Mihanpostگوناگون

آموزش و پرورش خراسان رضوی با چالش کمبود نیرو و فضا روبه رو است

به گزارش خبرنگار مهر، طاهره عرفانیان قبل از ظهر چهارشنبه در گردهمایی مشترک معاونین ابتدایی، روسای گروه ابتدایی، تکنولوژی و روسای ادارات عشایری سراسر کشور در اردوگاه فرهنگی – تربیتی ثامن الحجج(ع) مشهد، اظهار داشت: این کمبود نیرو با بستن کلاسها به نسبت تراکم سال قبل به هزارو ۵۰۰ نیرو می رسد.

وی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی و فضا با استقرار شتابزده نظام ۳٫۳٫۶، در آموزش و پرورش از چالش‌های اساسی آموزش و پرورش خراسان رضوی است.

وی با بیان این که مجبور شدیم تراکم ۵۷۰ کلاس را بالا ببریم و این امر به ارزشیابی کیفی، توصیفی و مهارتهای ویژه ابتدایی ضربه زد، افزود: عدم تناسب جنسیت معلمین مرد با ۳۰ درصد و خانمها با ۷۰ درصد نیز از دیگر مشکلات ما به خصوص در مناطق محروم، روستایی، عشایری و صعب‌العبور است.

وی با اشاره به اینکه بی انگیزه بودن معلمان ابتدایی، فرسوده بودن نیروها به لحاظ ورود آموزشیاران نهضت سواد آموزی از چالشهای دیگر فراروی این معاونت است، ابراز داشت: حضور نیروهای توانمند ابتدایی در دیگر دوره ها و انتقال به شرط ورود به پایه ششم نیز از دیگر معضلاتی است که آسیب رسان حوزه ابتدایی بوده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، از بوم برای بوم و در بوم انتخاب شدن نیروهای دانشگاه فرهنگیان را از وعده هایی بیان کرد که می توانست بسیار برای حوزه ابتدایی چاره ساز باشد.

عرفانیان بافتهای قدیمی مدارس ابتدایی و تراکم بالای تا ۱۹ دانش آموز در کلاس شش پایه که معلم یار ندارد را از موانع رشد این حوزه عنوان و یادآور شد:این معلمان در طول هفته ۶۷ کتاب را برای ۶ پایه تدریس می کنند.

وی اختلاط دانش آموزان دختر و پسر در پایه های پنج و ششم مدارس ابتدایی را از موانع ادامه تحصیل لازم التعلیم ها دانست و ابراز کرد:عدم توجه به هوشمند سازی مدارس ابتدایی ، تدریس ۱۲ ساعت درس عملی کار و فن آوری را در این پایه مختل ساخته است.

وی عدم اعتبارات و کمبود منابع مالی را از مهمترین موانع اجرای برنامه های نظام تعلیم و تربیت و برنامه های یاددهی –  یادگیری خواند و تصریح کرد:مهمترین ماموریت آموزش و پرورش دوره ابتدایی برای ایجاد زمینه شناسایی استعدادهای دانش آموزان، بروز استعدادها و کسب دانشهای پایه بر اساس ارزشهای اسلامی، دینی و ملی است.

به گفته این مقام مسئول، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان ۴۰ شاخص، تربیت نیروی انسانی را محقق می داند که آموزش و پرورش ابتدایی نوک پیکان این توسعه است.

عرفانیان با اشاره به ۴۷ منطقه آموزشی و یک اداره استثنائی در خراسان، اظهار داشت:  ۱۷اداره درجه یک تا چهار، معاونت مستقل ابتدایی دارند ومابقی ادارات، معاونتهای کل مقاطع رابرعهده دارند.

وی گفت: ازمیان یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز استان، ۶۲۳ هزارو ۴۷۰ دانش آموز ابتدایی در مدارس دولتی و غیردولتی خراسان رضوی تحصیل می کنند.

وی بیان داشت: این دانش آموزان در ۴ هزارو ۳۳۱ آموزشگاه دولتی، ۳۶ مدرسه شاهد، ۲۰ مدرسه هیات امنائی، ۱۱۴ مدرسه قرآنی و ۱۱۶ مدرسه عشایری جانمایی شدند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، افزود: در این استان ۳ هزارو ۴۳۶ کلاس چند پایه وجود دارد و در مجموع دوره ابتدایی با ۲۶ هزارو ۹۸۶ کلاس فعالیت می کند.

عرفانیان تصریح کرد: ۲۵ درصد مدارس ما نظام دوره ای اول و دوم ابتدایی دارند و طرح همسفری با معلم برای سه سال انجام و نتایج اعلام می شود تا در صورت امکان تعمیم داده شود.

گفتنی است: این گردهمایی با اجرای سرود دبستان کاوش و افتتاح نمایشگاه با موضوعات آداب مهارتهای زندگی اسلامی، شهروند خانواده، مهارتهای زندگی، دست نوشته های طلایی، میثاق آسمانی، پیش دبستانی، جشنواره جابربن حیان، مدارس عشایری، سوغات خراسان وتلاشگران امروز برگزیدگان فردا آغاز وطی دو روز با کارگاههای آموزشی به کار خود ادامه می دهد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا