گوناگون

اولین جشنواره تئاتر خصوصی در اردبیل برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر نباتی مقدم بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه هماهنگی و انتشار فراخوان این جشنواره گفت: این جشنواره در دو بخش اجراهای تجربی و نمایشنامه نویسی طبق مقررات جشنواره برگزار خواهد شد.

به گفته وی نخستین جشنواره تئاتر خصوصی اردبیل “عنوان” ویژه نمایش‌های کوتاه یک تا بیست دقیقه است که با هدف تولید آثار کوتاه نمایشی با قابلیت اجرا در فضاهای مختلف و بر بنیاد تجربه‌گرایی، خلاقیت و یافتن شیوه‌های اجرایی نو با رویکرد مشارکت مخاطبان در فرایند اجرا برپا خواهد شد.

دبیر جشنواره تئاتر خصوصی استان تصریح کرد: در این جشنواره از قالب های معمول و تجربه شده پیشین فاصله گرفته و سعی می شود شیوه ای نوین در اجرای رویداد تئاتری به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه موضوع این جشنواره آزاد بوده و محدودیتی در ارائه آثار ایرانی و خارجی در بخش اجراهای تجربی وجود ندارد، یادآور شد: محدودیتی برای حضور هنرمندان وجود ندارد و تمامی رده های سنی و هنری اعم از گروه‌های حرفه ای تئاتر، دانشجویان، دانش آموزان و گروه های هنری دیگر می‌توانند در این بخش حضور پیدا کنند.

نباتی با اشاره به بخش اجراهای تجربی اضافه کرد: نمادهای نهادینه شده یا ناجسته در ادبیات فولکلور و نمایش‌های ایرانی و بومی از مهمترین ارکان شکل‌گیری اجراهای تجربی می‌تواند باشد.

وی با تاکید بر جستجوی فکورانه و تعمیم علمی آن در بافت اجرایی با یاری جستن از روش‌های مدرن و امروزی را در این بخش مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: واکاوی هنرمندانه در این گنجینه‌ها می‌تواند روشی نو در اختیار جامعه هنری قرار دهد.

دبیر جشنواره تصریح کرد: در بخش اجراهای تجربی هنرمندان می‌توانند با خلق متون بر این بنیان طرحی نو در اندازند تا بر غنای ادبیات و هنر افزوده شود. آموزه‌های معاصر تئاتری نیز همراه و همپای چنین شیوه‌ای می‌تواند کارساز و فربه کننده این امر باشد.

وی در تشریح بخش نمایش‌نامه نویسی عنوان کرد: تولید متن نمایشی از ضرورت های امروز تئاتر منطقه به شمار می‌رود و چنین روندی می‌تواند با آموزش و بهره‌گیری از متدهای علمی نوین و اساتید فن، به تولیدات خوب و اندیشمندانه‌ای برسد که توان حضور در سطح ادبیات نمایشی کشور را نیز داشته باشد.

نباتی با تاکید بر اینکه علاقمندان می‌توانند متون نمایشی کوتاه را با موضوع آزاد ارائه کنند، گفت: منتخبان این بخش در طول جشنواره و پس از آن در کارگاه های تخصصی نمایشنامه نویسی پذیرش شده و کار روی متون برای رسیدن به مرحله اجرا به صورت کارگاهی و با حضور اساتید کشوری و استانی ادامه خواهد یافت.

وی از برگزاری بخشی به عنوان بخش مهمان در این جشنواره خبر داد و تاکید کرد: دبیرخانه جشنواره‌ در نظر دارد در نخستین دوره برگزاری، از گروه های تئاتری استان های همسایه دعوت کند با رعایت شرایط جشنواره، مهمان هنرمندان تئاتر استان اردبیل باشند.

این فعال تئاتر استان اردبیل ادامه داد: براین اساس علاقمندان و گروه های هنری استان های همجوار می توانند متون مورد نظر را که حداکثر ظرفیت این بخش دو اثر نمایشی است، از طریق سامانه اینترنتی جشنواره ارسال کنند.

وی محدودیت‌های اعلامی در این جشنواره را دلالت بر تئاتر فقیر ندانست و یادآور شد: به جهت خصوصی بودن جشنواره و کمبود منابع مالی، می‌خواهیم فضایی فراهم کنیم که گروه‌های تئاتری بتوانند با کمترین امکانات، بهترین اجراها را ارائه کنند.

نباتی افزود: همچنین این جشنواره در نظر دارد اجراهای نمایشی را محدود به تالارهای حرفه‌ای نمایش نکند تا گروه‌های هنری بتوانند از مجموع فضاهای پیشنهادی جشنواره بهترین مکان را انتخاب و اثر خود را ارائه کنند.

وی بااشاره به شرایط انتخاب و داوری نهایی جشنواره نیز اضافه کرد: انتخاب آثار برای حضور در جشنواره توسط شورایی مرکب از یک عضو از گروه تئاتر عنوان، یکی از هنرمندان تئاتر و یک نفر از اعضای شورای نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل انجام خواهد شد.

نباتی با بیان اینکه انتخاب نهایی آثار برتر بر عهده تماشاگران خواهد بود، متذکر شد: تماشاگر به عنوان اصلی ترین رکن وجود تئاتر در این جشنواره رای و نظر خود را اعمال خواهد کرد و هنرمندان منتخب آنهایی خواهند بود که رای بیشتری از سوی تماشاگران اثر خود دریافت کنند.

وی در خصوص مکانیسم این انتخاب گفت: پس از اعلام اسامی آثار منتخب، فراخوانی به منظور ثبت نام از تماشاگران برای تماشای آثار در جشنواره بعمل آمده و کارت تماشاگر صادر خواهد شد. هر تماشاگر در روز اجرای نمایش کارت مخصوص آن نمایش را دریافت و پس از پایان نمایش، رای تماشاگر در هر یک از بخش‌های نویسندگی، کارگردانی، بازیگری زن، بازیگری مرد و طراحی اخذ می‌شود.

به گفته دبیر جشنواره تئاتر خصوصی اردبیل پس از شمارش آرای تماشاگران، نفرات برتر معرفی و جوایز ایشان در اختتامیه جشنواره اهدا می‌شود. به هر هنرمند منتخب دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی اهدا خواهد شد. جایزه نقدی هر یک از نفرات برتر نسبت یک پنجم مجموع هزینه ثبت نام گروه‌های هنری خواهد بود.

وی همچنین از مشارکت هنرمندان و علاقمندان در تامین هزینه جوایز نفرات برتر برای اولین بار در برگزاری جشنواره تئاتر خبر داد و تاکید کرد: بنیان نهادن چنین رویدادی و ادامه روند جشنواره خصوصی نیازمند حمایت و پشتیبانی همه علاقمندان و هنردوستان است.

نباتی ادامه داد: هنرمندان تئاتر استان اردبیل و استان‌های همجوار می‌توانند برای ثبت نام و اطلاع از شرایط و قوانین جشنواره خصوصی تئاتر استان اردبیل به سایت جشنواره به آدرس www.onvantheater  مراجعه کنند.

نباتی متذکر شد: این جشنواره با مجوز مرکز هنرهای نمایشی کشور و با همکاری ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل، مجتمع فرهنگی هنری فدک و با جذب اسپانسرهای بخش خصوصی در مهر ماه جاری برگزار خواهد شد.

وی پایان مهلت ثبت‌نام و ارسال متون را 20 مرداد و اعلام نتایج متون برگزیده را 10 روز پس از آن اعلام کرد و افزود: از 25 تا 30 شهریور متون برگزیده بازبینی نتایج نهایی اعلام خواهد شد و جشنواره نیز طی روزهای 11 و  12 مهر ماه برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا