پیشنهاد سردبیرمعماریمعماری اسلامی

هنر نمایی لاله اسکندی در کهکشان راه شیری + عکس

به گزارش میهن پست – لاله اسکندری فردا از پروژه کاشی‌شکسته خود با نام «کهکشان راه شیری» که با موضوع اجرام آسمانی و صور فلکی و با استفاده از آیات قرآنی اجرا شده است در یکی از اتوبان‌های پایتخت رونمایی می‌کند.
لاله اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اثر کاشی‌کاری خود با عنوان «کهکشان راه شیری» در زیرگذر تقاطع بزرگراه حکیم و کردستان گفت: در سال جدید مشغول اجرای یک پروژه شهرداری براساس تکنیک کاشی شکسته بودم که قرار است ساعت 11 روز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه رونمایی آن انجام شود.

لاله اسکندی کهکشان راه شیری
لاله اسکندی کهکشان راه شیری

وی درباره زمان طراحی و ساخت این پروژه گفت: ساخت این پروژه از دی ماه سال گذشته شروع شد. حدود 2 ماه بخش کارگاهی و حدود 2 ماه هم نصب آن به طول انجامید. در این تیم مجموعا 25 نفر مشغول به کار شدند که حدود 13 نفر در کارگاه و حدود 12 نفر هم زمان نصب درگیر این پروژه بودند.

اسکندری که پیش از این نیز طرح‌هایی در مناطق مختلف شهر تهران داشته است درباره این پروژه بیان کرد: براساس موقعیتی که در تونل خروجی بزرگراه کردستان وجود داشت که فضایی شب‌گونه به ما می‌داد، تصمیم گرفتیم در طراحی‌ها به سمت اجرای آسمان شب برویم. دوستان هم نام آن را «کهکشان راه شیری» گذاشتند.

لاله اسکندی کهکشان راه شیری
لاله اسکندی کهکشان راه شیری
لاله اسکندی کهکشان راه شیری
لاله اسکندی کهکشان راه شیری

این بازیگر و هنرمند عرصه تجسمی ادامه داد: این اثر ترکیبی از فضای رئال و فانتزی با موضوع اجرام آسمانی و صورفلکی است. در آنها از آیاتی که موضوعیت آسمان دارد مثل «الله نُورُ السَّمَاوَات والْأَرْضِ» استفاده شده است. این کاشی‌کاری‌ها رنگ آمیزی متفاوتی دارند و زمینه غالب آن سورمه‌ای است.

اسکندری با اشاره به موضوع آسمان شب در این پروژه عنوان کرد: من برای مناطق مختلف طرح‌های مناسب با همان مکان را انتخاب می‌کنم به طور مثال در دیواره های پل رسالت به نظرم فضای مینیاتوری مناسب آمد چون آنجا یک اتوبان پر تردد و پرترافیک است و من فکر کردم باید در این کار از نقاشی‌های ایرانی استفاده شود چون یک منطقه فرهنگی است و خواستم فضایی ایجاد شود که افراد بتوانند از حال و هوایی ایرانی بهره ببرند چون دیگر کمتر کسی می‌تواند سری به نقوش ایرانی- اسلامی در گالری‌ها و موزه‌ها بزند. بنابراین در آن پروژه از معماری ایرانی- اسلامی استفاده شد.

وی درباره پروژه خود که در متراژ 924 متر مربع طراحی شده است و تلاشی که برای کیفیت کارهایش دارد، خاطرنشان کرد: آنچه کارگاه من را از دیگر کارگاه‌ها متمایز می‌کند این است که تلاش می‌کنم کارم باکیفیت باشد و تا سال‌ها باقی بماند.

این طراح و گرافیست در پایان با بیان اینکه بسیاری فکر می‌کنند اکثر نقاشی‌ و کاشی‌کاری‌های دیواری‌های تهران به او تعلق دارد، گفت: این طرز فکر وجود دارد و بعضی هم به آن انتقاد کرده‌اند درحالیکه مجموعه کارهای من به 3000 متر هم نمی‌رسد.

پروژه «کهکشان راه شیری» دوشنبه 29 اردیبهشت ماه ساعت 11 در زیرگذر تقاطع بزرگراه حکیم و کردستان رونمایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا