گوناگون

اختصاص 35 هزار هکتار از اراضی سمنان به کشت گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر آماده سازی مطلوب زمین و بستر کشت گندم در زمان مناسب برای جلوگیری از افت تولید تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان، سیدمجید موسوی در جلسه هماهنگی کشت‌های پائیزه که به منظور ارائه برنامه و سیاست‌های کشت غلات برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت تهیه و تدارک بذر مناسب برای استان لازم است همه بخش‌های ذیربط حساسیت ویژه‌ای نسبت به انتخاب پیمانکار، مزارع، نظارت و سرکشی مستمر از مزارع تولید بذر سالم و نهایتا خرید آن در فصل برداشت داشته باشند.

وی هم‌چنین با اشاره به ضرورت تعیین سطح مزارع بذری هر شهرستان و هماهنگی با مرکز تحقیقات، خواستار پیگیری دقیق مصوبات کمیته بذر استان، پیگیری مصوبات ستاد بیمه، ابلاغ سیاست‌های استفاده از کودهای ریزمغذی، لحاظ کردن افزایش عملکرد گندم و میزان خرید در پارامترهای انتخاب کارشناسان و مدیران نمونه استان شد.

هم‌چنین سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در کشت غلات سال زراعی جاری به دنبال تحقق افزایش عملکرد در واحد سطح بدون افزایش سطح زیر کشت هستیم.

حسین اصغری افزود: توجه جدی به مزارع تولیدی بذر گندم، استفاده صحیح از منابع آب، تغذیه و مدیریت مطلوب برای افزایش تولید در واحد سطح، تامین به موقع نهاده‌های کشت از جمله کود و بذر(انباشت کود در انبارها در حال حاضر)، کم کردن فاصله بین تولید کشاورزان برتر و کشاورزان متوسط در دستور کار سال زراعی جاری است.

هم‌چنین مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: در سال زراعی جاری 27 هزار هکتار از مزارع آبی و 7 هزار هکتار از مزارع دیم استان به کشت گندم اختصاص خواهد یافت.

سیدامیر رضوی افزود: بر این اساس سهم کشت هر شهرستان، از مجموع کشت و انتظار میزان عملکرد در واحد سطح و تولید، برآورد و به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح خودکفایی گندم در استان امسال سه پروژه مدیریت مزرعه – آموزش و ترویج از طریق کمک به بخش خصوصی، به‌زراعی و ساماندهی تولید و فرآوری گندم از طریق کمک به بخش خصوصی انجام خواهد شد.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان یادآوری کرد: براورد شده در سال زراعی جاری هم‌چنین 16500 هکتار از مزارع آبی و 4000 هکتار از مزارع دیم استان به کشت جو اختصاص یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا