گوناگون

اصل محبت در امر به معروف را باید رعایت کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جمع گروهی از بانوان ‏آمر به معروف و ناهی از منکر در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امر به ‏معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروع دین اسلام است.

وی افزود: یکی از مهمترین مباحثی که در این حوزه وجود دارد، فهم درست از امر به معروف و نهی از منکر است؛ از دیگر نکات خاص در این باره می توان به نظارت عمومی با هدف ارتکاب کمتر تخلف از سوی جامعه اشاره کرد که خود نوعی از امر به معروف و نهی از ‏منکر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مردم باید این اصل را رعایت کنند و این مسئله دارای شروطی است از جمله ‏ ضرر نداشتن برای امرکننده و امرشونده است.

وی گفت: گاهی اوقات وجوب امر به معروف و ‏نهی از منکر در صورت وجود خطر ساقط می‌شود، امام حسین نیز هدف خود را برای قیام، امربه معروف و نهی از منکر ذکر کردند و در این راه نیز به شهادت رسیدند؛ اقدامی که امام حسین(ع) انجام دادند در حقیقت غیر از آن امر به معروفی ‏است که اگر ‏جان خود را در خطر دیدیم، امر به معروف انجام ندهیم.‏

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: امربه معروف و نهی از منکر گاهی حکم جهاد می یابد از جمله ‏نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)؛ گاهی امر به معروف و نهی از منکر آن است که انسان امر ‏به کاری کرده یا نهی از اقدامی کند.

وی افزود: گاهی هم لازم است به زبان‌هایی غیر از امر کردن این کار را ‏انجام دهد که اینجا بحث فقهی مربوط به خود را دارد؛برخی مواقع امر کردن تنها بر کاری یا نهی ‏از اقدامی نتیجه‌بخش نیست و مقدماتی لازم دارد.

عضو خبرگان رهبری گفت:معمولا افراد از آنجایی که علاقه ندارند کسی در کار آنها دخالت کرده و آنها را به کاری امر کند امربه معروف را نمی پذیرد و فرد آمر به معروف را به قتل هم می‌رسانند.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: باید ‏بدانیم امر به معروف به زبان خشک جواب نمی‌دهد و باید روشی را جایگزین کرد که دیگران از آن ‏استقبال کنند از جمله اینکه باید اصل محبت در امر به معروف را حتما رعایت کنیم.

وی گفت: ‏زمینه‌سازی به منظور اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در محیط‌هایی مانند دانشگاه‌ها ‏لازم است؛ باید دانست که مشکلات در جامعه ما در حال گسترش هستند که از جمله عوامل آن می‌توان به ‏شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی سایت‌های اینترنتی اشاره کرد.

این استاد حوزه اظهارکرد: تساهل و تسامح بعضی مسئولان ‏هم تاثیرگذار است، بنابراین باید اختلافات را کنار گذاشت و از روی دلسوزی و با رعایت کامل احترام ‏متقابل، رفتا کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر شخصی احساس کند آمر به معروف می‌خواهد او را تحقیر کند اختلاف میان ‏آن دو بیشتر خواهد شد، باید در این مسیر گام بردارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا