گوناگون

آبیاری آسفالت بزرگراهها به وسیله آبپاشهای گردان

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ بسیاری از فواره‌ها یا آبپاشهای فضای سبز در بزرگراهها با پرتاب کردن آب به سطح سواره روی یا پیاده رو نه تنها موجب ایجاد مزاحمت، و کثیف و آلوده شدن اتوموبیلها می‌شوند بلکه با ورود آب از فضای سبز به سطح سواره رو و لغزنده شدن سواره رو موجب می‌شوند بسیاری از رانندگان برای اجتناب از ورود به منطقه مرطوب ناگهان تغییر مسیر داده و با ترمزهای ناگهانی خود باعث بروز تصادفات خطرناک و ترافیکهای سنگین می‌شوند.

براساس این گزارش، هدر رفتن حجم آبی که به سطح سواره روها می‌ریزد بسیار بالا بوده و با محاسبه‌ای ساده می‌توان به تبخیر و هدر رفتن روزانه آب به خصوص در دوران کم آبی پی برد.
این گزارش می‌افزاید، آبیاری بسیاری از فضاهای سبز اصولی نبوده و با مکانیزهای ساده می‌توان به راحتی از پاشیده شدن آب فواره‌ها به خارج از فضای سبز جلوگیری کرد.

گفتنی است، آبیاری به روشهای سنتی هنوز در بسیاری از نقاط کشور و تهران ادامه و باغبانها با شلنگ یا تانکر آب را در جم بالا و دربسیاری از موارد غیر ضروری به پای گیاهان می‌ریزند حال آنکه با انواع روشهای آبیاری قطره‌ای،‌بارانی و… حجم آب مصرفی می‌تواند به نصف تقلیل یافته و از خارج شدن آب با ارزش سفره‌های زیرزمینی و چاهها جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا