گوناگون

احترام به فرهنگ‌های بومی هر استان مورد توجه وزارت ارشاد است/ کار فرهنگی نگرش مثبت می خواهد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی احمدی بعد از ظهر پنج شنبه در نشست تخصصی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: کار فرهنگی نگرش مثبت و خوش‌بینانه اما هوشیارانه لازم دارد زیرا در حوزه فرهنگ نگاه امنیتی پاسخ نمی دهد.

وی با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بر این نکته تاکید داشته که در کار فرهنگی نباید گرفتار نگاه امنیتی شویم، گفت: یک مدیر باید تفکر مدیریتی و خلاقانه داشته باشد تا بتواند مجموعه خود را به سمت کارهای خلاقانه بکشاند.

احمدی با اشاره به اینکه یک مدیر فرهنگی دارای سه شاخص مهم است،گفت: مدیر فرهنگی کسی است که به صورت مستقیم با فعالیت ها و برنامه های فرهنگی درگیر بوده و کارشناس در یکی از عرصه‌های فرهنگی و هنری باشد.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سومین شاخص یک مدیر فرهنگی این است که دلبستگی و دغدغه در موضوعات فرهنگی داشته باشد، ارزیابی وزارتخانه از مدیران کل استانی نیز بر اساس این سه شاخص خواهد بود.

وی مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که عملکرد تمامی استان‌ها مورد تحلیل و بررسی مرکز قرار می گیرد، گفت: هر کشوری که فرهنگ غالب جهانی را در اختیار داشته باشد، می تواند حرف خود را در سراسر دنیا القاء کند، این نشان می دهد که جایگاه فرهنگ بسیار ارزشمندتر از قدرت نظامی است.

b6647

احمدی افزود: مدیر فرهنگی باید قائل به پیوست فرهنگی در همه امور باشد، در صورت تحقق چنین مسأله ای، غالب امور فرهنگی استان در اختیار آن مدیر فرهنگی خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که یک مدیر فرهنگی باید قدرت تحلیل داشته باشد، افزود: جامع‌نگری و شناخت اوضاع و معضلات فرهنگی جامعه باید مورد توجه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گیرد، در غیر این صورت نمی تواند راهکارهای اصولی، صحیح و مناسب برای رفع مشکلات فرهنگی جامعه ارایه کند.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخت زیربنابی فکری فرهنگ‌ها را از دیگر اصول مهم برای موفقیت یک مدیر فرهنگی دانست و گفت: احترام به فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای هر استان مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، چراکه تقویت و رشد این فرهنگ‌های بومی موجب ارتقای فرهنگ ملی خواهد شد.

احمدی شناخت تأثیر فعالیت های فرهنگی بر مردم را مورد اشاره قرار داد و افزود: مدیران فرهنگی باید توجه داشته باشند که عدم تمایلات شخصی و سیاسی در حوزه های مأموریتی یکی از اصول مهم محسوب می شود، نباید سلایق شخصی خود را بدون توجه به نیازهای جامعه در فعالیت های فرهنگی دخیل کنیم.

باید به ظرفیت های فرهنگی مناطق مختلف کشور توجه شود

معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز نتایج این نشست را ارزشمند دانسته و گفت:  با برپایی چنین نشست هایی می توان به ظرفیت های فرهنگی تمامی نقاط کشور دسترسی یافته و آن ها را شناسایی کرد.

سید عباس صالحی با بیان این‌که مصوبات و نتایج نشست‌های تخصصی به عنوان سند راهبردی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مسیر خدمت‌رسانی به اهالی فرهنگ و هنر به کارگیری خواهد شد، گفت: بررسی مشکلات، تبیین راهکارها و اتخاذ تصمیم‌های مهم در حوزه های مختلف فرهنگی هنری از جمله بازخورد‌های مم و مثبت این نشست‌ها بوده است.

وی با تأکید بر این‌که توجه و بهره مندی از ظرفیت‌های فرهنگی مناطق مختلف کشور می تواند راهگشای امور و مسؤولیت های خطیر حوزه فرهنگی کشور باشد، تصریح کرد: این نشست دو روزه با هدف امکان‌سنجی و نیازسنجی مسائل فرهنگی کشور به میزبانی تبریز برگزار شد که خوشبختانه با نتایج مطلوبی همراه بوده است.

b6649

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر تسهیل، اصلاح و تعمیق رویکردها در حوزه فرهنگ گفت: نیازمند نوعی اصلاح نگرش نسبت به حوزه فرهنگ و هنر هستیم، یکی از اهداف نشست دو روزه تخصصی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکز به حل مسائل و نگاه به ظرفیت های فرهنگی بوده است.

صالحی با بیان این‌که به دنبال تهیه مقدمات لازم برای نشست‌های بعدی در جهت نهایی کردن رویکردها و تسهیل امور هستیم، گفت: سلسله نشست‌های تخصصی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ترسیم چشم‌انداز فرهنگی و اصلاح برخی نگرش‌های غلط نسبت به مسائل روز فرهنگی جامعه برگزار می شود.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیازمند همگرایی است

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی جنبی در حاشیه این گردهمایی دو روزه گفت: خوشبختانه نتایج حاصل شده از ره آورد بحث‌های تخصصی در کارگروه‌های مختلف قابل تأمل و اعتناست که قطعا در ادامه مسیر راهگشای امور خواهد بود.

همایون امیرزاده با بیان این‌که بحث‌ها و مصوبات کارگروه‌ها در قالب صورت‌جلسه ای تنظیم و در اختتامیه نشست تخصصی از سوی مسؤولان ارایه شد، گفت: تمامی بحث‌ها در نشست‌های بعدی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور تا حصول نتیجه قطعی پیگیری خواهند شد.

وی ادامه داد: مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور بنا به فراخور و اهمیت مسائل مختلف و حائز شرایط، در کارگروه‌های نشر، اهل قلم و اطلاع رسانی کتاب، چاپ و همچنین استان های مرزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

b6648

امیرزاده همگرایی و هم‌سویی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری را ضرورتی مهم و غیرقابل انکار دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های موجود فرهنگی در سراسر کشور برای تقویت فرهنگ ملی بهره جست، که این مهم بدون توجه به نکته نظرات صاحب‌نظران و فعالان این عرصه محقق نخواهد شد.

وی با تقدیر از میزبانی ارزشمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در طول برگزاری نشست تخصصی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امیدواریم خروجی این نشست ارتقای شاخص‌های فرهنگی مورد نظر در حوزه مسؤولیت وزارتخانه باشد.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا