گوناگون

ابوترابی فرد: اقتصاد مقاومتی بدون کاهش تصدی گری دولت شکل نمی گیرد

81162237 5692223

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد شامگاه دوشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان کردستان در سنندج افزود: باید به سمت کوچک کردن دولت و کاهش هزینه های جاری کشور حرکت کنیم و دولت تنها به وظایف حاکمیتی با کمترین هزینه ممکن و با بالاترین بهره وری بپردازد.

وی با اشاره به اینکه دولت نباید متصدی عمران و آبادانی باشد، اظهار کرد: دولت رانتی متکی به منابع بادآورده همچون نفت، خود را متولی همه کار از جمله پیشرفت و فراهم آوردن زیرساخت های عمرانی کشور می داند.

وی افزود: لازم است بخش غیردولتی در زمینه ایجاد زیرساخت ها در کشور وارد شود که برای این امر نیز دولت باید بستر لازم را آماده کند و منابع را در اختیار این بخش قرار دهد.

ابوترابی فرد با اشاره به اینکه اعتبارات قطره ای و رشد روزافزون هزینه های جاری کشور پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: اما امید وجود دارد چون مسوولین دولت به کاهش تصدی گری دولت و افزایش نقش بخش خصوصی اعتقاد دارند.

وی اظهار کرد: در برنامه پنج ساله محاسبه کرده بودیم برای رشد اقصادی 30 درصد از بهره وری تامین شود که این امر اتفاق نیافتاد.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که در کشورهای جنوب شرق آسیا 70 درصد از منابع پیشرفت خود را از راه بهره وری تامین کرده اند.

وی با اشاره به اینکه، منابع کشور و هزینه های آن معلوم است و معاونت برنامه ریزی نیز گنج قارون ندارد، ادامه داد: ظرفیت علمی و کارشناسی در معاونت برنامه ریزی برای توزیع حقوق نیست بلکه برای تدوین برنامه پیشرفت کشور است.

ابوترابی فرد بیان کرد: کارکرد بودجه به عنوان مهمترین سیاستگذاری کشور، رشد اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه نظام بودجه ریزی، تجهیز منابع و هزینه باید نشان بدهد که به کدام سمت از رشد اقتصادی حرکت می کنیم، گفت: هیچ علامتی در نظام بودجه ریزی کشورمان نیست.

به گفته وی تا وقتی که این نگاه وجود دارد که هزینه های روزمره جاری را بنویسیم و به مرکز بفرستیم، رشدی اتفاق نمی افتد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر تجهیز منابع برای فراهم آوردن بستر رشد در کنار سرمایه نیروی انسانی یک اصل ضروری و مهم است، نقشه راهی که تا امروز پیموده ایم درست در نقطه مقابل پیشرفت قرار دارد.

به گفته وی نقشه راه تا کنون در مسیر بزرگ شدن حجم دولت و دستگاه اجرایی کشور، رشد هزینه های جاری و ورود حاکمیت در حوزه وظایف غیرحاکمیتی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان کردستان از گذرگاه های سختی عبور کرده و دوران های ویژه ای را سپری کرده است و اکنون در موقعیت ویژه و امید بخش قرار گرفته است.

ابوترابی فرد افزود: کردستان امروز به نمادی از امنیت و زندگی لبریز از صمیمیت و وحدت تبدیل شده است که اینها سرمایه های ارزشمندی است.

به گفته وی بستر رشد و توسعه علمی در کردستان فراهم شده است و حضور بیش از 67 هزار دانشجو در بیش از 30 موسسه آموزش عالی نشان خوبی برای شکل گیری بستر تربیت نیروی انسانی برای حرکت به سمت پیشرفت مطلوب است. ک/2

570/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا