گوناگون

آسيب هايي که خيانت به جان زندگی اتان مي اندازد

سلامت نیوز: خيلي فرقي نمي کند اسمش را چه بگذاريم، «خيانت»، «بي وفايي»، «کم مهري» يا «ظلم» اسمش هرچه باشد. پيامدها و آسيب هايش يکي است. آسيبي به بزرگي کشتن يک زندگي.

همان زندگي مشترکي که روزگاري نه چندان دور بااميد به وفاداري و با آرزوي داشتن روزهايي شاد آغاز شد. اگر پاي صحبت ها و خاطرات مشاوران خانواده بنشينيم، اگر سري به دادگاه هاي خانواده بزنيم و اگر کمي بيشتر زير پوست شهر برويم ردپاي اين بي وفايي ها را خواهيم ديد واگر بخواهيم صادق باشيم حتما مي پذيريم که اين ردپاها روز به روز بيشتر مي شود. ردپاهاي جامانده روي بسياري از زندگي ها که اثر زشت به جامانده از آن به راحتي پاک نخواهد شد.واقعيت اين است که خيلي از زوج ها تعهد در زندگي مشترک را در کارکردن، انجام وظايف معمول و به دست کردن حلقه ازدواج خلاصه مي کنند اما «بار بارا دي آنجليس» مي گويد: تعهد واقعي يک حلقه ازدواج. عقدنامه، سند ازدواج يا سال هايي نيست که با يکديگر زندگي کرده ايد. بلکه رفتار شماست در يک يک روزهاي زندگي با فردي که دوستش داريد. گروه خانواده و مشاوره با توجه به چارچوب ها و خط قرمزهاي يک رسانه عمومي و فراگير در اين شماره با استفاده از مطالب نشرياتي چون ماهنامه سپيده دانايي، مجله موفقيت و سايت هاي تبيان،راسخون، livescience و … به زوايايي از موضوع «بي وفايي همسران» پرداخته است که در ادامه مي خوانيد:

دلايلي که منجر به خيانت مي‌شود
يکي از ويژگي هاي ازدواج، تعهد و پايبندي هريک از همسران نسبت به يکديگر و حقوق متقابل است به گونه اي که اين تعهد شالوده زندگي مشترک است؛ در غير اين صورت اعتماد متقابل بين همسران يا اعضاي خانواده کمتر و کمتر خواهد شد. در سبب شناسي خيانت دلايل متعددي را مي توان برشمرد که به دليل تفاوت هاي فردي اين دلايل يا عوامل، مي تواند در افراد مختلف و جوامع گوناگون و حتي در زمان هاي (شرايط) مختلف، متفاوت باشد. ويليام گلاسر، روان شناس نامي، بيان مي دارد: زوج ها زندگي مشترکشان را با عشق شروع مي کنند اگر از آن مراقبت نکنند رفته رفته، صميميت اوليه به تدريج رنگ مي بازد. با گذشت زمان زندگي برخي از اين افراد به جدايي کشيده مي شود اما برخي ديگر از آن ها به زندگي مشترک شان با آهنگي يکنواخت و ملال آور ادامه مي دهند و به ارتباطات نامشروع روي مي آورند. به عقيده اين روان شناس، مهم ترين انگيزه زن و مرد متاهلي که به سوي روابط نامشروع کشيده مي شوند، تجربه مجدد صميميت است. چيزي که ديگر آن را در زندگي مشترک شان نمي يابند. در ادامه برخي از دلايل خيانت مردان و زنان را مي خوانيد. البته هيچ‌کدام از اين دلايل خيانت و بي‌وفايي را توجيه نمي‌کند، بلکه راه‌حل اساسي براي اين مشکلات مشاوره، گفت‌وگو و صبر است.

1 – عدم رضايت از ازدواج و برآورده نشدن نيازهاي عاطفي و زناشويي: يکي از عوامل اصلي خيانت، نارضايتي از روابط زن و شوهر است؛ زماني که بين همسران روابط زناشويي خوبي حاکم نباشد، اين احتمال وجود دارد فرد به همسر خود خيانت کند. اختلالات زناشويي که به مرور زمان براي برخي به وجود مي آيد و مشکلات شخصيتي باعث مي شود فرد نتواند به همسر خود محبت کند و فقدان محبت، عاطفه و روابط گرم و صميمي باعث اين خيانت ها مي شود. همسراني که به هر دليلي از محبت و توجه شريک زندگي خود محروم باشند، معمولا وقتي مورد وسوسه و اغواي شخص ديگري قرار مي گيرند ممکن است دچار انحراف شوند.

2 – انگيزه اي براي پايان دادن ازدواجي که ديگر رضايت بخش نيست: رفتارهاي زشت، نق زدن هاي دائمي، نزاع ها و مجادله هاي فراوان دستورالعمل مناسبي براي ايجاد سردرد است و در تصور برخي همسران (البته به نادرست)، خيانت بهترين راه فرار از جهنم خانه است. راهي که البته آن ها را از چاله درمي آورد و به چاه مي اندازد.

3 – انتقام: برخي از زوجين به اشتباه فکر مي کنند حال که مورد خيانت قرار گرفته اند آنها نيز مجاز به مقابله به مثل هستند. برخي تصور مي کنند بايد طعم تلخ دارويي را که به آنها خورانده شده، به همسرشان بخورانند تا متوجه اشتباه خود و آنچه که بر سر همسرشان آمده بشوند. غافل از اين که اين کار قبل از هر کسي خودشان را از پا درمي آورد.

4 – برگرداندن حس فرديت و استقلال: يک نظريه بر اين عقيده است که انگيزه چنين عملي تمايل افراد به برگرداندن حس فرديت و استقلالي است که در چارچوب ازدواج تضعيف شده است. فرد ممکن است از نظر عاطفي به حدي از بلوغ هيجاني نرسيده باشد که بتواند در مقابل ناراحتي يا نارضايتي همسر، تماميت خود را حفظ کند، به همين دليل با جست وجوي يک رابطه جديد در واقع در جست وجو و بازسازي خود جديد است.

5 – اطمينان خاطر از جذابيت براي جنس ديگر: برخي از افراد در پي نياز به اطمينان خاطر از اين که هنوز براي جنس ديگر جذاب و خواستني هستند، به رابطه خارج از ازدواج رو مي آورند. به واقع، در روابط طولاني اين سوال براي برخي پيش مي آيد آيا هنوز در بازار خريداري دارند يا خير؛ که يافتن پاسخ اين پرسش ممکن است آنان را به سوي اهداف غيرمشروع سوق دهد.

6 – کسب هيجان و تنوع: بعضي مواقع هم رابطه خارج از ازدواج، فقط به منظور کسب هيجان و تنوع اتفاق مي افتد يعني هيچ شکايت يا نارضايتي خاصي در ازدواج وجود ندارد فقط برخي افراد به دنبال هيجان رابطه خارج از ازدواج هستند.

آسيب هايي که خيانت به جان خانواده مي اندازد
خيانت به همسر عوارض و پيامدهاي متعددي را به دنبال خواهد داشت که هم بر فرد هم بر خانواده و هم بر جامعه تاثير مي گذارد. بي وفايي يکي از عمده ترين دلايل ذکر شده براي طلاق است. همچنين نتايج مطالعات زيادي نشان داده است واکنش فرد نسبت به خيانت همسر، شبيه علائم استرس پس از ضربه رواني، همچون علائم شوک، سردرگمي، خشم، افسردگي، آسيب ديدن عزت نفس و کاهش اعتماد به نفس است.نتايج پژوهش هاي ديگر حاکي از آن است که پس از افشاي خيانت همسر، خانواده ها با مسائلي نظير بحران زناشويي، تضعيف عملکرد در نقش هاي والديني و مشکلات شغلي روبه رو مي شوند. از ديگر پيامدهاي خيانت همسر مي توان به مسائلي نظير ضرب و شتم، قتل همسر و اقدام به خودکشي اشاره کرد.همچنين از دست دادن اعتماد و اعتبار نزد همسر، اذيت کردن و آسيب رساندن به خود و خانواده، از دست دادن وجهه و احترام خود نزد همسر و ديگران از عمده ترين آسيب ها و مشکلاتي است که متوجه فرد خاطي مي شود.هنگامي که ما در مسير خطا قدم برمي داريم، هميشه احساس اضطراب و ترس خواهيم داشت و آرامش دروني مان از بين خواهد رفت.

انواع و اقسام خيانت
خيانت در رابطه همسران داراي انواع و اقسام مختلفي است که عبارت است از:

۱ – خيانت رفتاري: منظور از خيانت رفتاري اين است که يکي از همسران به صورت رفتاري و با ارتباط برقرار کردن با شخصي خارج از سيستم خانواده به همسرش خيانت کند.

۲ – خيانت ذهني: افرادي که در فکر و تخيلات شان مدام به شخصي ديگر مي انديشند از آنجا که اين شخص زاده ذهن شان است آن فرد شخصي ايده آل به شمار مي آيد و در اين موقع است که براي زندگي مشترک خطر مي آفريند چرا که آن شخص دائم شريک زندگي اش را با فرد ايده آل ساخته ذهنش مقايسه مي کند و چون در حال قياس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمي خورد و رابطه سرد مي شود.

۳ – خيانت کلامي: در اين نوع خيانت، زن يا مرد به صورت تلفني يا اينترنتي با يکديگر صحبت مي کنند.

متأسفانه اين نوع ارتباط هاي ناسالم با گسترش استفاده غلط از اينترنت، شبکه هاي اجتماعي، تلفن هاي هوشمند و… افزايش يافته است.

چگونه به همسر خود وفادار بمانيم؟
تا زماني که به اصطلاح همه چيز گل و بلبل است و هيچ مشکلي در زندگي مشترک وجود ندارد ماندن در کنار همسر چندان هنر بزرگي نيست. هنر واقعي اين است که با وجود مشکلات و در بدترين شرايط باز هم همسران نسبت به يکديگر وفادار بمانند.اگر مشکلات و شرايطي داريد که احساس مي کنيد مي تواند شما را به سمت و سوي بي وفايي سوق دهد نکاتي که در ادامه بيان مي شود، کمک کننده شما خواهد بود:

وفاداري در غياب همسر
شرايط کاري و زندگي بسياري از زوجين به گونه اي است که ناچارند هر از گاهي از يکديگر دور باشند؛ پس به ياد داشته باشيد هيچ دليل موجهي براي تخطي از قانون وفاداري به همسر وجود ندارد و شما تحت هر شرايطي بايد به همسرتان وفادار بمانيد؛ حتي اگر مدتي از هم دور باشيد تا زماني که هنوز پيمان ازدواج ميان شما و همسرتان وجود دارد، بايد به يکديگر وفادار بمانيد.

صداقت داشته باشيد
يکي از مهم ترين عوامل در حفظ وفاداري همسران به يکديگر، صداقت است. تحت هيچ شرايطي به همسرتان دروغ نگوييد و شرايط را به گونه اي پيش نبريد که همسرتان ناچار شود به شما دروغ بگويد. اگر همسرتان بخواهد درباره موضوعي با شما صحبت کند، واکنش شما عاملي بسيار تعيين کننده خواهد بود؛ چرا که موجب مي شود او جرأت حقيقت گويي را پيدا کند؛ در غير اين صورت، او دروغ گفتن را انتخاب مي کند.

گذشت کنيد
اگر مي خواهيد همسرتان به شما وفادار بماند، بايد خودتان همواره به او وفادار بمانيد. همسران همواره به يکديگر درس مي دهند و از هم درس مي آموزند. زماني که شما به همسرتان وفادار باشيد، او از رفتار شما وفاداري را مي آموزد. زماني که شما از اشتباه او چشم‌پوشي مي کنيد، او هم از شما مي آموزد که از اشتباه شما بگذرد. همين نکات ساده و کوچک، ميزان وفاداري همسران را نسبت به يکديگر بسيار بالا مي برد.

شما دو انسان هستيد از دو خانواده متفاوت و با آداب و رسوم گوناگون؛ پس طبيعي است که با هم اختلاف داشته باشيد و گاه و بيگاه موجب رنجش و ناراحتي يکديگر شويد. سعي کنيد از هم کينه به دل نگيريد، مشکلات را ميان خودتان حل کنيد تا در ذهنتان باقي نماند. هيچ مشکلي را حل نشده باقي نگذاريد؛ زيرا اين قبيل مشکلات در آينده به معضلات بزرگي تبديل خواهند شد.

با همسرتان دوست باشيد
دوستان عيوب يکديگر را نمي بينند و اگر ببينند، آن ها را ناديده مي گيرند و اهميتي نمي دهند. سعي کنيد همواره در زندگي شور و هيجان داشته باشيد و اجازه ندهيد زندگي تان يکنواخت و خسته کننده شود. همپاي هم باشيد تا همسرتان نياز نداشته باشد به فرد ديگري پناه ببرد.

همواره با اعتماد به نفس و قوي باشيد
به خودتان برسيد، تميز و مرتب باشيد، هيچ عاملي نبايد باعث شود که شما خودتان را فراموش کنيد؛ پس به خودتان اهميت دهيد تا ديگران هم بياموزند بايد به شما اهميت دهند.

همسرتان را همان گونه که هست، بپذيريد
شما اين فرد را انتخاب کرده ايد و روز اول او را با تمام خصوصياتش ديده و پسنديده ايد. هرگز همسرتان را با ديگران مقايسه نکنيد. او را همان گونه که هست، دوست داشته باشيد و سعي نکنيد او را تغيير دهيد. کمال گرا نباشيد. در دنيا کسي وجود ندارد که از همه نظر بي عيب و کامل باشد. روز اول که همسرتان را انتخاب کرديد، مسلماً عيوب او را ديده ايد اما به دليل عشق به او و اشتياقي که براي ازدواج و شروع زندگي جديد داشتيد، سعي مي کرديد آن عيوب را ناديده بگيريد و آن ها را ساده و بي ارزش تلقي کنيد؛ اکنون نيز بايد چنين کنيد. بعد از ازدواج، ديگر زمان عيب يابي از همسر سپري شده است؛ پس بهتر است سعي کنيد او را با تمام خوبي ها و بدي هايش دوست داشته باشيد.

بهسازي يک رابطه زخم خورده
يک فرد سالم از لحاظ شخصيتي در مواجهه با خيانت يا بي وفايي همسرش چه رفتاري بايد داشته باشد؟ مشاوران و کارشناسان خانواده در پاسخ به اين سوال معتقدند در وهله اول رفتار منطقي اين است که اين فرد نبايد هيچ تصميمي بگيرد اما لازم است با مراجعه به يک مشاور و روان شناس، خود را تخليه کند؛ چرا که مشاور او را با شيوه هاي درست تخليه هيجاني آشنا خواهد کرد که اين کار، بسيار مفيد است. دوم، ريشه يابي علت خيانت بسيار ضروري است؛ البته علت ها را هم بايد در خودش و هم در همسرش جست وجو کند. نکته مهم آن است که فرد به خود اجازه دهد تا با گذشت زمان، آرام و تخليه شود و در ضمن راهکارهاي خود را با روان شناس در ميان بگذارد. آن چه که منطقي تر و اساسي تر است، آن است که اين رابطه را بهسازي کند؛ چرا که ممکن است خودش هم، در اين خيانت مقصر بوده باشد؛ زيرا خيانت در بيشتر مواقع يک رابطه دو طرفه است و هر يک از زوجين در بروز آن مقصرند.

اين بهسازي را چگونه مي توان شروع کرد؟
اول بايد تصميمي عاقلانه گرفت. گاهي اوقات فرد تصميم مي گيرد از همسر خود جدا شود. گاهي هم فرد تصميم مي گيرد ميدان را خالي نکند. حال اگر قرار بر ماندن شد، خيلي صادقانه بايد فرد هم بر روي خود و هم بر روي طرف مقابل، کار کند. استرس ها، تنش ها و درگيري هاي خودش را پايين بياورد، جو خانه را آرام نگه دارد تا مشکل برطرف شود.

به اين نکته نيز بايد توجه داشته باشيم که فرد بايد به رفتارهاي کنترلي کسي که به او خيانت شده است احترام بگذارد تا اين برهه زماني و اين تنش هاي دروني طرف مقابل حل و فصل شود؛ يعني، اگر به علت رابطه خارج زناشويي تحت کنترل همسر هستيم، بايد به آن احترام بگذاريم و شرايط همسر را درک کنيم، مواردي از قبيل تماس هاي مداوم و پرسش در مورد اين که کجا هستي؟ با چه کسي بودي؟ و مواردي از اين دست، نبايد فرد را عصبي کند. اين افراد اتفاقا بايد بدانند رعايت اين نکات خودش درمان است و باعث ايجاد اعتماد در زندگي مي شود.

منبع:روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا