Mihanpostآثار تاریخیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعکس

قایق اسباب بازی عتیقه با قدمت هزار سال در نروژ کشف شد

باستان‌ شناسان نروژی که در حال تحقیق و پژوهش در یک محوطه ساحلی متعلق به عصر آهن بودند یک قایق اسباب بازی عتیقه را در این مکان کشف کرده اند . این قایق دارای قدمتی هزار ساله بوده و در کنار آن تکه هایی از چرم نیز یافت شده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

قایق اسباب بازی عتیقه در زمان خودش حتما برای کودکی که از آن استفاده می کرده بسیار دوست داشتنی و هیجان انگیز بوده است .چراکه در آن زمان قایق از پیشرفته ترین وسایل نقلیه بشمار می رفته که ساخت آن کاری کاملا تخصصی بوده و تنها افرادی خاص می توانستند آن را تولید کنند . این قایق اسباب بازی در آن زمان قطعا به اندازه ماشین ها و موتور ها اسباب بازی کنونی برای بچه های امروزی هیجان داشته است . گفته می شود این قایق اسباب بازی عتیقه چیزهای زیادی درباره مردمی که در اینجا زندگی می‌ کردند، بازگو می‌ کند.

نخستین چیزی که با کشف یک اسباب بازی در منطقه ای باستانی به آن می رسیم این است که کودکان روزگاری در این مزرعه زندگی نسبتا عادی داشته اند چراکه امکان بازی کردن برای آنها فراهم بوده و این کودکان به جز کار در مزرعه اجازه انجام کارهای دیگری را نیز داشتند . از طرفی طبق گفته اینگرید یستگارد از مدیران این پروژه حفاری ، قایق اسباب بازی عتیقه در منطقه ای کشف شده که موقعیت استراتژیک مناسبی نداشته و احتمالا مردم این مزرعه ثروتمند نبوده اند .با این حال زندگی در این محل به قدر کافی خوب بوده تا شخصی وقت بگذارد و برای کودک خانواده یک قایق اسباب بازی چوبی بتراشد.

اما داستان این محوطه ساحلی متعلق به عصر آهن که حالا باستان شناسان در حال مطالعه روی آن هستند از اینجا شروع می شود که به دلیلی که احتمالا هیچ گاه نخواهیم فهمید عده ای در هزار سال پیش در مزرعه ای کوچک و ساحلی چشمه ای را پر از خاک کردند اما نکته جالب در خصوص این منطقه ظاهر آن است که شبیه به سر یک اسب آبی بوده که در حال جست زدن به سمت اقیانوس آرام است. البته این محوطه از ابتدا چنین شکلی نداشته و طی سالیان درازی پس از عصر یخبندان این ظاهر را پیدا کرده است .

از سوی دیگر در این منطقه  هفت مزرعه در یک دوره ۱۵۰۰ ساله، از ۵۰۰ قبل از میلاد مسیح تا ۱۰۰۰ میلادی، کشف شده است که این مزارع در کنار هم اطلاعاتی جامع از تکامل کشاورزی و مزرعه داری در این دوره زمانی ارائه خواهد کرد.

همانطور که گفته شد در کنار این اسباب بازی تکه هایی از چرم نیز یافت شده که احتمال می رود در گذشته از آن به عنوان کفش استفاده می شد . البته چنین کفشی نمی تواند پا را بصورت کامل گرم و خشک نگه دارد به همین دلیل گفته می شود از چمن به همراه جوراب های پشمی ضخیم برای حفاظت از پا استفاده می شد .

باهم در میهن پست تصاویری از قایق اسباب بازی عتیقه به همراه تکه های چرمی را تماشا می کنیم .

 

منبع : phys

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا