گوناگون

احسان اوغلو نامزد احزاب سکولار شد/ نامزدی اردوغان تا سه شنبه اعلام می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشتاندارد، دو حزب اپوزیسیون ترکیه امروز یکشنبه اعلام کردند “اکمل الدین احسان اوغلو” دیپلمات و روشنفکر مسلمان را به عنوان نامزد مشترک خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در ماه آگوست برگزار شود، انتخاب کرده اند.

بر این اساس نمایندگان پارلمانی احزاب “حزب جمهوری خلق” (CHP) و “حزب جنبش ملی” (MHP) توافقنامه حمایت خود از احسان اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری را به “جمیل چیچک” رئیس پارلمان ترکیه ارائه کردند. این در حالی است که حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) هنوز نامزد مورد نظر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرده است.

با این حال انتظار می رود حزب حاکم تا روز سه شنبه “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر را به عنوان نامزد خود برگزیند. به این ترتیب احسان اوغلو 70 ساله که تا دسامبر گذشته ریاست سازمان همکاری اسلامی را عهده دار بود برای جانشینی “عبدالله گل” با اردوغان رقابت می کند.

نامزدی یک سیاستمدار مسلمان از سوی احزاب سکولار ترکیه نشان می دهد این احزاب متوجه تغییرات پدیده آمده در جامعه ترکیه و روی آوردن مردم به گروه های سیاسی دینی شده و آن را جدی گرفته اند. با این حال احسان اوغلو به آنها اطمینان داده است که همچنان موضوع دین را از سیاست جدا نگاه خواهد داشت.

هر چند حزب ناسیونالیست افراطی MHP حمایت تمام قد خود را از احسان اوغلو اعلام کرده اما نامزدی وی در بین نمایندگان حزب CHP به رهبری “کمال قلیچدار اوغلو” حامیان کمتری داشته است به طوری که 21 نماینده پارلمان این حزب با این موضوع مخالفت کرده اند.

در حال حاضر گروه های اپوزیسیون ترکیه احسان اوغلو را بهترین گزینه برای مقابله با اردوغان می دانند. آنها امیدوارند با کمک وی که به 5 زبان مسلط بوده و شخصیتی میانه رو دارد بتوانند آرای مخالفان اردوغان را که طی سال های اخیر و با توجه به سیاست های مقتدرانه وی افزایش یافته اند، از آن خود کنند.

بر اساس نظرسنجی که به تازگی توسط موسسه گنار ترکیه انجام گرفته اردوغان در صورت نامزدی 55.2 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری دهم آگوست (19 مرداد) را از آن خود می کند و میزان آرای احسان اوغلو 35.8 درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا