گوناگون

افشای سومین سند تقلب در انتخابات افغانستان

صدها تن از بزرگان قومی ولایات شرقی و جنوبی افغانستان در یک گردهمایی به افشا برخی اسناد در خصوص انجام تقلب در روند انتخابات پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در گردهمایی که امروز در کابل، برگزار شد، بزرگان قومی از ولایات «قندهار»، «پکتیا»، «پکتیکا»،«ننگرهار» و دیگر ولایات جنوبی و شرقی شرکت کرده و خواهان رسیدگی به تقلب‎های انتخاباتی شدند.

این افراد ادعا کردند که برخی مقامات دولتی در روز انتخابات از حضور ناظران تیم «اصلاحات و همگرایی» جلوگیری کرده و صندوق‎ها را به نفع یک فرد مشخص پرکردند.

آنان همچنین از دولت افغانستان خواستار، رسیدگی به تقلب در انتخابات و بی‎طرفی کامل دولت و کمیسیون‎های انتخاباتی شدند.  

«حاجی احسان»، یکی از متنفذین ولایت «قندهار» ادعا کرد که صندوق‌ها در برخی از مناطق این ولایت یک روز قبل پر شده بود.

«سید اسحق گیلانی»، نماینده ولایت ننگرهار در پارلمان افغانستان که در این گردهمایی صحبت می‎کرد، اظهار داشت: حلقات مختلفی تلاش کردند مانع از تعیین سرنوشت توسط خود مردم افغانستان شوند.

وی افزود: درمنطقه ارگون نیز صندوق‌هایی که از قبل پر شده بود، بدست مردم افتاد که در این منطقه، دعوا و جنجال نیز صورت گرفت.

«خالد پشتون»، نماینده مردم قندهار در پارلمان افغانستان اظهار داشت که انتخابات یکی از عناصر مهم دموکراسی است، اگر انتخابات ناکام شود، دموکراسی نیز شکست خواهد خورد.

وی تصریح کرد که در تمام مناطق قندهار، یک روز قبل صندوق‎ها پر شده بود.

«میرویس یاسینی» نمایند مردم ننگرهار در پارلمان افغانستان که در این گردهمایی صحبت می‎کرد، اظهار داشت: در این مرحله بحرانی انتخابات افغانستان، تلاش های زیادی صورت گرفت تا اینکه مسائل قومی و زبانی را برجسته سازد، اما مردم افغانستان با آگاهی از این دسیسه، خواهان افغانستان آزاد، مستقل و متحد هستند.

«محمود کرزی» برادر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان که نیز در این گردهمایی صحبت می‎کرد، گفت: شکی نیست که در انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است که در آینده تکرار نخواهد شد.

وی گفت: ما به مبارزات مدنی خود تا زمانی که رئیس جمهور واقعی را به مردم معرفی نکنیم، ادامه خواهم داد.

«گل آغا شیرزی» یکی از کاندیداهای دور اول ریاست جمهوری افغانستان نیز در این گردهمایی اظهار داشت، عبدالله عبدالله برنده انتخابات است و ما از هر رای خود دفاع خواهیم کرد.

افشای اسناد تقلب در انتخابات

در پایان این مجلس، یک نوار صوتی به نمایش گذاشته شد که در آن «ضیا الحق امرخیل»رئیس سابق دبیرخانه خانه کمیسیون مستقل انتخابات با اعضای این کمیسیون و «محب الله صمیم» والی پکتیکا در مورد تقلب و نحوه اجرای آن صحبت می‎کنند.

این سومین سند تقلب در انتخابات است که تیم اصلاحات و همگرایی فاش می‎سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا