گوناگون

اقتصاد دانش بنیان مسیر توسعه کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح اولین نمایشگاه صنایع های تک و دانش بنیان با حضور علی اصغر توفیقی معاون وزیر صنعت، مرتضی روزبه استاندار، جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین برگزار شد.

IMG13502068

توفیق در این مراسم اظهارداشت: با ایجاد فرصت مطالعاتی برای شرکت های دانش بنیان از خروج نخبگان از کشور جلوگیری کرده و از ایده های جوانان برای توسعه کشور استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: برای جذب هیئت علمی باید از پروژه های کارآمد که کار عملی می کنند استفاده کنیم لذا در صددیم از کسانی که حداقل یک سال در صنعت کار کرده اند برای تدریس استفاده کنیم.

این مسئول با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنیان در توسعه کشور بیان کرد: اگر لایحه دو در هزار مالیاتی اجرا می شد امروز شرکت های دانش بنیان وضعیت بهتری داشتند و چند گام جلو بودیم و لازم نبود نیاز تولید و دانش خود را از دیگران بگیریم.

توفیق یادآورشد: در حالیکه بزرگترین بازار چادر مشکی ایران است هنوز این کالا از ژاپن،چین و هند وارد کشور می شود و 90 درصد نیاز ما از واردات تامین می شود که نتوانسته ایم در این سالها تولید موفقی در این زمینه داشته باشیم در حالیکه توان آنرا داریم.

وی اظهارداشت: الگوی توسعه در کشورهای پیشرفته اقتصاد دانش بنیان است و ما هم برای قطع وابستگی باید این مسیر را تجربه کنیم.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: باید سرمایه های ملی را به سمت شرکت های دانش بنیان هدایت کنیم و از نخبگان که دارای ایده های تجاری هستند بخوبی برخوردار شویم.

توفیق اظهارداشت: در چشم انداز 20 ساله باید از خام فروشی نفت فاصله بگیریم و با ساماندهی مالکیت فکری در حوزه های دانش و علم به شکوفایی اقتصاد خود کمک کنیم.

IMG13501384

کشاورز قاسمی: راه اندازی سایت فن بازار در قزوین ضروری است

علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز در ادامه این مراسم گفت: به منظور ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه استفاده از شرکت های دانش بنیان راه اندازی سایت فن بازار در قزوین ضروری است.

وی افزود: با توجه به اینکه صنایع با مشکلات مالی فراوانی مواجه هستند استفاده از توانمندیهای شرکت های دانش بنیان می تواند بخشی از مشکلات تولید را حل کند.

کشاورز قاسمی بیان کرد: اگر واحدهای صنعتی به دانشگاه ها و دانشجویان نخبه اعتماد کنند می توان از ظرفیت دانشجویان و استادان نخبه برای حل مشکلات حوزه صنعت بخوبی استفاده شود.

وی بیان کرد: از دولت نیز انتظار می رود با بخشودگی های مالیاتی و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان را فراهم کند.

این مسئول گفت: باید پایان نامه های دانشجویی نیز به محصول تبدیل شود و اگر دانش نتواند به تجاری سازی تبدیل شود مقرون به صرفه نیست وملزم به شکست است.

کشاورز قاسمی بیان کرد: خروجی دانشگاه ها در شرایط کنونی متناسب با نیاز جامعه نیست و فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی نمی توانند بصورت کاربردی در حل مشکلات جامعه موثر باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: مسئولان واحدهای صنعتی باید به دانشگاه ها اعتماد کنند و از ایده ها و ابتکارات آنها برای حل بحران برخوردار شوند که برپایی نمایشگاه ها برای معرفی محصولات دانش بنیان می تواند به تقویت ارتباط صنعت با تولید نیز کمک کند.

IMG13502212

در پایان این مراسم جمعی از مسئولان استان از اولین نمایشگاه صنایع های تک و دانش بنیان دیدن کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا