گوناگون

آمارهای اشتباه اجازه تصمیم گیری را به مسئولان نمی دهد/ توجه به بخش کشاورزی ضروریست

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی عصر روز چهارشنبه با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی با تشکل های بخش کشاورزی استان مرکزی افزود: تبیین فرهنگ اعلام آمار صحیح در بین کارشناسان و مدیران راهگشای حل اساسی مشکلات است.

وی اضافه کرد: استان مرکزی استانی توانمند در بخش های مختلف ازجمله بخش کشاورزی، صنعت و تولید است که متاسفانه نتوانسته ایم از پول تولیدی این بخشها و پتانسیل های آن به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه غفلت از پتانسیل های استان مرکزی در بخش های مختلف جایز نیست ادامه داد: اگر پول حاصل از فعالیت های بخش صنعت و تولید استان مرکزی در داخل استان مرکزی چرخش داشت این استان باید در جایگاه بهتری و والاتری از لحاظ امکانات قرار داشت.

مقیمی تاکید کرد: نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله پتانسیل های خوب این استان است که باید در جهت حل مشکلات فراروی استان از آنها بهره جست.

انحرافات آماری تصمیمات را با چالش روبرو می کند

وی در ادامه به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست این طرح موفق نبودیم چرا که به قانون عمل نکریم و این مسئله باعث شد تا نتوانیم به اهداف عالیه آن دست یابیم.

استاندار استان مرکزی کاهش مصرف و افزایش درآمدهای کشور از محل هدفمندی یارانه ها را از اهداف هدفمندی یارانه ها برشمرد و گفت: در حالی که انتظار می رفت با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مصرف بنزین در کشور کاهش یابد به لحاط عدم توزیع عادلانه درآمدد حاصل از هدفمندی یارانه ها بین تمام آحاد جامعه اعم از جامعه نیازمند و غیر نیازمند نه تنها مصرف بنزین کاهش نیافت بلکه افزایش نیز یافت.

وی پرداخت ماهانه 45 هزارتومان در قالب یارانه ها را اشتباه بزرگ دولت پیش یاد کرد و گفت: در حالیکه قرار بود مبلغ یارانه پرداختی 13 هزار و 500 تومان باشد افزایش بی حساب و کتاب این مبلغ به 45 هزار تومان تمام برنامه های این بخش را با چالش روبرو ساخت و دولت را به دولتی بدهکار تبدیل کرد.

توجه به بخش کشاورزی ضروریست

استاندار استان مرکزی با اشاره به نقش بخش کشاورزی در تولید و خودکفایی کشور گفت: بی توجهی به این بخش باعث شد تا عمر موفقیت های کشور در این بخش کوتاه باشد.

مقیمی با اشاره به خودکفای کشور در تولید گندم در سال 84 گفت: متاسفانه این موفقیت در سایه بی تدبیری ها عمر کوتاهی داشت و نه تنها ادامه نیافت که کشور مجبور شد در سال گذشته هفت میلیون تن گندم از خارج کشور وارد کند.

کشاورزی بیشترین سهم پساب فاضلاب شهر اراک را دارد

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به برخورداری بخش کشاورزی از بیشترین سهم پساب تصفیه شده فاضلاب شهر اراک گفت: از یک هزار و صد لیتر آب تولیدی ناشی از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک 550 لیتر سهم بخش کشاورزی، 250 لیتر سهم تالاب میقان، 350 لیتر سهم فضای سبز اراک و 150 لیتر سهم بخش صنعت است.

مقمیی یادآور شد: بخش کشاورزی 92 درصد آب استان مرکزی را مصرف می کند این در حالیست که اشتغال ایجاد شده در این بخش در ازای مصرف فوق رقمی معادل 91 هزار فرصت شغلی است.

وی با بیان این که بخش صنعت با مصرف تنها 3.8لیتر آب در ثانیه  توانسته 82 هزار فرصت شغلی در اراک ایجاد کند گفت: در مرحله دوم سهم بندی پساب فاضلاب تصفیه خانه اراک بخش صنعت در اولویت تخصیص قرار خواهد داشت.

استان مرکزی قطب کشاورزی کشور است

مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز د راین نشست با اشاره به توانمندی های بخش کشاروزی استان مرکزی افزود: استان مرکزی به لحاظ برخورداری از آب و هوای متعادل و مناسب و وجود اراضی کشاروزی به یکی از قطب های کشاروزی کشور تبدیل شده است.

عباس مظفری با بیان این که این استان در بسیاری از شاخص های تولیدی بخش کشاورزی در رتبه های اول تا سوم قرار دارد گفت: فعالیت 170 شکرت تعاونی کشاورزی در این استان بیانگر این مهم است.

وی ادامه داد: فعالیت ایستگاه تحقیقات گل و گیاه محلات، ایستگاه تحقیقات لوبیا، ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی و…از دیگر توانمندیهای بخش کشاروزی در استان مرکزی است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: در حال حاضر در استان مرکزی 108 واحد صنایع تبدیلی فعال بوده و سالانه 843 هزار تن انواع محصولات باغی و زراعتی را تبدیل می کننند.

مظفری با بیان این که 5.6 درصد گوشت قرمز کشور در استان مرکزی تولید می شود افزود: علاوه بر این 3.2 درصد گوشت سفید کشور نیز در استان مرکزی تولید می شود و این استان نقش بسزایی در تامین سبد کالایی یارانه ای کشور ایفا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا