گوناگون

امام جمعه الوند: با عزم ملی در احیای فرهنگ دینی در روستاها تلاش کنیم

81197850 5755133

حجت الاسلام والمسلمینˈعلی طهماسبیˈ شامگاه چهارشنبه در همایش ˈفرهنگ روستا با عزم محلی و مدیریت جهادیˈ که در سالن شهید سید مرتصی آوینی الوند برگزار شد، افزود: یکی از برکات بزرگ نظام اسلامی، عمران و آبادانی روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و از این لحاظ ملت ایران بایستی همواره قدردان امام راحل و معجزات انقلاب اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برخی از روستاها تنها یک نفر به عنوان سپاهی بهداشت در امر مسایل بهداشتی روستاها فعالیت داشت، ادامه داد: تحولات صورت گرفته در زمینه های عمرانی، خدماتی، کشاورزی و بهداشتی روستاهای کشور به هیچ عنوان قابل قیاس با گذشته نیست بطوریکه در بیشتر روستاها در زمینه ارایه خدمات بهداشتی با احداث خانه های بهداشت و سلامت فراهم است.

امام جمعه الوند تاکید کرد: هر نوع تحول اقتصادی، عمرانی و ارتباطات در جامعه بدون شک در فرهنگ آن جامعه نیز تحول ایجاد می کند اما بافت سنتی روستاهای ما در این زمینه متاسفانه بد عمل کرده و مسوولان نیز به نوبه خود و در عرصه های اجتماعی نتوانستند از آن حفاظت نمایند.

حجت الاسلام طهماسبی اضافه کرد: گسترش ماهواره ها به عنوان یک پدیده شوم، انحطاط و مشکلات فراوانی را برای روستاییان و نسل جوان آن بوجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه بایستی تلاش کرد تا فرهنگ و معنویت کنونی روستاها را حفظ کنیم، افزود: همانگونه که مقام سازی خانه های روستایی به عنوان یک ضرورت در نزد مسوولان شناخته شده، به همان اندازه نیز باید در حفظ فرهنگ دینی روستاها نیز تلاش کرد.

امام جمعه الوند یادآور شد: برای احیای روستاها در تمامی بخش ها با عزم ملی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصادی و فرهنگ نامگذاری شده، با برنامه ریزی پیش برویم.

در این همایش بخشدار مرکزی البرز نیز با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تغییرات وسیعی را در زمینه ارایه خدمات عمرانی و روستایی از جمله راه، آب، برق، مخابرات و کشاورزی در سطح کشور و به خصوص استان قزوین شاهد بوده ایم، افزود: در کنار این تغییرات متاسفانه در زمینه سبک زندگی روستاییان و فرهنگ روستانشینی نیز شاهد تغییراتی هستیم که این مساله نگرانی را در بین مردم و مسوولان بوجود آورده است.

ˈمحمد تقی صفریˈ افزود: فرهنگ قالب روستاهای ما فرهنگ کار است به نحوی که کار در روستا از ارزش خاصی همواره برخوردار بوده تا جایی که فرزندان یک خانواده روستایی همان شغل پدر را در روستا ادامه می دهند.

وی نسل جوان کنونی در روستاها را با گذشته متمایز دانست و گفت: نسل جدید متاسفانه روز به روز مجذوب فرهنگ شهرنشینی شده که این مساله صدمات زیادی را در تولید و خودکفایی روستاهای ما برجای گذاشته است.

بخشدار مرکزی البرز یادآور شد: در فرهنگ و ادبیات ما، روستا نماد پاکی، صداقت و زیبایی بوده و این مهم بدون شک به آسانی بدست نیامده چرا که مردمان روستاهای کشور ما عمر خود را با معصومیت و پاکی گذرانده اند.

شهرستان البرز با مرکزیت شهر الوند در 13 کیلومتری جنوب شرق قزوین واقع شده است.

627/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا