گوناگون

استاد دانشگاه تهران:ˈ اندیشه سازیˈ، شاخص تفکر دکتر عظیمی آرانی بود

81164884 5696939

به گزارش ایرنا،ˈخسرو نورمحمدیˈ روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت مرحوم دکتر ˈحسین عظیمی آرانیˈ و مرحوم دکتر ˈغلامرضا اسلامی بیدگلیˈ در کانون تربیتی سردار شهید قاسم عربیان آران و بیدگل افزود: مرحوم عظیمی همواره بر این نکته تاکید داشت که اگر کشوری می خواهد تمدن سازی کند، بایستی در ابتدا اندیشه بسازد و این اندیشه سازی نه در دانشگاه و آموزش عالی بلکه در آموزش و پرورش صورت می گیرد.

استاد دانشگاه تهران افزود: از نگاه مرحوم عظیمی، مشکلات کشور ناشی از مشکلات فرهنگی و اندیشه است و برای حل این مشکلات ابتدا بایستی اندیشه ساماندهی شود، سپس به مسایل مالی و عمرانی پرداخته شود.

وی که از دانشجویان دکتر عظیمی در دانشگاه بوده است، در خصوص ویژگی های اخلاقی این اقتصاددان برجسته کشور خاطرنشان کرد: وی با وجود اعتقادات مذهبی خود، هیچگاه از اعتقاداتش برای رسیدن به قدرت و پول استفاده ابزاری نکرد.

وی تواضع، شجاعت، صبر، شخصیت اجتماعی و منش مبتنی بر تفکر را از دیگر ویژگی های بارز دکتر عظیمی آرانی برشمرد و گفت: مسوولان بایستی از اندیشه های این بزرگمرد اقتصادی در حل مشکلات کشور بهره ببرند.

یک استاد دانشگاه نیز در این همایش اظهار داشت: دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی در شکل گیری و تکامل مدیریت مالی در ایران نقش عمده ای ایفا کرده است.

ˈسعید اسلامی بیدگلیˈ افزود: دکتر اسلامی در کنار مباحث علمی و حرفه ای وی استاد اخلاق و انسانیت بود.

وی خاطرنشان کرد: نظرات دکتر اسلامی در حوزه مدیریت مالی و حسابداری ماندگار است و شایسته است که با بهره گیری از این نظرات، گام های موثری در این شاخه علم اقتصاد برداشته شود.

دکتر حسین عظیمی آرانی 1327 شمسی در آران و بیدگل متولد و در 18 اردیبهشت سال 82 به دیدار حق شتافت.

وی در سال 1344 وارد دوره کارشناسی رشته اقتصاد دانشگاه تهران شد و در سال 1349 دوره کارشناسی ارشد اقتصاد با گرایش توسعه را در همین دانشگاه به پایان رساند.

وی در سال 1359 از دانشگاه آکسفورد دکترای اقتصاد گرفت، موضوع رساله او ˈبررسی رابطه رشد اقتصادی، توزیع درآمد و فقر با توجه به مسائل ایرانˈ بود.

به سبب فعالیت های گسترده عظیمی آرانی در حوزه علم اقتصاد و همچنین نظرات وی در باره اقتصاد توسعه، از این دانشمند بعنوان پدر علم اقتصاد توسعه ایران نام برده می شود.

وی همچنین ˈتئوری های اقتصادی و توسعه را بر پایه آموزش و پرورشˈ ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، مرحوم دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی نیز در سال 1325 در شهرستان آران و بیدگل متولد و در نهم فروردین ماه 92 بدلیل عارضه قلبی درگذشت.

وی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، رییس اسبق انجمن مدیریت ایران، مدیرعامل اسبق شرکت سرمایه‎ گذاری ملی ایران(سهامی عام)، مشاور اقتصادی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و از دانشگاهیان سرشناس ایران در رشته مدیریت مالی بود.

شهرستان آران و بیدگل در 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

8132/545

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا