گوناگون

افتتاح نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیک بورس

81191003 5743145

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، علی عبداللهی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار با گذراندن ممیزی های مختلف در وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق به اخذ مجوز نخستین مرکز میانی دولتی صدور گواهی الکترونیک شد.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار سرمایه و حرکت به سوی دیجیتالی شدن و تبادلات و تعاملات بدون کاغذ و مبتنی بر اینترنت، نیاز به فناوری هایی مانند امضای دیجیتال در این بازار به شدت حس می شود.

عبداللهی افزود: از طرف دیگر اکثر تراکنش ها و تعاملات و ارتباطات در بازار سرمایه جنبه پولی و مالی دارد و به همین خاطر امنیت آن و تأیید اعتبار و اصالت آن از جایگاه مهمی برخوردار است، بنابر این دلایل سازمان بورس به سمت استفاده از فناوری امضای دیجیتال و راه اندازی مرکز میانی پیش رفت که البته سازمان بورس و بازار سرمایه جزء پیشگامان بهره برداری عملیاتی از فناوری امضای دیجیتال در سیستم های خود محسوب می شوند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در خصوص کاربرد این مرکز، افزود: پس از طی مراحل مختلف، با فراهم کردن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری و انجام ممیزی ها، موفق به کسب مجوز راه اندازی نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیک امضای دیجیتال شدیم که کاربردهای زیادی در بازار سرمایه دارد به خصوص در بخش معاملات برخط در سامانه های ستان و سایر حوزه ها دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این مجوز می توانیم خدمات صدور گواهی الکترونیک برای سایر دستگاه های دولتی را هم داشته باشیم که البته در مراحل اول تمرکز بر مجموعه وزارت اقتصاد است.

عبداللهی در خصوص رویه سابق مجوز امضای دیجیتال گفت: در گذشته روال براین بود که دفاتر ثبت نام RA مدارک افراد متقاضی صدور امضای دیجیتال را دریافت می کردند و پس از احراز هویت، مدارک را به سازمان بورس ارسال و این سازمان پس از تأیید مدارک به مرکز میانی عام وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می شد.

وی در خصوص رویه کنونی اظهارداشت: سازمان بورس واوراق بهادار هم اکنون با افتتاح نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیک دو سناریو پیش رو دارد، نخست این که این دفاتر را در شرکت های کارگزاری دایر کند تا دسترسی به آنها آسان شوند و سناریوی دیگر این که این مراکز را در دفاتر خدمات الکترونیکی دولت راه اندازی کند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با اشاره به مزایای استفاده از امضای دیجیتال تصریح کرد: با استفاده از فناوری امضای دیجیتال بستری ایمن برای تبادل اطلاعات و داده ها فراهم شده و بسیاری از تبادلات اطلاعات و تراکنش های بازار سرمایه که از جنس پولی و مالی هستند به صورت دیجیتالی انجام می شود .

وی با بیان این که تأیید اعتبار و اصالت هویت فرستنده مسئله ای بسیار مهم است بیان داشت: تایید اعتبار هویت افراد که سابق بر این به صورت غیر دیجیتالی و با امضای فیزیکی انجام می شد پس از این به صورت دیجیتال صورت می گیرد تا از کاغذبازی ها و ارسال اطلاعات در عصر تکنولوژی جلوگیری شود.

عبداللهی در پایان با توضیح زوایای حقوقی امضای دیجیتال، تشریح کرد: از لحاظ حقوقی و فنی امضای دیجیتال کاملا مانند امضای فیزیکی بوده و از تمام حقوق و قوانین امضای فیزیکی برخوردار است و در تمامی مراجع قضایی نیز مورد قبول است.

اقتصام(1)**9141**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا