Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

هشدار هاوکینگ در خصوص پاسخ به پیام فرازمینی ها ؟!

هشدار هاوکینگ در خصوص پاسخ به پیام فرازمینی ها ؟! موضوعی است که این روها مورد توجه خاص مردم و به ویژه علاقه مندان به مبحث نجوم و محققان حیات فرا زمینی قرار گرفته است. هاوکینگ دانشمند فیزیکدان نجومی بریتانیایی در این باره گفته است که در صورت برقراری تماس فرا زمینی ها با انسان، باید پاسخ به آن ها با احتیاط کامل و تامل خاصی انجام پذیرد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

هاوکینگ در جریان برنامه تلویزیونی آنلاین خود موسوم به مکان های مورد علاقه استفان هاوکینگ این نظر را مطرح کرد. او با اشاره به کشف مجموعه ستارگان – آلفا سنتوری – در نزدیکی زمین – یعنی ۴۰ تریلیون کیلومتری زمین – گفت در صورت برقراری تماس از سوی فرازمینی ها با زمین ، باید در دادن پاسخ به تماس آنها بسیار محتاط بود.

هاوکینگ در خصوص پاسخ به پیام فرازمینی ها و با اشاره به – سیاره فراخورشیدی – تازه کشف شده با نام – گلیز ۸۳۲ سی – که تنها ۱۶ سال نوری با زمین فاصله داشته و شرایط آب و هوایی آن مشابهت های زیادی با زمین دارد، این مباحث را مطرح کرد.

هاوکینگ در خصوص خطرناک بودن پاسخ به پیام فرازمینی ها می گوید :

اگر حیاتی هوشمند در نزدیکی زمین وجود داشته باشد باید حتما بتوانیم از چگونگی آن اطلاع پیدا کنیم. ما باید آنها را پیش از آنکه با ما ارتباط برقرار کنند، بشناسیم. شاید روزی برسد که ما پیامی از این سیاره گلیز ۸۳۲ دریافت کنیم اما باید در پاسخ دادن به این پیام نگرانی ها را لحاظ کرده و بسیار محتاط باشیم که در واقع در خصوص پاسخ به پیام احتمالی آن ها این مثال کافی است که برقراری ارتباط با یک تمدن بسیار پیشرفته تر در یک سیاره دیگر می تواند مانند برخورد بومی های قاره آمریکا با – کریستوف کلمب – نتایج چندان خوبی نداشته باشد اما با این اوصاف شخصا بسیار دوست دارم که تجربه زندگی در سیاره گلیز ۸۳۲ سی را تجربه کنم.

سیاره فراخورشیدی گلیز 832 سی
سیاره فراخورشیدی گلیز ۸۳۲ سی

گفتنی است هم اکنون یک پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری با همکاری – یوری میلنر –  میلیاردر روس و مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک تحت سرپرستی هاوکنیگ در حال اجراست که هدف آن پیدا کردن سرنخ هایی از حیات هوشمند در دیگر کرات و سیارات جهان هستی است.

هدف این پروژه بلند پروازانه ساخت کاوشگرهای فضایی به اندازه بسیار کوچک ( به اندازه یک تمبر پستی ) است که فقط چند گرم وزن دارند و می‌توانند تا منظومه‌های دیگر در دوردست سفر کرده و اطلاعاتی را به زمین مخابره کنند. این در حالی است که کاوشگرهای کوچک این پروژه تراشه‌های چند گرمی هستند که به دوربین، دستگاه ارتباطی و مسیریاب و رانش فتونی مجهز شده‌اند.

مدت زمان ساخت نخستین کاوشگر این پروژه ۲۰ سال آینده (۲۰۳۵) تخمین زده می شود و پس از آن نخستین کاوشگر این پروژه به فضا خواهد رفت و در صورت موفقیت این پروژه نخستین اطلاعات مخابره شده از سوی این کاوشگرها ۴ سال پس از پرتاب ، به زمین خواهد رسید.

منبع : huffingtonpost

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا