گوناگون

آفریقایی بودن یوز پیراهن تیم ملی اساس علمی ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، هومن جوکار  در توضیح طرح پیراهن تیم ملی، گفت: اساس کار ما برای بررسی و مقایسه ظاهری گونه ها و زیر گونه‌ها دانش morphology یا ریخت شناسی است.

وی با تأکید بر این موضوع که در این دانش، صفات ظاهری و قابل مشاهده از قبیل رنگ، فرم بدن، طرح پوست و مواردی از این دست، شرح داده می‌شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر وقتی صحبت از مقایسه دو زیر گونه مطرح است ما به اختلافاتی که متخصصین morphology شرح داده‌اند استناد می‌کنیم.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، اظهار داشت: علی رغم اختلاف ژنتیکی شناخته شده در بین یوز آفریقایی و آسیایی، تاکنون هیچ گونه اختلاف ظاهری معنی داری در مورد این دو گونه شرح داده نشده است و مشخص نیست انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه پیراهن تیم ملی منقوش به یوز آفریقایی است بر اساس کدام مستندات علمی صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: اختلاف ظاهری یوزپلنگ‌های ایران در فصول مختلف که بواسطه پوشش زمستانی بلندتر و تابستانی بسیار کوتاه‌تر پدید می‌آید، اغلب زیادتر از اختلاف دو زیرگونه آسیایی و آفریقایی است.

جوکار با یادآوری این موضوع که هدف از قرار گرفتن نقش یوز بر پیراهن تیم ملی که با تلاش فراوان جمع بزرگی از مردم و سازمان ها، مقامات ورزشی و فدراسیون جهانی فوتبال به پیش برده شد به هیچ وجه نشان دادن تفاوت گونه‌ها و زیرگونه‌ها نبوده است، اظهار داشت: آنچه مد نظر بوده و با کمال افتخار محقق شد، تجربه‌ای بی‌سابقه از رویداد بزرگ جام جهانی فوتبال و معرفی ظرفیت این رویداد در ایجاد یک توجه جهانی نسبت به حفظ گونه‌های در خطر انقراض و حفظ محیط زیست بود.

این مقام مسئول با ابراز خرسندی از ثبت نخستین تجربه اینچنینی بوسیله ایران و حضور نمادی از حساس‌ترین گونه در خطر انقراض کشور در جام جهانی، گفت: توجه داشته باشید، در مورد فضایی صحبت می‌کنیم که فضای نمادها، نشانه‌ها و اشاره‌هاست و در چنین فضایی گاهی تنها یک چشم و گوشه ای از خط اشک یوز کافیست برای رسیدن به مقصودی که ما داشته ایم.

جوکار با اشاره به این موضوع که برای رسیدن به یک طرح ایده آل، مسیری منطقی طراحی و یک کارگروه مرکب از سازمان محیط زیست، پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی، فدراسیون فوتبال، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با موضوع شکل گرفت، افزود: این کارگروه برای ثبت طرح یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال با همراهی جمعی از طراحان و گرافیست‌های کشور، اقدام به تهیه کلکسیونی از طرح های پیشنهادی و نهایتاً انتخاب یک طرح با توافق اعضای کارگروه به منظور طی مراحل تصویب در فیفا توسط فدراسیون فوتبال کرد.

وی افزود: علی‌رغم در نظر گرفتن تمام ملاحظات انجام شده، قوانین بسیار سخت‌گیرانه فیفا مانع از پذیرفته شدن طرح شد و نهایتاً در محدودیت زمانی باقی مانده، طرحی که امروز بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران نقش بسته به تأیید فیفا رسید.

جوکار با بیان اهمیت فلسفه موضوع، ابراز امیدواری کرد: تمام ایرانیان با درک هدف این اقدام بزرگ، کمک کنند تا نتایج این عزم ملی به حفاظت از یوز و طبیعت ایران منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا