گوناگون

احشام از منطقه حفاظت شده مراکان خوی خارج شدند

81176188 5716510

حسن عباس نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به استناد قوانین و مقررات موجود در رابطه با حفظ منابع ملی هر ساله دامداران این منطقه تا ابتدای خرداد ماه باید دامهای خود را از این منطقه خارج و به مناطق ییلاقی هدایت کنند.

وی اظهار کرد: علیرغم اعلام این موضوع به دامداران عده ای اندک از این افراد در مراتع این منطقه مشاهده شدند که با همکاری یگان حفاظت، دامدارانی که به اخطارها توجه نکرده و در کوچ دام خود تاخیر کرده بودند طبق قانون مجبور به ترک منطقه شدند.

وی ادامه داد: هم اکنون در این منطقه قوچ و میش ارمنی و کل و بز زیست می کنند و برای تامین نیازهای این پستانداران و نیز در راستای افزایش بهره وری و حفظ پوشش گیاهی منطقه کوچ دام در وقت مقرر ضروری بوده و با متخلفان طبق قانون برخورد می شود.

عباس نژاد ادامه داد: جمعیت قوچ و میش ارمنی و کل و بز در منطقه حفاظت شده مراکان خوی امسال نسبت به سالهای گذشته با 33 درصد افزایش به بیش از چهار هزار و 403 راس رسید.

وی اظهار کرد: پرداختن به ارزشهای حیات وحش در منطقه حفاظت شده مراکان مهمترین رسالت اداره کل در بحث حفاظت از زیستگاه است.

منطقه حفاظت شده مراکان با مساحتی بیش از 103 هزار هکتار در منطقه ای مشترک ما بین استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

مراکان خوی در سال 1346 به عنوان اولین منطقه حفاظت شده کشورمان ثبت شده است و بر اساس آخرین سرشماری بیش از چهار هزار و 400 راس قوچ و میش و کل و بز در این منطقه زیست می کنند.

این منطقه با برخورداری از 239 نوع گونه گیاهی، 27 گونه پستاندار، 128 گونه انواع پرندگان و 20 گونه خزندگان یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده کشور است.

برای حفظ و صیانت از تنوع زیست محیطی و ذخایر ژنتیکی این منطقه تعداد هفت پاسگاه با بیش از 40 نفر محیط بان به صورت شبانه روزی مشغول خدمت و گشت زنی هستند.

محیط بانان زحمت کش این منطقه همواره در برخورد با متخلفان و شکارچیان غیرقانونی با خطرات جانی دست و پنجه نرم می کنند و گاهی نیز با اصابت گلوله سلاحهای گرم شکارچیان مجروح می شوند که بنا به گفته مسوول محیط زیست خوی تاکنون حدود 20 درصد از محیط بانان در جریان حفاظت از این منطقه و درگیری با متخلفان مجروح شده اند.

منطقه مراکان در 45 کیلومتری شمال شرقی خوی واقع است و یکی از مناطق دیدنی و زیبای استان آذربایجان غربی است.

7125/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا