گوناگون

استان مرکزی در استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد از استان های پیشتاز کشور است

81231852 5813626

ˈمهدی زندیه وکیلیˈ روز چهارشنبه در نشست استاندارد سازی مصالح ساختمانی در اراک افزود: موضوع استاندارد سازی مصالح ساختمانی و به کارگیری افراد متخصص و با صلاحیت در طراحی، نظارت و اجرای پروژه های ساختمانی از مباحث بسیار مهمی است که در مقاوم سازی ساختمان ها مطرح است و این موضوع به عنوان یکی از اصول اولیه در ساخت و سازها با جدیت در سطح استان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر در شورای فنی استان چهار کمیته پیمان، آموزش، نظارت و کمیته مصالح استاندارد با عضویت مدیران فنی و اجرایی تشکیل و مقرر شده که با بازدیدهای دوره ای از مراکز تولید مصالح ساختمانی نظارت بیشتری در به کارگیری استانداردها در تولید مصالح صورت پذیرد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: برخی از پیمانکاران ساختمان های دولتی با وجود اینکه تکلیف قانونی در استفاده از مصالح استاندارد نسبت به این مهم غفلت می کنند که ورود کمیته فنی در این حوزه و نظارت های مستمر بر الزام استفاده از مصالح استاندارد این نقیصه را برطرف کرد.

زندیه وکیلی گفت: اخذ گواهی استاندارد برای مصالح تولیدی توسط تعدادی از واحدهای تولید بتن آماده در استان الزام را برای اجباری شدن استفاده از بتن های آماده استاندارد در ساخت و سازها توسط پیمانکاران ساختمانی ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: نهادینه شدن به کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد در فرآیند ساخت و سازها نیاز به زمان بیشتری دارد، ولی در حال حاضر با نظارت های بیشتر از سوی کمیته فنی و دیگر دستگا ههای مرتبط روند کیفی انجام کار بهبود یافته و با خاطیان نیز به صورت موردی برخورد شده است.

وی در خصوص اعطای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در استان مرکزی نیز گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که توسط سازمان نظام مهندسی استان صادر می شود و حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و نحوه رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی در این شناسنامه قید می شود و در تمامی نقل و انتقالات ساختمانی همراه با نقشه های ساخت، تحویل خریداران می شود تا از مشخصات ساختمانی که خریداری می کنند، مطلع شوند.

زندیه وکیلی اضافه کرد: خوشبختانه در استان مرکزی از مدت ها قبل صدور شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان ها آغاز شده و در این حوزه نسبت به استان های جلوتر است.

معاون عمرانی استاندار مرکزی در ادامه به موضوع بافت های فرسوده در شهرهای مختلف استان مرکزی اشاره کرد و افزود: غیر مقاوم بودن ساختمان، ریز دانگی پلاک ها و نفوذ ناپذیری از ویژگی های بافت های فرسوده است که این معضل در شهرهای اراک و ساوه حادتر است و در قالب سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشین نیازمند ساماندهی است.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در استان اقداماتی از قبیل شناسایی این مناطق و جلوگیری از رشد سکونتگاه های غیر رسمی انجام شده و تعداد قابل ملاحظه ای از ساختمان ها در این مناطق نوسازی شده است ولی در مجموع روند این ساماندهی رضایت بخش نیست.

زندیه وکیلی عنوان کرد: مشکل اصلی در نوسازی بافت های فرسودهاستان تداخل این مناطق با بافت های تاریخی شهرها است و ساکنان این مناطق به زندگی در این بافت ها و حفظ محله های قدیمی علاقه دارند که در این رابطه فرهنگ سازی و سیاست های تشویقی و حمایتی لازم است.

زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: ساخت پروژه های کوچک در این بافت ها از سوی شرکت عمران و مسکن سازان و سازمان بهسازی و نوسازی برای تحریک ساکنان، افزایش تراکم و تخفیف در صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها و ارایه تسهیلات نوسازی توسط بانک ها از موارد تشویقی در اجرای سریع تر این طرح محسوب می شود. ک/2

7115/560/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا