Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریکامپیوترنرم افزار کامپیوتر

افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس با تنظیماتی ساده + عکس

افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس با تنظیماتی ساده در حالی امکان پذیر است که بیشتر کاربرانی که با این مرورگر کار می کنند، گاهی از پایین بودن سرعت لود آن شکایت داشته و رضایت چندانی از استفاده مداوم از آن را ندارند. بنابراین اگر شما نیز از مرورگر فابر فاکس استفاده می کنید و گاهی نیز به هنگام استفاده از آن به واسطه سرعت لود پایینش اعصابتان به هم می ریزد، کافی است که تنطیماتی که ارائه می شود را بر روی مرورگرتان انجام دهید.

به عبارتی دیگر کاربران همیشه در اینترنت به دنبال افزایش سرعت هستند، که البته این سرعت پارامترهای مختلفی دارد که بیشتر آن ها به سرویس‌دهنده اینترنتی و نوع سرویسی که خریداری کرده‌اید مربوط می‌شود؛ اما در این میان مرورگرهایی هم هستند که ادعا می‌کنند سرعت کاربران را در حین گشت و گذار در اینترنت بهبود می‌بخشند. مرورگرهایی همانند موزیلا – فایرفاکس – که گاهی اوقات پس از استفاده زیاد از آن ممکن است احساس کنید که تعامل با این مرورگر به کندی انجام می‌شود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ریفرِش (Refresh) کردن فایرفاکس : اگر از حرفه‌ای‌های ویندوز ۱۰ هستید حتما به خوبی می‌دانید که در این نسخه از ویندوز قابلیتی جدید به نام ریفرِش اضافه شده است. عملکرد ریفرِش در فایرفاکس نیز همانند ریفرش ویندوز ۱۰ است. با انتخاب ریفرش در مرورگر فایرفاکس بیشتر تنظیمات مرورگر ریست می‌شود. جالب است بدانید که با ریفرش فایرفاکس تمامی اطلاعات شخصی کاربر دست نخورده باقی می‌ماند و بوک‌مارک‌ها،‌ گذرواژه‌ها،‌ تاریخچه مرور وب‌سایت‌ها و فایل‌های کوکی (Cookies) سر جای خود باقی می‌مانند. به این ترتیب ریفرش کردن فایرفاکس ممکن است مشکلات کندی این مرورگر را برطرف کند، اگر با مشکل دیگری در فایرفاکس نیز برخورد کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم یک بار فایرفاکس را ریفرش کنید چه بسا که این مشکلات حل شوند.

افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس

برای ریفرش کردن فایرفاکس در قسمت آدرس بار عبارت About:Support را تایپ کنید سپس گزینه Refresh Firefox را انتخاب کنید. ناگفته نماند با ریفرش کردن ممکن است نیاز باشد بعضی از تنظیمات را مجدد انجام دهید.

انجام تنظیمات کَش (Cache) در فایرفاکس : فایرفاکس از Cache برای ذخیره فایل‌های مشخصی از وب‌سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید جهت افزایش سرعت استفاده می‌کند، به این ترتیب قسمتی از اطلاعات وب‌سایت پس از اینکه آنرا با فایرفاکس باز کردید در Cache این مرورگر باقی می‌ماند و در دفعات بعدی این اطلاعات که در بیشتر مواقع ثابت هستند و تغییر نمی‌کنند مجدد بارگذاری نمی‌شود تا از این طریق سرعت باز شدن وب‌سایت بیشتر شود. این امر در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد و بیشتر مرورگرها از Cacheاستفاده می‌کنند؛ اما مشکل جایی خود را نشان می‌دهد که اطلاعات ذخیره شده در Cache در دراز مدت زیاد می‌شود. به این ترتیب در حین باز کردن صفحه‌ وب‌سایت، فایرفاکس باید در میان اطلاعات زیاد ذخیره شده در Cache به دنبال اطلاعات وب‌سایت باز شده بگردد. خوشبختانه فایرفاکس برای این مشکل راه‌حل آسانی را در نظر گرفته است.

افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس

برای مدیریت Cache کافی است تا به منوی فایرفاکس رفته و گزینه Advanced و سپس Network را انتخاب کنید. در اینجا به راحتی می‌توانید اطلاعات ذخیره شده در Cache را پاک کنید یا اینکه حجم ذخیره سازی این اطلاعات را کمتر کنید تا پس از ذخیره شدن مقدار مشخصی از اطلاعات، اطلاعات مازاد بر روی آنها ذخیره شود و حجم آنها در دراز مدت زیاد نشود.

دو افزونه Auto Unload Tab & Speed Tweaks را نصب کنید : درست است که گفتیم افزونه‌های غیر ضروری فایرفاکس را برای سرعت بیشتر این مرورگر حتما پاک کنید؛ اما دو افزونه هست که پیشنهاد می‌کنیم برای دسترسی به سرعت بیشتر در فایرفاکس آنها را حتما نصب کنید. اولین افزونه‌ای که به چالاکی فایرفاکس شما کمک می‌کند، افزونه Auto Unload Tab است، این افزونه پس از مدت زمان مشخص شده‌ای توسط کاربر، تب‌های غیر فعال را می‌بندد. کاملا مشخص است که باز بودن تب کمتر در فایرفاکس به معنای مصرف کمتر منابع سی‌پی‌یو و رم سیستم است. گاهی اوقات هم تب‌هایی هستند که ممکن است با آنها کار نداشته باشید؛ اما نخواهید این افزونه به صورت خودکار آنها را ببندد، در این صورت کافی است تا برای افزونه Auto Unload Tab مشخص کنید که کدام تب‌ها هرگز به صورت خودکار بسته نشوند.

افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس

افزونه دیگری که پیشنهاد می‌کنیم از نصب آن در فایرفاکس غافل نشوید، افزونه Speed Tweaks است، این افزونه دسترسی کاربر را به ویژگی‌های مخفی فایرفاکس میسر می‌کند. به این ترتیب کاربر قادر است سرعت و عملکرد فایرفاکس را با اعمال تنظیمات مختلف، بهینه‌تر کند. افزونه Speed Tweaks انصافا به بهبود سرعت و عملکرد فایرفاکس کمک می‌‌کند؛ اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم قبل از اعمال تغییرات در این افزونه برای بیشتر شدن سرعت فایرفاکس، تنظیمات لازم این افزونه را در اینترنت جستجو کرده تا به بهترین سرعت دست پیدا کنید.

در اینجا به پایان ترفند‌های ساده برای افزایش سرعت فایرفاکس رسیدیم، اگر شما هم کاربر این مرورگر محبوب هستید و راهی را برای افزایش فایرفاکس سراغ دارید که ما به آن اشاره‌ای نکردیم، خواهشمندیم شیوه‌های خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مدیریت افزونه‌های نصب شده را فراموش نکنید : نصب بیش‌ از حد نرم‌افزار باعث کندی و اختلال در عملکرد سیستم‌عامل می‌شود، این امر برای مرورگرها نیز صدق می‌کند و اگر افزونه‌‌ و پلاگین‌های زیادی را نصب کنید احتمال کند شدن سرعت فایرفاکس بسیار زیاد است. بد نیست بدانید حذف یا غیر فعال کردن افزونه‌های غیر ضروری نه تنها به افزایش سرعت کمک می‌کند بلکه امنیت مرورگر فایرفاکس و حضور کاربر در فضای اینترنت را نیز ارتقا می‌بخشد.

افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس

فرایند حذف و غیر فعال کردن افزونه‌های نصب شده نیز بسیار راحت است، برای این کار کافی است تا به قسمت Add-ons در منوی فایرفاکس رفته و افزونه‌ و پلاگین‌های غیر ضروری را به راحتی غیر فعال کنید. در اینجا ذکر این نکته لازم است که حذف یا غیر فعال کردن پلاگین‌های به خصوصی که از آنها در فایرفاکس استفاده می‌کنید ممکن است به عملکرد این مرورگر صدمه بزند، با این حساب پیشنهاد می‌کنیم قبل از غیر فعال کردن پلاگین‌ها حتما از بی ضرر بودن این کار اطمینان خاطر حاصل کنید. توجه داشته باشید که پلاگین‌های فایرفاکس را تنها می‌توان غیر فعال کرد؛ اما افزونه‌ها را می‌توان غیر فعال کرد یا اینکه آنها را به طور کامل حذف نمود.

 

منبع  gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا