به گزارش میهن پست – عمان گونه که می دانید داج Dodge همان شرکت خودروساز معروف آمریکایی است، که در سال ۱۹۰۰ توسط برادران دوج تاسیس شد. این شرکت امروزه از زیرمجموعههای شرکت خودروسازی کرایسلر بهشمار میآید.
شرکت دوج یا داج هماکنون تولیدکننده خودروهای مینیون و اسیووی است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر آبرن هیلز، میشیگان قرار دارد. پس از خریداری شرکت کرایسلر، توسط شرکت فیات، دوج نیز به فیات واگذار گردید و در حال حاضر توسط شرکت ایتالیایی فیات، مدیریت میشود.

و این روزها داج با رونمایی از وایپر اِی سی آر ۲۰۱۶ باردیگر عاشقان این محصول خاص را غافلگیر کرد. خودرویی که با توجه به ظاهر متفاوت و موتور قدرتمند خود همواره جایگاه ویژه ای در میان سوپر اسپرت های آمریکایی داشته است. آنهایی که جز علاقه مندان وایپر محسوب می شوند به خوبی می دانند روند تولید این محصول پیوسته اخبار و شایعات مختلفی را به خود اختصاص داده؛ اما رونمایی رسمی از این مدل ویژه، فعلا خیال طرفدران این خودرو را راحت کرده است.
این محصول جدید چه تفاوتی با مدل های قبلی خود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اِی سی آر ضمن پایبندی به قواعد کلی طراحی وایپرها، یک افعی به مراتب خطرناک تر را در برابر ما قرار داده است. در برخورد اول نام اِی سی آر ذهن ما را به سمت اولین وایپر از این رده در سال ۱۹۹۹ متوجه می کند. جائیکه موتور ۸ لیتری ۱۰ سیلندر وایپر تا ۴۶۵ اسب بخار خروجی را به ثبت رساند و با آن غرش های کم نظیر خود نام وایپر را به عنوان سوپر اسپرتی خاص بیشتر مطرح ساخت.

اما وایپر اِی سی آر ۲۰۱۶ نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد و تلاش شده تا جذابیت های این محصول به میزان زیادی افزایش یابد. تغییرات از تلاش برای ارتقا نقطه ضعف های پیشین وایپر شروع می شود. جائیکه وظیف متوقف ساختن خودرو بر عهده سیستمی متشکل از دیسک ترمز ۱۵ اینچی سرامیک کربنی به همراه کالیپرهای ۶ پیستونه برمبو است. استفاده از لاستیک بسیار مرغوب کومهو وی ۷۲۰ با اندازه ۲۹۵/۲۵/۱۹ در چرخ های جلو و ۳۵۵/۳۰/۱۹ در چرخ های عقب انتخاب مناسبی به نظر می رسد. سیستم تعلیق نیز در این مدل به خوبی ارتقا یافته است.
برای نمای خارجی امکان سفارش کیت بدنه آئرو با پرداخت هزینه اضافی در نظر گرفته شده است. البته کیت آئرو برای وایپر دردسرهایی را نیز همراه دارد. برای مثال در بامپر جلو، نزدیکی بیش از حد کیت به زمین امکان آسیب دیدن آنرا افزایش می دهد و از طرف دیگر برای راننده ایجاد نگرانی می کند. همچنین تیغه های جانبی نیز که بصورت موازی در کناره های بامپر جلو نصب می شوند بسیار آسیب پذیر به نظر می رسند.
رم هود(ورودی هوای روی درپوش موتور) یکی از قسمت های بسیار جذاب نمای خارجی این وایپر به شمار می رود. البته ما از مشاهده آن غافلگیر نمی شویم اما این رسمی است که اکثر خودروهای پرقدرت آمریکایی بدان احترام می گذارند.
اوج زیبایی طراحی وایپر را می توان در نمای جانبی این خودرو مشاهده کرد. از حالت جذاب محل اتصال فندرهای جلو به در تا محل قرار گیری اگزوزها همه چیز فوق العاده به نظر می رسد.
در قسمت پشتی خودرو مورد جدیدی مشاهده نمی شود جز یک بال اسپویلر بسیار بزرگ با روکشی از فیبرکربن که البته برای رانندگی در تمامی شرایط مناسب به نظر نمی رسد. جدا از چراغ های همیشه جذاب وایپر در نمای پشتی خودرو، دیفیوزر نیز طراحی بسیار مناسبی دارد و بر زیبایی هایاین قسمت از وایپر افزوده است.
در فضای داخل کابین نیز همه چیز ایده آل به نظر می رسد از لوگوی قرمز رنگ وایپر در مرکز فرمان تا کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کنسول جلو، همه چیز بسیار دوست داشتنی است. استفاده از روکش فیبرکربن بر زیبایی بخش هایی از تزئینات داخل اتاق افزوده است.
سازنده در این مدل همانند سایر وایپرها از یک موتور ۱۰ سیلندر مخصوص استفاده کرده است. قلب تپنده ۸٫۴ لیتری تنفس طبیعی وایپر خروجی برابر با ۶۴۵ اسب بخار دارد.
منبع : driving