گوناگون

از ویتامین E جدا نشوید!

index3 از ویتامین E جدا نشوید!

قبلا برایتان فواید و خواص ویتامین  ای را بررسی کرده بودیم هم اکنون میخواهیم خواص ضدسرانی انرا برایتان بازگوکنیم، ویتامین E در پیشگیری از سرطانهای پروستات و مثانه نقش بسزایی برای بدن  دارد

فواید ویتامین E:پژوهشگران آمریکایی در Houston مطالعه جالبی را بر روی یک هزار نفر به عمل آورده اند که نشانگرویتامین E در پیشگیری سرطان مثانه است. به عبارت دیگر افرادی که به اندازه لازم و کافی ویتامین E به همراه رژیم غذایی دریافت میکردند ۵۰ درصد کمتر از دیگران در معرض بروز سرطان مثانه قرار داشتند که رقمی است چشمگیر و قابل توجه. قبلا پژوهشگران و دانشمندان امیدوار بودند که  مصرف کافی ویتامین E بتواند از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری کند ولی متاسفانه مطالعات علمی این پیش بینی را رد کردند.

در عین حال نقش ویتامین E در پیشگیری سرطانهای پروستات و مثانه در یکی دو دهه گذشته پیشنهاد گردیده و کم و بیش ثابت شده ولی برای جمع گیری نتایج هنوز به مطالعات دقیق تر نیاز است.
ویتامین E ویتامینی آنتی اکسیدان است و با این عمل خود نمیگذارد رادیکال های آزاد موجود در بدن که از سوخت و ساز مواد غذایی و یا حضور سموم در بدن به وجود می آیند بر روی سلولها و بافت های بدن، مخصوصا DNA اثر نامطلوب بگذارند و بیماریهایی مثل سرطان را به وجود آورند.

ویتامین E  در مواد خوراکی مانند اسفناج، روغن های گیاهی، زیتون، اکثر سبزیجات سبز تیره دانه های روغنی مانند پسته و فندق و گردو و بادام و تخم آفتابگردان و غیره وجود دارد. دو نوع ویتامین E در طبیعت وجود دارد.

در این مطالعه اخیرا نوع آلفاتوکوفرول که فقط از طریق غذا و به طور طبیعی به بدن میرسد نقش مهم پیشگیری کننده سرطان مثانه را داشته است و نوع گاما توکوفرول که در حقیقت نوع مصنوعی(قرص و کپسول ویتامین E است تقریبا بی اثر بوده است. به عبارت دیگر ویتامین E باید از طریق رژیم غذایی و به طور طبیعی به بدن برسد تا در پیشگیری سرطان مثانه موثر واقع گردد(در آمریکا هر ساله حدود ۱۲۵۰۰ نفر به این سرطان دچار میشوند.)

مطالعات علمی نشان میدهد که ویتامین E به همراه سلینیوم که ماده معدنی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی است موثرتر بوده و میتواند از بسیاری از بیماریهای مزمن جلوگیری کند و این ترکیب حدود ۴۰۰ میلی گرم ویتامین E و یکصد میلیگرم سلینیوم در روز است.

ویتامین E ویتامین محلول در چربی است وخوردن ویتامین E مصنوعی آن هم خودسرانه و بدون مشورت پزشک و یا متخصص تغذیه کاریست خطرناک زیرا زیاده روی مصرف آن موجب بسیاری از ناهنجاریها میگردد.

بهترین نسخه غذایی برای تامین ویتامین E و سلینیوم بدن و در نتیجه پیشگیری سرطان و بیماری قند و بیماریهای قلب مصرف سالاد و سبزی به همراه مقداری مغز گردو یا بادام و پسته و همچنین روغن زیتون و سرکه است که سالمترین و باارزش ترین غذا میباشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا