گوناگون

ازدواج نکردن در حال تبدیل شدن به فرهنگ است

معاون اجرایی مرکز مطالعات خانواده ایران گفت: اگر نقش‌های مرد و زن در خانواده و اجتماع بازتعریف نشود و تربیت دختران و پسران خانواده براساس تربیت اسلامی انجام نگیرد در اجتماع کنونی و سال‌های آینده شاهد جابجایی کارکردهای مردانه و زنانه و کاهش چند برابری میزان ازدواج خواهیم بود.

به گزارش ایسنا دکتر عبدالرضا کردی در نشست تخصصی آموزش خانواده که با برنامه‌ریزی کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل شده بود اظهار کرد: قانون اساسی در ماده 10همه‌ دستگاه‌ها را موظف کرده به دلیل مقدس بودن نهاد خانواده همه برنامه‌های حوزه‌های مختلف و بودجه کشور را در جهت تسهیل تشکیل خانواده و استقرار آن براساس تفکر اسلامی مهیا و هدایت کنند.

معاون اجرایی مرکز مطالعات خانواده ایران ادامه داد: از آنجا ‌که هیچ فعالیتی در جامعه بدون مشارکت نهاد خانواده محقق نخواهد شد خانواده باید با جایگاه و حریم خود آشنا باشد تا با عملکرد اشتباه خود مانعی بر سر راه حرکت نهادهای اجرایی که وظیفه‌ ارائه خدمت به همه اقشار خانواده‌های جامعه را دارند تبدیل نشود.

وی تصریح کرد: هیچ نهادی نباید در تقابل با نهاد اجرایی دیگر بصورت مجزا اقدام به برگزاری این آموزش‌ها کند چرا که نتیجه این ضدیت‌ها بر بودجه‌ کشور ضرر وارد می‌کند و نتیجه مطلوب هم نخواهد داشت.

کردی ادامه داد: هرگاه محیط خانواده تبدیل به یک محیط غیرقابل زیست شود مشکلات جامعه افزایش پیدا خواهد کرد پس باید در این آموزش‌ها تاکید بر تغییر نگرش‌های غلط مرد به زن و برعکس باشد.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها باید برای تشکیل یک خانواده سالم به سالم‌تر باشد گفت: در سال‌های اخیر متاسفانه شاهد جشن طلاق در بعضی شهرها به عنوان یک پدیده‌ی نوظهور هستیم که با توجه به هدف قرار گرفتن بنیان خانواده در این رویکردها در سال‌های آینده این امر تبدیل به بحران خواهد شد که ریشه‌ آن را باید در دوری از تربیت اسلامی در خانواده‌ها جستجو کرد.

رییس مرکز خلاقیت دانشگاه مالزی با تاکید بر اینکه فقدان گفتمان در خانواده‌های هسته‌ای ناکارآمد موجب آسیب‌های اجتماعی خواهد شد افزود: وقتی مدیریت خانواده کفایت نداشته باشد علوم اقتصادی و اجتماعی نیز به هم خواهد ریخت پس در این خصوص باید سعی در راه‌اندازی مرکز تربیت سازمان خانواده در استان‌ها شود چرا که تربیت مدیر خانواده مهم‌تر از مدیران دستگاه‌های اجرایی است بدین‌صورت که توسعه‌ فرهنگی در چارچوب یک برنامه‌ ملی می‌تواند منجر به سلامت خانواده و جامعه و البته توسعه اقتصادی آن شود.

وی افزود: باید توسعه فرهنگی در سال فرهنگ با مدیریت جهادی در اولویت کارهای اجرایی باشد تا زمینه‌ لازم برای توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم آید.

کردی با تاکید بر احیای نقش‌های خانواده گفت: اگر نقش‌های مرد و زن در خانواده و اجتماع بازتعریف نشود و تربیت دختران و پسران خانواده براساس تربیت اسلامی انجام نشود در اجتماع کنونی و سال‌های آینده شاهد جابجایی کارکردهای مردانه و زنانه و کاهش میزان ازدواج خواهیم بود چرا که ازدواج نکردن در جامعه در حال تبدیل شدن به فرهنگ است.

معاون اجرایی مرکز مطالعات خانواده ایران پیشنهاد کرد تا “شورای هماهنگی آموزش خانواده” بین کمیته امداد و امور خانواده استانداری با هدف ارتقاء سطح کیفی تربیت در خانواده‌ها تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم به دنبال آموزش اثربخش هستند افزود: این آموزش‌ها به دنبال رفتار ورودی صحیح منجر به ایجاد رفتار هدفمند و تحقق هدف غایی است پس یقیناً با این روش، تعالی فکری شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: آموزش باید بر پایه دانش باشد نه اینکه رانش ایجاد کند یا کنش به دنبال داده باشد چرا که آموزش‌های دانش‌محور منجر به شناسایی آسیب خواهد شد.

وی مشکل خانواده را مادران دانست که مدیر خانواده نیستند بلکه مستخدم هستند و در این باره گفت: پس با وجود این آسیب آموزش‌ها به درد نخواهد خورد بنابراین آموزش‌ها را نه با یک سبک سنگین و کلمات قصار بلکه بصورت خیلی عامیانه و روان برپا کنید تا مدیریت خانواده اصلاح و به دنبال آن شاهد پیامدهای مثبت در اجتماع باشیم.

رییس مرکز خلاقیت دانشگاه مالزی به امور زنان استانداری پیشنهاد داد در استان ایلام به دنبال طرح نقشه‌ جامع آموزش خانواده باشید و افزود: این فعالیت نباید بین دستگاهی باشد بلکه با تجمع همه‌ دستگاه‌ها به دنبال آموزش مهارت‌های مرد و زن بودن بود و در اماکن مختلف عمومی از امکانات صوتی و تصویری برای ارائه این آموزش‌ها صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا