Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

خوردنی های ممنوعه برای افراد مبتلا به فشار خون ؟

فشار خون بالا یا پرفشاری خون که در اصطلاح علمی آن Hypertention نامیده می شود که گاهی نیز به آن پرفشاری شریانیدیابن گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند.

در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است. در صورتی که فشار خون بطور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد.

تقریباً یک‌سوم افراد دچار بیماری فشارخون بالا هستند. یک‌سوم دیگر نیز مستعد فشارخون بالا هستند؛ یعنی فشارخون این افراد بالاتر از حد نرمال است؛ اما به اندازه‌ای بالا نیست که بتوان آن را بیماری فشارخون بالا نامید. تحقیقات نشان داده‌اند اگر شما دچار فشارخون بالا یا مستعد فشارخون بالا هستید، می‌توانید از طریق مصرف یک سری مواد غذایی، فشارخون خود را کاهش دهید. یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای بیماران فشارخون بالا دارای مقدار کمی پروتئین، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب و میوه و سبزی است. متأسفانه، یک سری مواد غذایی نیز وجود دارد که مانع کاهش فشارخون می‌شوند. در ادامه به برخی از این مواد غذایی اشاره کرده‌ایم.

نمک

۱۸۹۶۲۷-footofan_com
زمانی که بحث بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا مطرح می‌شود، نمک و سدیم متهمان ردیف اول هستند. طبق رهنمودهای رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها، افرادی که دچار فشارخون بالا یا مستعد ابتلا به این بیماری هستند، بایستی مصرف روزانه سدیم خود را به ۱۵۰۰ میلی‌گرم محدود کنند.
بیش از ۷۵ درصد سدیمی که هر روز می‌خورید، از طریق غذاهای بسته‌بندی وارد بدن می‌شود، نه نمکی که از نمکدان روی میز روی غذا می‌ریزید. برخی از منابع پرنمک غذاهای بسته‌بندی عبارت‌اند از سوسیس و کالباس، پیتزاهای منجمد، آب میوه و سبزی، انواع کنسرو و کنسرو یا شیشه گوجه‌فرنگی.

سوسیس و کالباس

۳۶۵۸۰۷-svetik-6603

گوشت‌های موجود در سوسیس و کالباس واقعاً بمب نمک هستند. این گوشت‌ها اغلب در نمک خوابانده می‌شوند، به آن‌ها ادویه زده می‌شود و با نمک از فاسد شدنشان جلوگیری می‌شود. هر وعده ۵۶ گرمی از سوسیس و کالباس ممکن است ۶۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر سدیم داشته باشد. اضافه کردن نان، پنیر، ادویه و خیارشور به ساندویچ سوسیس یا کالباس باعث می‌شود ساندویچی پر از سدیم داشته باشید.

پیتزای منجمد

۲۰۱۳۰۱۲۸۱۵۳۳۱۶_capresepizza

تمام انواع پیتزا برای افرادی که مصرف سدیم را کنترل می‌کنند، مضر هستند. ترکیب پنیر، سوسیس و کالباس، سس گوجه‌فرنگی و نان میزان سدیم را سریعاً افزایش می‌دهد. با این حال، پیتزای منجمد بیشتر از سایر انواع پیتزا برای بیماران فشارخون بالا مضر است. برای حفظ طعم پیتزا به هنگام پخت، شرکت‌های سازنده میزان زیادی نمک به آن اضافه می‌کنند. یک‌ششم پیتزای منجمد ممکن است به اندازه ۱۰۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر نمک داشته باشد.

خیارشور

g9xex1h3z85d1gfaan1t

اگر بخواهید یک ماده غذایی را مدت زیادی نگه دارید، بایستی به آن نمک بزنید. نمک فرایند فاسد شدن را متوقف کرده و عمر ماده غذایی را طولانی‌تر می‌کند. با این حال، نمک می‌تواند معصوم‌ترین سبزی‌ها یعنی خیار را به یک اسفنج نمک تبدیل کند. هر چه سبزی‌ها مدت بیشتری در محلول نمک بمانند، سدیم بیشتری جذب می‌کنند.

کنسرو

۲۴۵۲۳

آماده کردن کنسروها ساده و راحت است، به ویژه زمانی که زمان زیادی ندارید یا خسته هستید. با این حال، کنسروها پر از سدیم هستند. برخی از کنسروها تنها در یک وعده، حدود ۸۹۰ میلی‌گرم یا بیشتر سدیم دارند. اگر کل یک قوطی کنسرو را مصرف کنید، احتمالاً ۲۲۲۵ میلی‌گرم سدیم مصرف خواهید کرد. کنسروهای کم‌نمک نیز وجود دارند؛ اما بهترین راه، استفاده از کنسروهایی است که خودتان درست می‌کنید.

سس گوجه‌فرنگی

۳۲۱۴۳۲۴

محصولات مرتبط با گوجه‌فرنگی برای بیماران فشارخون بالا مضر هستند. سس‌های گوجه‌فرنگی، سس‌های پاستا و آب گوجه‌فرنگی میزان زیادی سدیم دارند. مصرف نیمی از یک کنسرو سس گوجه‌فرنگی و سیر بیش از ۴۵۰ میلی‌گرم سدیم دارد. یک فنجان آب گوجه‌فرنگی حاوی ۶۵۰ میلی‌گرم سدیم است. کنسروهای کم‌نمک گوجه‌فرنگی نیز وجود دارند و بهتر است از این کنسروها استفاده شود.

شکر

۶۰۸-sugar-subs-gett

احتمالاً شما نیز می‌دانید که مصرف بیش‌ازاندازه شکر با افزایش وزن و بیماری چاقی مفرط ارتباط دارد. با این حال، آیا می‌دانستید مصرف میزان زیاد شکر با فشارخون بالا نیز ارتباط دارد؟ شکر به ویژه در نوشیدنی‌هایی که با شکر شیرین شده‌اند، با افزایش بیماری چاقی مفرط در تمام سنین ارتباط دارد. فشارخون بالا در افرادی که چاق هستند یا به بیماری چاقی مفرط مبتلا هستند، شایع است. متخصصان پیشنهاد می‌کنند زنان مصرف روزانه شکر را به ۶ قاشق چای‌خوری و مردان به ۹ قاشق چای‌خوری محدود کنند.

پوست مرغ

Grilled-chicken-15

افراد مبتلا به فشارخون بالا، بایستی از مصرف چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های ترانس بپرهیزند. پوست مرغ دارای میزان زیادی چربی اشباع‌شده است. لبنیات پرچرب، گوشت قرمز و کره نیز دارای میزان زیادی چربی اشباع‌شده هستند. چربی‌های ترانس طی فرآیندی به نام تبدیل به هیدروژن به وجود می‌آیند. به روغن‌های مایع، هوا زده می‌شود تا روغن جامد تولید شود. میزان کمی از چربی‌های ترانس به صورت طبیعی در گوشت‌های پرچرب و محصولات لبنی وجود دارد. با این حال، مهم‌ترین منبع چربی‌های ترانس، غذاهای آماده و بسته‌بندی هستند. روغن‌های هیدروژنه، عمر غذاهای بسته‌بندی را افزایش می‌دهند.
مصرف میزان زیادی چربی‌های اشباع‌شده و ترانس، کلسترول LDL یا بد را افزایش می‌دهد. سطح بالای LDL ممکن است فشارخون بالا را تشدید کند و در نهایت منجر به بروز بیماری کرونری قلبی شود.

قهوه

۶۵۴

اگر دچار بیماری فشارخون بالا یا مستعد این بیماری هستید، بهتر است عادت نوشیدن قهوه را کنار بگذارید. یک فنجان قهوه در صبح، باعث افزایش ناگهانی فشارخون می‌شود. اگر به نوشیدن قهوه عادت دارید، ممکن است منجر به افزایش فشارخون شود. در واقع، تمام نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث افزایش فشارخون می‌شوند.

راهبردهای تغذیه هوشمند

اگر پزشک تشخیص داده که بیماری فشارخون بالا دارید یا مستعد این بیماری هستید، به‌کارگیری یک سری راهبردهای تغذیه هوشمند به شما کمک می‌کند تا از افزایش ناگهانی فشارخون در آینده جلوگیری کرده و حتی فشارخون خود را پایین آورید. به‌کارگیری یک سری روش ساده مانند استفاده از مواد غذایی که سدیم کمی داشته باشد و بدون چربی ترانس باشد، به شما کمک می‌کند تا مواد غذایی مضر را کنار گذاشته و گزینه‌های بهتری به دست آورید. حائز اهمیت است که بدانید تغذیه بیماران فشارخون بالا به معنای محرومیت نیست. در واقع، این افراد بایستی تغذیه‌ای هوشمند، سالم و آگاهانه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا