراق و ژنرال دیوید پترائوس گفته بود «سر افعی را قطع کنید».

سفیر عربستان در واشنگتن ، عادل الجبیر، از توصیه‌های مکرّرِ ملک عبدالله به امریکا دربارهٔ حملهٔ نظامی به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور یاد کرده است.

که خوشبختانه وی این آرزو را با خود برای همیشه به گور برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا