گوناگون

اختصاص اعتبار 3 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه های راه آهن

81230529 5811372

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست مشترک مجمع نمایندگان لرستان با وزیران نیرو و راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید توجه ویژه ای به مقوله توسعه شبکه های راه آهن در کشور داشته باشند، گفت: قطعا راه آهن امری ضروری در کشور است و باید توجه خاصی به آنها شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره کمبود اعتبار برای اجرای طرح های شبکه راه آهن در کشور به ویژه استان لرستان گفت: هر سال حدود 3 درصد به 20 درصد اختصاص یافته به صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای نفتی افزوده می شود؛ حال اگر دولت پیشنهادی را در این رابطه ارائه کند، می توان اعتبار 3 درصدی سال آینده را برای توسعه پروژه های راه آهن اختصاص داد.

لاریجانی همچنین درباره طرحهای وزارت نیرو گفت: تامین برق برای سرمایه گذاری های صنعتی مفید است، از طرف دیگر طرح های در اولویت باید در دستور کار وزارت نیرو قرار داشته باشد.

رئیس مجلس بر لزوم توجه وزارتخانه ها به طرح های اولویت دار مناطق محروم تاکید کرد و گفت: طرح هایی که فوری تر است باید در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد و پروژه های در اولویت بعدی باید به مرور زمان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تامین برق برای سرمایه گذاری های صنعتی از سوی وزارت نیرو بسیار مفید و خوب است، بر لزوم توسعه پروژه های آب شیرین کن برای تامین آب شرب مناطق کم آب تاکید کرد.

لاریجانی ادامه داد: وزارت نیرو باید همچنین توجه ویژه ای به ایستگاه های پمپاژ در سطح ملی داشته باشد زیرا این پروژه ها را می توان با اعتباری کم، اجرایی کرد.

حمید چیت چیان نیز در این نشست بر اهتمام وزارت نیرو بر حل مشکلات استان لرستان تاکید کرد و گفت:استان لرستان بیشترین پروژه در بخش آب را در میان استان های دیگر داراست و خوشبختانه تعدادی از این پروژه ها مانند سد مروک، سد ای وشان، سد حوزیان، سد کمندان و بند کاکا رضا امسال و سد لرستان تا سال آینده به بهره برداری می رسند.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون حدود 748 طرح در بخش آب در کشور وجود دارد، افزود: برای اجرای این طرح ها حدود 120 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سال جاری تنها حدود 3 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است که این موضوع به این معنی است که اجرای کامل این پروژه ها حدود 40 سال به طول می انجامد.

وی درخصوص طرح های آب و فاضلاب استان لرستان توضیح داد: هم اکنون 4 طرح آب و فاضلاب در استان وجود دارد که تا دو سال آینده این طرح ها اجرایی می شوند. از طرف دیگر برای توسعه آب روستایی به 3 الی 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما وزارت نیرو در این رابطه به دنبال صدور مجوز برای بخش خصوصی برای به عهده گرفتن این حوزه است.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: وزارت نیرو برای سرمایه گذاری های صنعتی در استان لرستان بدون هیچ محدودیتی برق تولید می کند.

در این نشست اعضای مجمع نمایندگان استان لرستان و مسئولان وزارتخانه های نیرو ، راه و شهرسازی توضیحاتی را درخصوص مشکلات استان به ویژه عدم تناسب بودجه استان لرستان با جمعیت این استان، لزوم تکمیل پروژه های راه ، راه آهن و سدسازی، توجه به معضل بیکاری، توجه به سرانه درآمدی مردم، بیکاری دو برابری استان لرستان نسبت به استان های دیگر، سرمایه گذاری صنعتی در منطقه، فقدان زیرساخت های صنعتی، نرخ بالای مهاجرت، توجه به مقوله خصوصی سازی، نبود منابع بانکی، اختصاص منابع برای پروژه های انتقال آب، توجه به طرح های پتروشیمی، اجرای مسکن مهر و مسکن اجتماعی، ساخت بیمارستان و مراکز درمانی، مقابله با خشکسالی جنگل ها به ویژه جنگل درختان بلوط ، توجه به توسعه انرژی های نو، اختصاص مجوز برای صادرات و واردات محصولات، توسعه آب روستایی و توسعه و حل مشکلات آزادراه ها ارائه کردند.

در این نشست همچنین به موضوعاتی درباره راه روستایی، آزادراه ها، بهسازی راه ها به ویژه در منطقه پلدختر استان لرستان اشاره شد.

سیام(1)**2021**1449

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا