گوناگون

ایجاد شغل و تقویت زیرساخت ها، مطالبات نمایندگان مردم کردستان از دولت

81162243 5692231

به گزارش خبرنگار ایرنا، شش تن از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در سنندج، خواستار توجه بیشتر دولت در اختصاص اعتبارات و امکانات به استان کردستان شدند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی به استعدادها و ظرفیت های استان کردستان در بخش های مختلف اشاره کرد و ایجاد شغل، تعیین تکلیف استخدام های دو سال پیش، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی ادارات به پیمانی را از جمله مطالبات مردم کردستان دانست و از دولت خواست این مطالبات را محقق کند.

محسن بیگلری به مشکلات حوزه انتخابیه خود نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان بانه و برخی از روستاهای این شهرستان از کم آبی رنج می برند و با مشکل جدی مواجه هستند.

وی خواستار تسریع در احداث سد چراغ ویس و عباس آباد بانه شد و افزود: بی آبی زندگی مردم این شهرستان را تحت شعاع قرار داده است.

وی همچنین احداث فرودگاه سقز، بیمارستان های سقز و بانه، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه، تسریع در احداث جاده سقز – مریوان و بانه – مریوان و آسفالت راه های روستایی را از دیگر مطالبات مردم شهرستان های سقز و بانه از دولت دانست.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز به بالا بودن امنیت در استان کردستان اشاره کرد و گفت: این امنیت زیربنای توسعه است و اکنون زمینه برای سرمایه گذاری در استان فراهم است.

امید کریمیان با اشاره به سال های جنگ و درگیری در کردستان، افزود: استان کردستان به دلیل درگیری مستقیم در جنگ، از روند توسعه کشور عقب ماند و اکنون نیاز به حمایت ویژه جهت رسیدن به شاخص های کشوری دارد.

وی خواستار توجه ویژه دولت به استان کردستان بخصوص در حوزه راه شد و گفت: جاده سنندج – مریوان نیاز به اعتبارات جهشی جهت اتمام دارد.

وی به وضعیت نامناسب دریاچه زریوار مریوان نیز اشاره کرد و گفت: نباید اجازه داد این دریاچه به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.

کریمیان بر تسریع در ایجاد منطقه آزاد تجاری مریوان، اعطای معافیت مالیاتی، ارتقای گمرکات استان به اداره کل و تبدیل نیروهای خدماتی به پیمانی را مورد تاکید قرار داد.

نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مشکلات مردم کردستان را همه می دانند و دیگر نیازی به بازخوانی آنها نیست و تنها در عمل باید در راستای توسعه و آبادانی کردستان تلاش کرد.

حامد قادرمرزی، به انتظارات مردم کردستان از دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: از دولت می خواهیم به وعده های خود در مورد کردستان عمل کند و اعتماد شکل گرفته بین مردم کردستان و دولت را خدشه دار نکند.

وی از برخی سخنان مسوولان که اکنون بخش خصوصی باید در کردستان سرمایه گذاری کند انتقاد کرد و گفت: کردستان از روند توسعه کشور عقب مانده و از این رو اکنون دولت باید آن دوران را جبران کند.

وی از دولت تدبیر و امید خواست بزرگراه میاندوآب – کرمانشاه، همدان – سنندج و سنندج – مریوان را به عنوان یادگار دولت به اتمام برساند.

قادرمرزی با اشاره به اینکه آنچه را که مطرح می کنم از سر دلسوزی است و دولت را حمایت می کنم، گفت: دولت باید مطالبات مردم کردستان را محقق کند.

نماینده مردم بیجار نیز در این جلسه گفت: کردستان در زیرساخت راه، آب شرب و کشاورزی بیشترین مشکل را دارد.

سید محمد بیاتیان با اشاره به اینکه بیجار و 70 روستای آن، آب آشامیدنی سالم ندارند، گفت: با وجود اینکه میزان بارش ها در استان کردستان بالا است اما در تامین آب شرب و کشاورزی مشکل داریم.

وی به رشد منفی جمعیت بیجار نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر مردم روستاهای بیجار به دلیل نبود زیرساخت ها به اطراف تهران، همدان و زنجان مهاجرت کرده اند.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز از دولت خواست شورای توسعه یا شورای جبران عقب ماندگی های استان کردستان را تشکیل دهد.

سالار مرادی از راه به عنوان نیاز اصلی استان کردستان اشاره کرد و افزود: از دولت می خواهیم اتوبان های کردستان را به اتمام برساند.

وی همچنین خواستار جلوگیری از انتقال آب سدهای استان کردستان به سایر استان ها شد و گفت: در حالیکه مردم کردستان برای تامین آب شرب و کشاورزی خود با مشکل مواجه هستند آب سدهای استان را به دیگر استان ها انتقال می دهند که این صحیح نیست.

دیگر نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شوای اسلامی نیز به قابلیت ها و ظرفیت های استان اشاره کرد و گفت: کردستان با وجود این همه ظرفیت در اغلب شاخص ها وضعیت و جایگاه خوبی ندارد.

سید احسن علوی از مرز به عنوان ظرفیت بسیار خوبی در جهت توسعه کردستان نام برد و گفت: دستگاه دیپلماسی را برای جذب بازار عراق باید تقویت کنیم.

وی از دولت خواست برای روستاهای کشور نیز فکری بکند و در صورت ادامه این روند روستاها با مشکلات جدی مواجه می شوند.

وی همچنین بر فعال کردن مصوبات شورای توسعه شرق و غرب کشور تاکید کرد و گفت: در مجلس شورای اسلامی 50 میلیارد تومان بودجه برای اجرای این مصوبات اختصاص دادیم که باید اجرایی شود.ک/3

7346/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا