گوناگون

استاندار آذربایجان غربی: نجات دریاچه ارومیه امکانپذیر است

81168497 5703485

قربانعلی سعادت شامگاه یکشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده ها، دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی در ارومیه افزود: اگر ما بتوانیم زراعت حاشیه دریاچه ارومیه را مدیریت کرده و با بهره گیری از نیروی مردم و مشارکت کشاورزان، آنان را به سمت آبیاری های نوین هدایت کنیم بسیاری از مشکلات رفع می شود.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، تشکیل کمیته ای به تصویب رسید تا خروجی های مطلوب برای احیای دریاچه ارومیه در محیط زیست، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی را جمعبندی و به دولت ارائه کند.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید بحران دریاچه ارومیه را در اولویت قرار داده راه حل برون رفت از این مشکل با بررسی های علمی و تخصصی راه حلی بسیار آسان تر از چیزی که تصور می شد اعلام شد.

وی ادامه داد: در حاشیه دریاچه ارومیه باید راندمان آبیاری افزایش پیدا کند و صرفه جویی در مصرف آب نیز بالا باشد و در قبال این کار کشاورزی نیز باید در مناطق دیگری از استان از جمله شمال استان ترویج و انجام شود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: توسعه کشاورزی در اراضی حاشیه ارس و منطقه آزاد تجاری ماکو می تواند بسیار مطلوب باشد زیرا این مناطق از آب و بسترهای مناسبی برخوردارند.

وی افزود: هم اکنون در صدد ایجاد فرودگاه در این منطقه و سایر بسترها برای تسهیل حضور سرمایه گذاران هستیم و با توجه به زیرساختهای دامی و صنعتی موجود در منطقه آزاد تجاری ماکو این منطقه می تواند نقش بسزایی در توسعه اشتغال و رشد معیشت و در آمد مردم منطقه داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب، کشت های جایگزین و تغییر الگوی کشت، استفاده از بذرهای پربازده در مبحث چغندرقند، لایروبی مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، کاهش سطح زیر کشت محصولات آب بر در زیر حوضه دریاچه ارومیه و بهره گیری از آبیاری نوین را در این حوضه جزو عوامل مهم و تاثیرگذار در رفع بحران دریاچه ارومیه عنوان کرد.

ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده ها، آبیاری، دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی روز یکشنبه با حضور استاندار آذربایجان غربی، معاونان استاندار و جمعی از مدیران جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان بخشهای یاد شده از استان های کشور و بیش از 20 کشور جهان در محل نمایشگاه های دایمی ارومیه واقع در پارک جنگلی گشایش یافت.

در این نمایشگاه بیش از 70 موسسه داخلی و نمایندگان موسسات و شرکتهای خارجی حضور دارند که 60درصد آنان در بخش کشاورزی و 40 درصد در بخش دامپروری فعال هستند.

7125/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا