گوناگون

استان ها درهفته گذشته/ تشنه ها و تنش آبی

81217439 5789027

اهواز- اول هفته یعنی شنبه، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به کمبود آب در 517 شهر کشور اشاره کرد و از تنش آبی سخن گفت اما بیان کرد: خط قرمز وزارت نیرو امسال جیره بندی نکردن آب در شهرهای کشور است.

او در اهواز گفت: برنامه های وزارت نیرو برای 12کلان شهر تدوین و در قالب برنامه منسجمی به رییس جمهوری منعکس شده است دستور مثبت رییس جمهوری را گرفته ایم و برنامه ریزی ما برای این شهرها و تمام مناطق شهری مبتنی بر تامین آب است تا جیره بندی برنامه ریزی شده نداشته باشیم.

جانباز از جمله این شهرها به تهران، اراک، مشهد، اصفهان، قم، تبریز، قزوین، کرمان و اهواز اشاره و اضافه کرد: در شرایط کنونی مشکلی از نظر کمبود آب نداریم و جیره بندی برنامه ریزی شده ای برای هیچ یک از شهرهای کشور نخواهیم داشت.

اردبیل- شاهین پاک روح معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چهارشنبه در اردبیل گفت: خطر جیره بندی آب در 12 کلانشهر کشور وجود دارد و در تعدادی از آنها جیره بندی آغاز شده است.

وی برخی از این شهرها را با اولویت تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان ذکر کرد و گفت: از روزهای گذشته جیره بندی آب در برخی از این کلانشهرها شروع شده است.

او با بیان اینکه کشور با بحران کم آبی روبروست، اظهار کرد: اگر مردم مدیریت مصرف نکنند و دست کم 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنند با تشدید گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

قم – وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان سرمایه گذاری کرده و با این انتقال مشکل استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و یزد در زمینه آب برطرف خواهد شد.

حمید چیت چیان عصر پنجشنبه در دیدار با علما و مراجع تقلید در قم، گفت: با توجه به افزایش غلظت نمک پس از شیرین کردن آب دریا و ایجاد مشکل برای آبزیان، طرح انتقال آب از دریای خزر به استان های مرکزی قابل اجرا نیست و بر همین اساس، سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب از دریای خزر به شهرهای مرکزی کشور مخالفت کرده است.

** گرفتاری و گریه بر محیط زیست

ارومیه – نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی سه شنبه گفت: 97 درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده و این رقم، زنگ خطر جدی برای مرگ این دریاچه است. بیماری دریاچه ارومیه شدت گرفته است و برای نجات آن به اقدام جدی و فوری نیازمند هستیم.

گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران پنجشنبه گفت: عزم جوامع محلی و مقامات و سیاستگذاری های دولتی در حفاظت از دریاچه ارومیه و بازگرداندن آن به شرایط اولیه باهم فاصله ای ندارند.

وی در ارومیه اظهار کرد: کاری که شده و در حال انجام است این است که مقدار زیادی آب از سفره های تغذیه کننده دریاچه برداشت می شود که به نفع دریاچه نیست.

اصفهان- رسول زرگرپوراستانداراصفهان پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در اصفهان گفت: زاینده رود نیاز به گریه ندارد بلکه نیاز به تفکر، برنامه، تدبیر، سرمایه گذاری و پیگیری دارد.

او افزود: در 10 سال گذشته برای زاینده رود گریه کردید و اگر 10 سال دیگر نیز گریه کنید هیچ فایده ای ندارد.

زابل- خسرو افسری مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان جمعه گفت: با توجه به گرم شدن هوا، تبخیر زیاد آب و قطع ورود آب از رودخانه هیرمند به خاک ایران، تالاب بین المللی هامون از وضع خوبی برخوردار نیست.

او در حاشیه تجمع مردم سیستان در کنار دریاچه هامون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفاظت از محیط زیست یک امر طبیعی تلقی شده و هر فردی باعث آلودگی آن شود مجرم شناخته می شود.

وی با بیان اینکه براساس قول رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مساله تالاب بین المللی هامون از طریق ملی، فراملی، منطقه ای و محلی پیگیری خواهد شد، گفت: موضوع تالاب بین المللی هامون از طریق رسانه ها و دستگاه های دست اندرکار دنبال می شود.

اصفهان- حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان سه شنبه گفت: بدلیل اینکه پالایشگاه اصفهان نمی تواند تا مهر امسال بنزین یورو چهار تولید کند مقرر شد که این نوع بنزین از محل بنزین وارداتی و توسط شرکت پخش فراورده های نفتی برای استان تامین شود.

شیراز – مرتضی فرید معاون دفتر زیستگاه های محیط زیست کشور به ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه مناطق حفاظت شده ، از بین رفتن گدارهای حیات وحش ، جزیره ای شدن زیستگاه ها اشاره و بیان کرد: سهیم کردن جوامع محلی ساکن در این مناطق در منافع آن می تواند در کاهش تهدیدها موثر باشد.

او سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز افزود: از جمله این بحران ها می توان به تخریب منابع آب، خاک، تخریب جنگل ها و مراتع اشاره کرد که برای مدیریت مطلوب این مناطق که عرصه های ویژه قلمداد می شوند لازم است به طورجدی به موضوع پرداخته شود و در جهت تحقق اهداف وبرنامه های طرح در سطوح استانی و ملی همت گمارده شود.

سنندج – معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: در حالی که آتش جنگ در منطقه شعله ور است، ملت ایران بخصوص مردم استان کردستان با آتش زدن قفس ها، رها سازی پرندگان و شکستن تفنگ شکار، پیام عشق، صلح دوستی و محبت را به دنیا ابلاغ کردند.

وی دوشنبه در همایش منطقه ای طلوع دوباره محیط زیست در سنندج گفت: دین اسلام دین رئوف و لطیفی است اما برخی ها با خشونت، چهره خشنی از اسلام معرفی کرده، و بدترین انحرافات را از دین و دعوای داخل مذهبی که هیچ ارتباطی به شیعه و سنی ندارد، و فقط به دنبال آتش تفرقه و خونریزی و جنگ است به راه انداخته اند.

* زلزله در میراث فرهنگی

اصفهان- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آسیب وارد شده به این سازمان در هشت سال گذشته به اندازه یک زلزله 10 ریشتری بوده است.

مسعود سلطانی فر عصر پنجشنبه در جمع فعالان بخش خصوصی گردشگری اصفهان افزود: حرف های ناگفته در این بخش بسیار زیاد است و من حرف های خود را زمانی که نتایج تحلیل و بررسی مراکز رسمی نظارتی کشور در این زمینه اعلام شود، تشریح خواهم کرد.

* تشییع شهیدان

کرمانشاه – پیکر پاک سه شهید نیروی انتظامی که سه شنبه شب هنگام ماموریت، توسط اشرار مسلح به درجه رفیع شهادت نایل آمده بودند پنجشنبه بردستان مردم قدرشناس کرمانشاه تشییع و خاکسپاری شد.

این شهدا که از ماموران کلانتری تازه آباد ثلاث باباجانی بودند، سه شنبه شب حدود ساعت 22 هنگام گشت زنی شبانه در حوالی شهر تازه آباد مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند که پس از به رگبار بستن خودرویشان، هر سه نفر به شهادت رسیدند.

مهماجمان گریختند و تلاش برای دستگیری آنان ادامه دارد.

سنندج – پیکر پاک شهدای بسیجی که هنگام درگیری با عوامل ضد انقلاب در استان کردستان به شهادت رسیده بودند ، سه شنبه در سنندج و قروه تشییع شد.

چهار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان کامیاران دوشنبه در درگیری با عوامل ضد انقلاب در مناطق کوهستانی این شهرستان به شهادت رسیدند.

پیکر یکی از شهیدان که بومی قروه و ساکن شهرستان همدان بود، برای خاک سپاری به این شهر منتقل شد.

675

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا