گوناگون

اعلام برنامه دولت اوباما برای کمک به تروریست‌های خوب سوریه

کمک نیم میلیارد دلاری اوباما برای تروریست‌های خوب سوریه

دولت اوباما از
کنگره این کشور درخواست مجوزی را کرده تا بر پایه آن، پانصد میلیون دلار برای
آموزش نظامی مستقیم و نیز تأمین تجهیزات شورشیان سوری هزینه شود. این حرکت افزایش چشمگیر نقش‌آفرینی علنی دولت آمریکا در سوریه خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، به نقل از واشنگتن پست، این پول که برنامه‌های مخفی آموزش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه دولت سوریه را
گسترش خواهد داد، بخشی از درخواست 65.8 میلیارد دلاری پنتاگون برای برنامه عملیات‌های
خارجی خود است.

دولت آمریکا در
هفته‌های اخیر پیاپی گفته است، برای افزایش کمک‌های خود به شورشیانی آماده
می‌شود که از نگاه آمریکا معتدل دانسته می‌شوند.

در حالی که اخبار تحولات جدید سوریه نشان می‌دهد، گروه‌های شورشی سوریه که ارتباط کمتری با القاعده و دیگر گروه‌های افراطی دارند، در بعضی نواحی از بین رفته و حتی با داعش بیعت کرده‌اند، آمریکا مدعی است که چنین گروه‌هایی اکنون در معرض حملات همزمان دولت سوریه و نیز گروه داعش هستند.

اگر کنگره درخواست دولت آمریکا را تأیید کند، این نخستین دخالت نظامی مستقیم آمریکا در درگیری‌های سوریه خواهد بود. برنامه آموزش شورشیان سوری در اردن که هم اکنون نیز میزبان برنامه‌های آموزشی سازمان سیاست است و احتمالا در ترکیه برگزار خواهد شد.

کایتلان هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ضمن اعتراف به نبودن هیچ راه حل نظامی در سوریه، کمک احتمالی آمریکا را وسیله‌ای برای تقویت مواضع شورشیان سوری در برابر دولت و نیز گروه‌هایی مانند داعش دانسته است.

هرچند نوع سلاح‌هایی که پس از این دولت اوباما در اختیار تروریست‌های سوری قرار خواهد داد، هنوز روشن نشده است، تاکنون سازمان سیا سلاح سبک، مهمات و موشک‌های ضدتانک در اختیار آنها گذارده است.

واگذار شدن برنامه آموزشی به ارتش آمریکا، باعث آشکارتر شدن اقدامات آمریکا نسبت به فعالیت‌هایی است که سازمان سیا تاکنون انجام می‌داده است.

برخی از سناتورهای آمریکایی که به طرفداری از اسرائیل مشهورند و از جماه کارل لوین و الیوت انگل، که پیش از این طرح‌های مشابهی پیشنهاد کرده بودند، از تصمیم جدید دولت اوباما اعلام حمایت کرده‌اند.

واقعیت جالب درباره نیم میلیارد دلار وعده داده شده دولت آمریکا این است که این پول، بخشی از پنج میلیارد دلاری است که اوباما در سخنرانی خود در کالج پوینت وعده داد، با مشارکت دیگر کشورها، صرف برنامه‌هایی علیه تروریسم خواهد کرد. اوباما تروریسم را مهم‌ترین خطر پیش روی آمریکا در داخل و خارج دانسته بود.

صندوق شراکت در مبارزه با تروریسم بنا بر ادعای اوباما به آمریکا این امکان را خواهد داد که کشورهای شریک خود را به خط مقدم مبارزه با تروریسم تبدیل کند.

اطلاعات منتشره توسط کاخ سفید در روز گذشته، نشان می‌دهد، 2.5 میلیارد دلار از این پول هزینه آموزش و عملیات نیزوهای مخصوص و عادی آمریکایی در کشورهای شریک آمریکا و نیز صرف اقدامات اطلاعاتی و تجسسی خواهد شد.

یک و نیم میلیارد دیگر از این مبلغ که یک میلیارد دلار آن در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار می‌گیرد، صرف فعالیت‌های آمریکا در کشورهای همسایه سوریه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا