گوناگون

ایجاد زیرساخت حمل و نقل ریلی درون شهری برای اراک ضروری است

81165230 5697507

ˈمحمدحسین مقیمیˈ روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که برای آن از سوی دولت طرح جامع کاهش آلودگی هوا مصوب شده و بهبود و روانسازی حمل و نقل درون شهری یکی از محورهای مهم این برنامه ها است.

وی اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور تاکید ویژه بر افزایش سهم تردد حمل و نقل عمومی درون شهری به 75 درصد شده در حالیکه این شاخص در اراک هم اکنون 35 درصد است.

استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: حمل و نقل درون شهری زنجیره ای از ناوگان تردد شامل تاکسی، اتوبوس، مترو و منوریل را شامل می شود که ا راک فاقد زیرساخت ترددی ریلی عمومی است.

مقیمی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی امسال اجازه داده که وزارت نفت یکصد میلیون دلار برای توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری کشور اختصاص دهند و اراک باید در سایه پیگیری مسوولان از سهم اعتباری خود بهره مند شود.

وی اضافه کرد: به منظور بهره مندی از سهم اعتباری مذکور شهرداری اراک باید در اسرع وقت طرح مطالعاتی ناوگان حمل و نقل ریلی عمومی اراک را تهیه کند.

استاندار استان مرکزی گفت: در طرح کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که به تازگی از سوی دولت ابلاغ شده یکی از محورهای نه گانه آن مدیریت حمل و نقل و پاسخگویی مناسب به تقاضاهای درون شهری است که طرح در دست انجام شهرداری اراک در ساماندهی ایستگاههای ناوگان اتوبوسرانی یکی از اقدامات کلیدی در این خصوص است.

مقیمی اضافه کرد: کاهش تقاضای سفر در کلانشهر اراک نیازمند تدوین برنامه علمی هدفمند دارد چرا که هم اینک اغلب امکانات و خدمات شهری اراک در هسته مرکزی شهر متمرکز شده و این منطقه نیز با بافت قدیمی و معابر تنگ ترافیک ساز است.

وی ادامه داد: اگر خدمات بانکهای محله های حاشیه ای تقویت شود و پراکنش خدمات بهداشتی و درمانی، بازارچه های خرید مایحتاج مردم در تمامی مناطق شهرداری اراک متوازن شود تقاضای سفر به شدت پایین آمده و کیفیت هوای اراک بهبود می یابد.

استاندار مرکزی تکمیل و تقویت زیرساختهای دولت الکترونیک و فضای خدمات مجازی را نیز از دیگر راهکارهای موثر در کاهش تقاضای سفرهای درون شهری دانست.

کلانشهر اراک با 700 هزار نفر جمعیت مرکزیت استان مرکزی را شامل می شود که در دو دهه اخیر همواره با بحرانهای زیست محیطی بویژه آلودگی هوا مواجه بوده است.

این شهر به دلیل شرایط اکولوژیکی خاص و محصور شدن از سه سمت با کوه و یک سمت با کویر و چشمه زاینده غبار محلی ، استقرار صنایع متعدد آلاینده در محدوده مسکونی و معضلات ترافیکی خاص با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کرده است.ک/3

560/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا