گوناگون

آبگیری سد داریان یک تهدید زیست محیطی یا فرصت اقتصادی

81226607 5804658

ˈنبی احسنیˈ روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هدف اصلی ساخت سد داریان که در شهرستان پاوه استان کرمانشاه واقع شده،علاوه بر تولید برق، انتقال آب به دشت های استان کرمانشاه است که در این بین آسیب جدی به عرصه طبیعی استان کردستان می زند.

وی زیر آب رفتن چشمه ˈکانی بلˈ را که در محدوده جغرافیایی شهرستان سروآباد کردستان واقع شده ، تنها یکی از مخاطرات زیست محیطی احداث این سد عنوان کرد و افزود:روز پنجشنبه با بولدوزر در حال از بین بردن دهانه کانی بل بودند، قصد داشتند با ورود به دل این چشمه، از سوی دیگر دهانه جدیدی ایجاد کنند.

رییس اداره برنامه ریزی و منابع اداره کل حفاظت از محیط زیست کردستان، با اشاره به اینکه کار تخریب دهانه متوقف شده ،گفت: به نظر می رسد می خواستند دهانه فعلی را بتن ریزی کنند و آب را به ارتفاع بالاتر پمپاژ کنند که این کار علمی و بر اساس مطالعات نیست.

وی به تبعات آبگیری سد داریان اشاره کرد و افزود: با آبگیری این سد، روستاهای تاریخی سلین، رودبار و نوین و زمین های کشاورزی آن منطقه از بین می رود.

احسنی اظهار کرد: دریاچه پشت سد در منطقه حفاظت شده کوهسالان و شاهو قرار دارد که علاوه بر آسیب به یکپارچگی منطقه، گونه های جانوری و گیاهی این منطقه را به خطر می اندازد.

وی با اشاره به اینکه دریاچه پشت سد داریان در کردستان قرار می گیرد از اینکه اداره محیط زیست کردستان، از مطالعات زیست محیطی پیش از ساخت سد مطلع نشده و نظری از این اداره خواسته نشده، انتقاد کرد.

وی گفت: ساخت سدها تبعاتی برای محیط زیست دارد که در برخی موارد همچون ساخت سد داریان و سدهایی که در پی آن قرار است ساخته شوند، این تبعات گسترده تر می شود.

به گفته وی افزایش کانون های ایجاد گرد و غبار، از بین بردن اکوسیستم طبیعی و تغییر اقلیم برخی از تبعات کلی ساخت سد است.

چشمه آب معدنی ˈبلˈ با آبدهی بیش از هزار و 100 لیتر در ثانیه یکی از پر آب ترین چشمه های غرب کشور است که در فاصله دو کیلومتری روستای هجیج شهرستان پاوه واقع شده است.

با آبگیری سد داریان، چشمه بل در زیر بیش از 100 متر ارتفاع آب دریاچه غرق شده و همه فواید اقتصادی، محیط زیستی و گردشگری خود را از دست می دهد.

سد داریان که در 35 کیلومتری شهر پاوه و در مناطق مرزی استان های کردستان و کرمانشاه واقع شده، در آستانه آبگیری است.ک/3

570/533/640

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا