میهن پست – قبل از توضیح در مورد موتور سیکلت دست ساز ایرانی باید گفت که چندی پیش نیز خبر ساخت لامبورگینی دست ساز توسط یک مهندس مشهدی در دنیای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد ، طوری که برخی از تلویزیونهای و رسانه های خارجی نیز خبر آن را به لحاظ جالب بودنش منتشر کردند.
و حالا از لامبورگینی دست ساز ایرانی که بگذریم ، موتور سیکلت دست ساز ایرانی نیز مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.موتورهای کاستوم پروژههایی سفارشی و دستساز هستند که در سراسر دنیا مورد اقبال افرادی خاص قرار میگیرند و نشان از افکار هنرمندانه و توانمندیهای فنی سازندگان آنها دارند. ما در پدال تاکنون موتورهای کاستوم زیادی را معرفی کردهایم. اما این بار از زبان یک مبتکر جوان ایرانی- محمدرضا اباذری – روند ساخت یک موتورسیکلت دستساز را با کمترین امکانات میخوانیم. محمدرضا اباذری کارشناس مکانیک ماشین ابزار توانسته با کمترین امکانات ایده خود را محقق نماید.
برای توضیح در مورد داستان ساخت موتورسیکلت ایرانی باید گفت که ، تقریباً دو سال پیش بود که طبق معمول همیشه توی نت گشت میزدم که برای اولین بار با چند سایت خارجی آشنا شدم که کارشون تولید موتورهای کاستوم بود. یه جرقه نیاز داشتم که با دیدن مطالب اون سایتها توی ذهنم زده شد. از اونجایی که از کودکی با مسائل فنی آشنایی کامل داشتم و رشته تحصیلیم هم مکانیک ساخت و تولید بود بهراحتی پروسه ساخت این موتورها توی ذهنم ترسیم شد. هرچند میدونستم با امکانات خیلی محدودی که دارم و بودجه محدودتر کارم سخت خواهد بود اما علاقه شدیدم به موتورسیکلت و کلاً ساخت و تولید نگذاشت که بیخیال کار بشم.
سازنده این موتور سیکلت می گوید:کار کلی رو از اسکچ های کاغذی و ابعاد حدودی شروع کردم تا در نهایت به ابعاد و نقشههای اصلی کار رسیدم. از همون اول طرح نهایی رو توی ذهنم میدیدم برای همین راحت تر می تونستم کار طراحی رو انجام بدم.
محمدرضا اباذری می گوید: برای اجرای روند کار ، ابتدا از شاسی اصلی شروع کردم که در حین کار چندبار جزئیاتش تغییر کرد. مهمترین تغییرش کمکهای عقب بود چون طرح اولیه اصلاً کمک نداشت! بعد نوبت به طراحی و ساخت باک بنزین، سیستم تعلیق جلو، جایگاه موتور، پدالهای دنده و ترمز، ساخت فرمان و زین و گلگیر عقب و سختترین قسمت کار طراحی رینگ عقب به همراه توپی رسید.
اگر با دقت به عکس ها نگاه کنید خواهید دید که برای اینکه جلوهٔ ظاهری این موتور و اصالت طرح توی اون حفظ بشه برای رینگ عقب مجبور بودم از رینگ و لاستیک خیلی پهن استفاده کنم و چون اینجور رینگ و لاستیکها توی بازار کمیاب هست، قیمت خیلی بالایی حتی تا چند میلیون تومان دارن. برای همین مجبور به استفاده از رینگ خودرو سایز ۱۳*۱۸۵ مربوط به خودرو سمند شدم که چالش مهم در استفاده از این رینگ طراحی توپی برای این رینگ بود.
توپی این موتور ترکیبی از ۲ توپی خودروی پیکان به همراه دیسک و کالیپر ترمز اون و همچنین یک دنده زنجیر موتورهای تریل طرح رادیسون که با چند قطعهی واسط بهسختی رویهم سوار شدن.
باید گفت مشکل اساسی در انجام اینچنین پروژههایی این است که طرح الگویی وجود ندارد یعنی این کارها معمولاً برای اولین بار انجام می شن خیلی از کارها با روش آزمون و خطا انجام می شه به همین دلیل هزینهها و زمان تولید چند برابر می شه.
باید گفت که تقریباً به جز انجین تمامی قطعات موتورسیکلت دستساز هست.
مشخصات کلی موتور دست ساز ایرانی
انجین با حجم ۱۵۰ سیسی و گیربکس ۴ سرعته مارک هوندا
رینگ لاستیک عقب دستساز (سایز ۱۳*۱۸۵)
ترمز عقب (دیسکی با کالیپر دو طرفه مربوط به خودروهای پیکان)
دوشاخ و تعلیق جلو دستساز ( سیستم الاکلنگی ۳ قسمتی با کمک بالا)
فرمان دستساز.
سیستم اگزوز دستساز با منبع صداگیر متوسط
گیربکس تبدیل عرض دستساز (کار این گیربکس به این صورت هست که چون عرض انجین از لاستیک کمتره زنجیر رو با عرض لاستیک همراستا می کنه یعنی اختلاف عرض رو جبران می کنه. البته این گیربکس با مقیاس ۱ به ۱ هست اما می شه اون رو برای دستیابی به قدرت یا سرعت بیشتر تغییر داد)
زین دستساز با فنرهای ضربهگیر
سیستم تعلیق عقب دستساز
گلگیر، فلاپ ها و باک هم بهصورت دستساز طراحی و ساخته شده
پدالهای دنده و ترمز عقب دستساز
سرعت نهایی: ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت (البته این سرعتی هست که به خاطر حفظ ایمنی در تستهای اولیه بیشتر از اون نرفتم)
سیمکشی و چراغها و … هم بهصورت یونیورسال هستن و از بازار تهیه شدن
رنگ هم همونطور که مشخصه ترکیبی از مشکی براق خودرویی و آبی جوهری متالیک هست که رنگ آمیزیش هم به عهده خودم بوده.
منبع: pedal