گوناگون

آموزش محوری اولویت حوزه هنری کشور/ برگزاری جشنواره چشم انداز ایران1404

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان دفاتر آفرینش‌های هنری حوزه های هنری کشور که به همدان سفرکرده‌اند، شامگاه سه شنبه در هتل بوعلی همدان گردهم آمدند و در این مراسم علاوه بر تبیین سیاست‌های اجرایی این دفاتر در کشور از دو کتاب رونمایی و از یک شاعر همدانی نیز تجلیل به عمل آمد.

دبیرکارگروه آفرینش‌های هنری حوزه هنری کشور در این نشست با تاکید بر اینکه در سال جاری بیشترین تولیدات این دفاتر را در بخش تولید و انشار شاهدخواهیم بود، گفت: بیشترین تولیدات در این بخش در بخش شعر خواهد بود.

ساسان ناطق ادامه داد: استان‌های خراسان جنوبی، سمنان و کرمان بیشترین تولیدات نشر را خواهند داشت و استان‌های قم و خراسان رضوی نیز بیشترین جلسات نقد ادبی را برپا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس یک هزار 920 نوبت کارگاه آموزشی برگزار می‌شود، افزود: استان‌های همدان، کرمانشاه و هرمزگان نیز بیشترین عنوان برنامه را در سطح کشور به اجرا در خواهند آورد.

آموزش محوری و تولیدات فرهنگی اولویت حوزه هنری کشور

دبیر کارگروه آفرینش‌های هنری حوزه هنری کشور اذعان داشت: آموزش محوری و تولیدات فرهنگی اولویت حوزه هنری در کشور است.

ناطق با اشاره به اینکه باید آثار خود را در فضای مجازی به نمایش بگذاریم، افزود: فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های هنری موازی دیگر کارهای این نهاد نیست و بهتر است انتشارات هر استانی در استان‌های همسایه مورد نقد قرار گیرد و اردوهای هنری به سوی جلسات شعر خوانی سوق یابد.

وی اظهار داشت: روند جشنواره شعر در کشور به خوبی شکل گرفته بود اما اکنون صاحب نظران معتقدند از جریان سازی خبری به دور افتاده و حذف بخش آزاد نیز در آن باعث کم شدن آثار شده است.

مدیرکل امور استانها و مجلس حوزه هنری کشور نیز در این نشست به تبیین نحوه برگزاری دو جشنواره که توسط این نهاد در سال آینده در کشور برگزار می‌شود پرداخت.

مجید مصلحی با اشاره به اینکه چهارمین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری مهر ماه سال آینده در اصفهان برگزار می‌شود، بیان داشت: در این دوره به افزایش کیفیت تاکید داریم.

وی اذعان داشت: برگزاری جشنواره چشم انداز ایران 1404 نیز از سوی نهادهای بالادستی به این نهاد سپرده شده اما هنوز کار اساسی برای این حوزه انجام نشده است.

مدیرکل امور استانها و مجلس حوزه هنری کشور با تاکید بر اینکه علی رغم گذشت 9 سال از ابلاغ سند چشم انداز ایران، بر آیند اجرای آن هنوز متولی خاصی ندارد، گفت: برگزاری همزمان جشنواره تولیدات و آثار حوزه هنری و جشنواره ایران 1404 با یکدیگر هم پوشانی داشت.

برگزاری جشنواره ایران 1404 در اردیبهشت سال آینده

مصلحی با تشریح وظایف استان‌ها در برگزاری جشنواره ایران 1404 ادامه داد: این جشنواره در بالاترین سطح ملی در پایان اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار می‌شود و سیاست ما در این بیین تبلیغی تشویقی و ترویجی است.

وی اذعان داشت: حتی یک پایان نامه مناسب در خصوص چشم انداز توسعه کشور را نمی‌توان در دانشگاه‌های کشور یافت و در سطح نخبگان کشور در  خصوص چشم انداز ایران در 1404 دچار تناقص هایی هستیم که این تناقص نخبگان باید حل شود.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور با اشاره به اینکه باید بتوانیم چشم انداز ایران در سال 1404 را از زبان آموزه های هنری بیان کنیم، اظهار داشت: اصلی‌ترین عامل پیشرفت در هر جامعه ای نقشه راه است.

مصلحی ادامه داد: ایران در بخشهای مختلف چون نظامی و پزشکی پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وی که آسیب‌های فراروی چشم انداز 1404 ایران را می‌شمرد، ادامه داد: عدم آشنایی طبقات اصلی جامعه با سند، عدم تبیین دقیق به دستگاه‌های اجرایی، اجرایی نشدن چشم انداز در ساختار اجرایی کشور، نبود تعریف از نقش بخش خصوصی در این بین و عدم مشارکت مردم که بخش اعظم اجرای این سند به عهده آنان است از آسیب‌های فراروی این سند است.

مدیرکل امور استانهاو مجلس حوزه هنری کشور شرط تحقق سند چشم انداز ایران در 1404 را تعهد دولت در متولی گری در این بخش و تغییر مطالبه از مردم به دولت عنوان کرد.

یکی از شاعران همدانی نیز که در این مراسم از وی تجلیل شد به سابقه ورود زبان فارسی دری به استان همدان اشاره کرد و بیان داشت: در حالی که در قرن سوم در خراسان و سیستان شاهد رواج فارسی دری بودیم در همین زمان به علت تداوم حکومت خلفا در مراکز غربی و مرکزی ایران این امر به وقوع نپیوست.

میر هاشم میری با اشاره به اینکه قرن ششم با ظهور شاعرانی چون منوچهر شصت کله و در قرن هفتم فخر الدین عراقی تاکنون شاهد شکوفایی ادبی در همدان بوده‌ایم، اذعان داشت: دوستاران وی برای حفظ جایگاه او اشعاری که به وی منتصب شده را به دری در بین مردم جا انداخته‌اند.

در این مراسم از یک کتاب در حوزه هنر و یک کتاب در حوزه کودکان رونمایی و از سال‌ها خدمات فرهنگی شاعر برجسته همدانی میر هاشم میری نیز تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا