Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیرموتور سيكلتنظامی

موتورسیکلت کتنکراد عجیب ترین ادوات جنگی آلمان ها در جنگ جهانی دوم !

سال ساخت موتورسیکلت کتنکراد درست ۱۹۳۹ بود و جالب است بدانید که بعد از ساخت آن در عملیات بارباروسا جنگ جهانی دوم که در سال ۱۹۴۱ در خاک روسیه شروع شد

موتورسیکلت کتنکراد که نام آن در زبان آلمانی به معنای موتور زنجیردار است ، پرسرعت ترین وسیله نقلیه زنجیردار در جنگ جهانی دوم به شمار می رفته با قابلیت و قدرتی که داشته با حضور در هر عملیاتی که بر عهده آن گذاشته شده به راحتی بر آمده است. در ادامه برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید.

موتورسیکلت کتنکراد دارای پیشروانه ای ۴ سیلندر خطی و به ۱۴۷۸ سی سی حجم مجهز بوده و با آب خنک می شده که مانند آن در خودروی المپیای کمپانی اوپل به کار می رفت و البته این امر باعث شده بود که مکانیک های آلمانی به خوبی با موتور و نحوه تعمیر آن آشنایی داشته باشند و زمانی برای آشنایی با قطعات آن احتیاج نداشته باشند. موتور کتنکراد بدون در نظر گرفتن هدر رفت انرژی می تواند ۳۶ اسب بخار نیرو تولید کند که این نیرو را توسط یک جعبه دنده ۳ سرعته برای رسیدن به سرعت سرسام آور!(در زمان خود) ۸۰ کیلومتر بر ساعت استفاده کند و حتی می تواند در سطوح شنی تا زاویه ای ۲۴ درجه نیز به راحتی بالا رود که آن را برای استفاده در صحراها بسیار مناسب ساخته بود.

سال ساخت موتورسیکلت کتنکراد درست ۱۹۳۹ بود و جالب است بدانید که بعد از ساخت آن در عملیات بارباروسا جنگ جهانی دوم که در سال ۱۹۴۱ در خاک روسیه شروع شد برای اولین بار به کار گرفته شد و بعدها نیز شرکت Stoewer در لهستان ۱۰ درصد از محصولات این وسیله را تحت لیسانس تولید نمود.

بیشترین خدمت موتورسیکلت کتنکراد به آلمان ها در جنگ جهانی دوم در واقع در جبهه شرقی( یکی از جبهه‌های جنگ جهانی دوم بین قدرت‌های محور اروپایی و همرزمش فنلاند علیه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ، لهستان ، نروژ و دیگر نیروهای متفقین بود که اروپای شمالی, اروپای جنوبی و اروپای مرکزی و شرقی از ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تا ۹ مه ۱۹۴۵را در بر می‌گرفت) بود که در این عملیات بیشترین استفاده از این موتور برای ذخیره کردن کابل ها ، انتقال سربازان از زمین های گل آلود و صعب العبور روسیه و حمل بارهای سنگین را شامل می شد.

در زمان جنگ جهانی دوم و حمله نازی ها به مواضع داخلی خاک روسیه نیز که نیروها با مسیرهای صعب العبور مواجه بودند ،چرخ جلوی موتورسیکلت کتنکراد را برداشتند  و تنها با زنجیر حرکت می دادند تا قابلیت های آن را در خارج از جاده که وسیله سرعت پایینی دارد بسیار افزایش می داد.

به عبارتی دیگر موتورسیکلت کتنکراد در سطوح عادی می توانشته در شیب بیشتر از ۲۴ درجه و شاید بیشتر نیز حرکت کند و البته بر خلاف ظاهر فرمان گیری آن بسیار ساده و مانند دسته موتور بوده و همچنین برای چرخش های تیز که دسته عادی در آن ها دچار مشکل می شود، راننده با سیستم ترمز ، زنجیر یک طرف را قفل کرد و با آزاد گراشتن محور مخالف به چرخیدن آن کمک می کرده است ، درست همانند حرکت تانک و نفربرهای زنجیری و حتی ماشین های راهسازی که از زنجیر استفاده می کنند.

موتورسیکلت کتنکراد که یکی از عجیب ترین ادوات جنگی آلمان ها در جنگ جهانی دوم بوده در واقع وسیله ای کاربردی برای انجام ماموریت های نظامی بوده است.

این در حالی است که در جریان جنگ جهانی ، آلمانی ها از موتورسیکلت کتنکراد بیشتر برای جابجا کردن نفرات در مسیر های گل آلود روسیه ، کار گذاشتن سیم های ارتباطی و کشیدن بار های سنگین استفاده می کردند.

و البته در صحرای شنی شمال آفریقا نیز موتورسیکلت کتنکراد وسیله ای مناسب برای تردد در این مکان نامناسب بوده است و حتی مدتی بعد در جنگ جهانی دوم نیز ، از موتورسیکلت کتنکراد برای کشیدن جت های جنگی استفاده شده تا در مصرف سوخت هواپیما صرفه جویی شود و جالب است بدانید که این وسیله نقلیه در حراجی  های مطرح بین المللی از ۷۳ تا ۹۸ هزار دلار قیمت گذاری شده است.

با هم در میهن پست تصاویری دیدنی از موتورسیکلت کتنکراد عجیب ترین ادوات جنگی آلمان ها در جنگ جهانی دوم را تماشا می کنیم

 

منبع   silodrome

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا