گوناگون

ایجاد بانک ژن تنوع زیستی اساس مدیریت محیط طبیعی استان مرکزی است

2333585 384 انصاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: رصد و پایش مستمر مخازن ژنتیکی گیاهی و جانوری و پیشگیری از گونه های غیر بومی و ناخالص از نظر ژنتیکی از نیازهای سلامت مدیریت زیستی است که ایجاد زیرساختهای آن در استان مرکزی اهمیت ویژه دارد.
وی گفت : راه اندازی این مرکز مطالعات و تحقیقات و بانک ژنی حداقل پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اما خروجی آن در احیای گونه های در معرض انقراض استان، شناخت گونه های مهاجم و مداخلات بهنگام در سلامت زیستگاهی استان مرکزی حیاتی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود : دستورالعمل ابلاغی ایجاد این بانک مطالعات ژن از سوی سازمان محیط زیست کشور ابلاغ شده و اقدامات اولیه استقرار آن در بخشی از مجتمع پایش آلاینده های محیطی استان مرکزی پیش بینی شده است.
انصاری گفت: پازن به عنوان نماد زیست محیطی استان مرکزی یکی از گونه های جانوری در معرض تهدید و انقراض شناخته شده که به دلیل قطع ارتباط اکولوژیک زیستگاهی آن در الوند خمین، راسوند شازند و هفتاد قله اراک ،مطالعات زیست جزیره ای این گونه مهم در اولویت قرار دارد.
وی افزود : گونه های گیاهی و جانوری استان در پی سالهای متمادی شرایط سازگاری زیستگاهی را پیدا کرده اند و حفظ و احیای این گونه ها از هر جهت به عنوان سرمایه زیستی بسیار ارزشمند مد نظر است.
وی گفت : جمعیت پازن در زیستگاههای استان مرکزی حدود دو هزار و 300 راس تخمین زده شده که 98 درصد آن در منطقه حفاظت شده هفتاد قله و مابقی در سایر مناطق زیستگاهی استان مرکزی پراکنش دارد./ب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا