گوناگون

ˈکودک آزاریˈ سوژه ای که از اردبیل کلید و در بی بی سی و من و تو آنتن شد

81243021 5832558

ˈستایشˈ مهد کودکی موفق و موجه در اردبیل بود که در یک اقدام غیر اخلاقی خدمه آن به شیوه ای خشن سعی در خوراندن غذا به کودکی دارد و در پی آن رفتارهای خشنی نیز با این کودک می کند.

این تصاویر تاسف بار گویا توسط کمک مربی این مهد ضبط و میهمان شبکه های اجتماعی شده و به سوژه ای بزرگ و پربیینده در باره کودک آزاری در ایران تبدیل می شود.

پخش این فیلم در شبکه های اجتماعی باعث می شود که موضوع توسط خبرنگاران از مدیرکل بهزیستی استان اردبیل پرسشش شود و با پاسخ ˈرویا احمدیان ˈ در باره پیگیری قضایی آن، ماجرا ابعاد بیشتری نیز می یابد.

در این میان پای مسوولین بلند مرتبه سازمان بهزیستی نیز به میان کشیده شده و بزرگان این نهاد در تهران تشکیل جلسه داده و برای پاسخگویی در باره چند و چون این موضوع در مقابل پرسش های خبرنگاران قرار می گیرند.

رویا احمدیان مدیر کل بهزیستی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران می گوید که با گزارش مربوط به کودک آزاری در این مهد کودک بلافاصله اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی بیان کرد: چند تن از اولیای شاکی ، مدیر ، مربی و خدمه مهد کودک ستایش به بهزیستی دعوت و چند و چون ماجرا از آنها مورد پیگیری قرار گرفت .

وی بیان کرد: موضوع به مرکز و حراست اعلام و از مسولان و مسببان کودک آزاری توسط بهزیستی به مراجع قضایی شکایت شد.

به گفته وی ، تمام هزینه های خانواده هایی که کودکان خودرا به این مهد می فرستادند عودت داده شده و برای کودکان نیز جلسات ویژه ای با حضور روانشناسان برگزار شده است.

احمدیان تاکید می کند که بهزیستی به موضوع کودک آزاری به شدت حساس بوده و اجازه نمی دهد که عده ای افراد بی مسوولیت روح و روان حساس آنها را مورد آسیب قرار دهند.

رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این باره می گوید که، تخلف صورت گرفته در مهد کودک «ستایش» نابخشودنی است و سازمان بهزیستی از فرد خاطی شکایت کرده است.

«همایون هاشمی» در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، درمورد تخلف کودک آزاری در مهد کودک ستایش در شهرستان اردبیل افزود: پس از اطلاع از این تخلف، به عنوان شاکی به مراجع قضایی شکایت کردیم، بطوریکه اکنون فرد خاطی دستگیر و مهد کودک نیز پلمب شده است.

وی ادامه داد: براساس اعلام مدیرکل بهزیستی استان اردبیل، از ابتدای سال جاری تاکنون از مهدکودک ستایش چهار بازدید و بازرسی صورت گرفته، و این مهد همواره جزو مهدهای خوب استان معرفی شده است.

هاشمی گفت: هرچند این خطای انسانی در یک لحظه رخ داده که البته کار بسیار زشت و ناپسندی بوده، اما مربی این مهدکودک باید تقاص کار خود را پس دهد.

رییس سازمان بهزیستی افزود: 15 تیر ماه متوجه این تخلف شدیم و 16 تیر ماه از طرف خانواده برای مجرم طرح شکایت کردیم و در مرحله اول این مرکز پلمپ و مربی تحویل مقامات قضایی شد.

هاشمی تاکید کرد: حق با مردم است و نباید از کنار این مسایل به سادگی گذشت و درخواست اشد مجازات برای خاطیان را داریم.

در این میان مسوولان قضایی استان اردبیل نیز که زیاد اهل مصاحبه و گفت و گوی مستقیم با رسانه ها نیستند وارد ماجرا شده و در گفت و گو با خبرنگاران از دستگیری مسببان این حادثه خبر می دهند.

اینکه در میان دهها حادثه و اخبار ناگوار و گاهی دهشتناک موضوع ˈمهد کودک ستایش ˈ تیتر یک اغلب رسانه های مجازی و خبری شده و به بهانه ای برای سیاه نمایی در باره مسایل اجتماعی ایران تبدیل می شود درست و یا نادرست شک برخی ها را بر می انگیزد.

استاندار اردبیل از جمله این افراد است که اعتقاد دارد رسانه ای شدن کودک آزاری در مهد کودک ستایش مشکوک است.

مجید خدابخش گفت :پخش فیلم کودک آزاری درمهد کودک ستایش به نظر می رسد با هدف خدشه دار کردن وجهه این مهد باشد.

وی با بیان این که مهد کودک ستایش یکی از مهدهای مطرح و موفق استان بوده، افزود: پخش این فیلم از شبکه های معاند نظام و بیگانه نیز سوال برانگیز بوده و باید این موضوع بررسی شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور که گویا برای این منظور به اردبیل سفر کرده بود گفت: دلیلی برای رسانه ای کردن کودک آزاری در مهدکودک ستایش اردبیل وجود نداشت و موضوع می توانست با مراجعه رسمی به بهزیستی حل و فصل شود.

محمد نفریه افزود: پیش از اینکه این موضوع رسانه ای شود اقدام به تعطیلی موقت مهد شده و شکایت رسمی از مسببین چه فرد خاطی و چه مسوول مهد انجام گرفته بود.

وی بیان کرد: منافع و مصالح کودک برای بهزیستی دارای اهمیت است و در حال حاضر این موضوع در کمیسیون کشور هم مطرح و احتمالا به تعطیلی دائم هم می انجامد.

نفریه با شاره به اینکه با اتفاقات این چنینی در بهزیستی برخورد می شود ،افزود: در صورت مراجعه به بهزیستی به صورت رسمی نیز این برخوردها با خاطیان انجام می گرفت و دلیلی وجود ندارد که هر چیزی را رسانه ای کنیم.

او با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر دسیسه بودن این اقدام گفت: دسیسه بودن یا نبودن این موضوع به بهزیستی مربوط نیست و در هر صورت برخورد از سوی بهزیستی اعمال می شود.

وی ادامه داد:اگر امنیت جانی و روانی کودک در معرض تهدید باشد برخورد می کنیم و دسیسه بودن آن توسط دادستانی بررسی می شود.

اما ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل نیز می گوید که با انجام تحقیقات قضایی مشخص شد که توطئه ای در کار نبود و خدمه خاطی دلیل رفتار غیرقابل قبول خود را فشارهای روحی و روانی ناشی از مشکلات خانوادگی و واگذاری مسوولیت تعداد زیاد کودکان به خود ذکر می کند.

وی همچنین با اشاره به پخش فیلم این حادثه در شبکه های مجازی گفت: برخلاف اخباری که در برخی رسانه ها با هدف بازارگرمی و دامن زدن به موضوع منتشر شده شخصی که فیلم را ضبط کرده بود بازداشت نشده اما تحقیقاتی در زمینه انگیزه های این شخص نیز صورت گرفت.

عتباتی افزود: هم اکنون فعالیت این مهد کودک متوقف شده و ادامه فعالیت آن به رای نهایی دادگاه و اعلام نظر نهادهای ذیربط بستگی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد که دستگاه قضا با چنین مواردی که موجب سلب آرامش روانی خانواده ها شود برخورد قاطع خواهد کرد اما این امر نباید موجب سلب مسوولیت از بهزیستی و سایر دستگاه های ذیربط شود.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: از نهادهای مسوول توقع داریم هنگام صدور مجوزهای فعالیت ضوابط را رعایت کنند و آموزش مربیان را در کنار نظارت و بازرسی مستمر و دقیق در دستور کار قرار بدهند تا پس از این شاهد رخ دادن چنین حوادثی در جامعه و ایجاد نگرانی در بین خانواده ها نباشیم.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع که باعث ایجاد جو ناامنی روانی در جامعه و از طرف دیگر مورد سوء استفاده برخی رسانه های معاند نظام نیز قرار گرفت تحقیقات با سرعت و دقت به پایان رسید و کیفرخواست نیز صادر شد و این هفته دادگاه مهد کودک ستایش برزار می شود.

در این میان افکار عمومی در استان اردبیل نیز به این موضوع حساس شده و هر کش تفسیر متفاوتی در باره موضوع ارایه می کند، عده ای آن را دسیسه ای از سوی رقبا برای بدنام کردن مهد کودک ستایش می دانند و عده ای نیز برخلاف این نظر دارند.

در این میان اما مردم به موضوع مهد کودک ها و حتی سرای سالمندان و دیگر مراکز حمایتی حساس شده اند و مراجعه به این مرکز در این روزها در اردبیل افزایش معنی داری یافته است.

530

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا