گوناگون

اجرای طرح "قمرود" روستای عسگران را متروکه کرد/ مشکل آب کشاورزی روستاهای مسیر طرح

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی توکلی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران به وضعیت تامین آب روستاهایی که در مسیر اجرای پروژه “قمرود” قرار دارند اشاره کرد و اظهار داشت: بجز روستای عسگران که منبع تولید آب آن خشک شده است و مردم آن محل را ترک کرده اند بقیه روستاها مشکل آب آشامیدنی ندارند.

وی افزود: کار آبرسانی به برخی روستاها توسط تانکر انجام می شود و در برخی روستاها نیز طرح های جدید برای تامین آب آشامیدنی در حال بررسی هستند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قرار است وزارت نیرو برای تامین آب آشامیدنی روستاهایی که به آب نیاز دارند سه میلیارد تومان در اختیار شرکت آب منطقه ای لرستان قرار دهد.

توکلی با بیان این مطلب که مشکل عمده روستاهایی که در مسیر قمرود قرار دارند تامین آب بخش کشاورزی است بیان داشت: این مشکل به دلیل وجود تونلی است که در زیر سفره های آب زیرزمینی احداث شده و باعث خروج آبهای زیرزمینی و خشک شدن چاه هایی که در مسیر طرح انتقال قم رود هستند شده است.

وی ادامه داد: بدلیل اینکه کشاورزی معیشت عمده مردم منطقه بوده و اشتغال آن ها را نیز تامین می کند لذا مناطقی که در مسیر انتقال پروژه قم رود قرار دارند زیان دیده و اگر نتوانیم در این مناطق آب جایگزین ایجاد کنیم ممکن است مردم از آنجا مهاجرت کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان تصریح کرد: به دلیل اینکه آب مناطق مذکور برای تامین آب شرب مناطق مرکزی کشور از جمله استان قم برده می شود لذا باید نسبت به تامین حقابه مردم اقدام شود چرا که عدم تامین آب مردم این مناطق بی عدالتی محسوب می شود.

توکلی خاطرنشان کرد: به شدت پیگیر این قضیه هستیم که از ایستگاه پمپاژ آب موقتی که در مسیر پروژه قم رود احداث شده است برای انتقال آب به مناطق خسارت  دیده استان لرستان اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: برای تامین آب آشامیدنی این مناطق نیز سدی بنام سد “دهجانی” با حجم 15 میلیون متر مکعب در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان از تامین اعتبار چهار سد استان از محل فایناس اشاره کرد و اظهار داشت: سدهای عالی محمود، زیبا محمد، تاج امیر و آبسرده در لیست استفاده از اعتبارات فاینانس قرار دارند و بایستی برای ورود بخش خصوصی به این پروژه های پیگیری های جدی صورت گیرد.

توکلی در مورد پروژه های های مشمول استفاده از فاینانس گفت: طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی پایین می توانند از طریق فاینانس اجرایی و تامین هزینه شوند و از آنجا که فرآیند تامین تسهیلات و اعتبار از طریق فاینانس زمانبر و پیچیده بوده تصور نمی کنم این طرح در لرستان توفیقی داشته باشد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به وضعیت مهار آب های سطحی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: پرونده مهار آب های سطحی در کشور بسته می شود ولی مهار آب های سطحی در مرزها در حال انجام بوده و پی گیری می شود.

وی عنوان کرد: برای مهار آب های سطحی در مرزها حدود هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صورت قرضی در نظر گرفته شده است زیرا فرصت زیادی برای مهار آب ها در مرزها وجود ندارد.

عضو کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای تکمیل شبکه سیستان نیز مبلغ 1.5 میلیون دلار و برای تکمیل و بهره برداری شبکه های آبیاری و زهکشی استان خوزستان نیز مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

توکلی با بیان این مطلب که نیاز به احداث پروژه های سدسازی جدید در کشور احساس نمی شود بیان داشت: حوضه های آبریز ظرفیتی بیشتر از این تعداد سد موجود را ندارند و اگر سدسازی دیگری انجام شود به مناطق پایین دست و اکوسیستم منطقه لطمه وارد خواهد شد.

وی به میزان اعتبارات بخش سدسازی در سال 93 اشاره کرد و گفت: اعتبارات بخش سدسازی کشور در سال 93 معادل با سه هزار و 200 میلیارد تومان بود که این رقم نسبت به اعتبارات سدسازی سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان حجم اعتبارات سد سازی لرستان را در سال جاری حدود 93.4 میلیارد تومان برشمرد و افزود: این مبلغ نسبت به سال گذشته افزایش داشته بطوریکه اعتبارات سدسازی لرستان در سال گذشته 76 میلیارد تومان بوده است.

توکلی میزان اعتبارات عمرانی کشور سال 93 را 37 هزار میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: برای این میزان اعتبار 246 طرح سیاست گذاری شده است در حالیکه هزار و 906 پروژه بزرگ در کشور وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا