گوناگون

ایجاد 53 هزار فرصت شغلی در خوزستان/ کمبود کارشناس در استان

عبدالحسن مقتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وقتی به خوزستان نگاه می کنیم حجم سرمایه گذاری بعد از انقلاب کم نیست و قبل از آن هم به لحاظ استعداد و استراتژیک بودن منابع و ذخایر نفت، اقدامات گسترده ای صورت گرفته است اما بعد از انقلاب شاید در بخش های مختلف مثل کشت و صنعت، سدها، توسعه پتروشیمی و همه امکاناتی که تحت عنوان صنعت وجود دارد توجه خاصی صورت گرفته است. به رغم اینکه جنگ هم صدمات جبران ناپذیری به استان وارده کرده ولی در بخش سرمایه گذاری یک شرایط بسیار مطلوب در استان حاکم بوده است. این توجهات موجب شده که به بخشی از موارد تحت عنوان دور اندیشی که ختم به جلوگیری از تعارضات در مقابل این سرمایه گذاری باشد کمتر توجهی شود.

تجزیه مناطق نفت خیز و سازمان آب و برق خوزستان

وی در خصوص حاکم شدن نوعی نفت زدگی در استان خوزستان نیز گفت: به لحاظ گستردگی خوزستان و شرایط جغرافیایی به راحتی می شود سیاستی را اعمال کرد که این سرمایه گذاری ها با منافع مردم یا صنایع و بخش های دیگر سرمایه گذاری قرار گیرد. شاید یکی از اشکالاتی که در نفت حتی سازمان آب و برق خوزستان حادث شد این بود که دو سازمان معظم و یکپارچه با اقتدار مدیریتی در استان خوزستان تجزیه شدند. زمانی نه چندان دور پالایشگاه آبادان و کل منطقه نفت خیز بود که شامل جزیزه خارک هم می شد تحت مدیریت استان خوزستان در اهواز بود یا یک مجموعه مانند سازمان آب و برق آنقدر شرکت های مجزا نداشت که برخی اوقات برای تصمیم گیری های یکپارچه دچار معضل و مشکل شود.

استاندار خوزستان افزود: اصل سرمایه گذاری به نظر من هیچ تعارضی ندارد و نفت زدگی هم ایجاد نمی کند. بعد از نفت، گسترش صنایع پتروشیمی در منطقه ماهشهر به راحتی جواب داد و بسیار هم سودآور است. بخش های خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر که به راحتی جواب داده است. مهم بحث مدیریتی است. نگاه نظام به طور کلی و برنامه های بلندمدتش آن اتفاقی که باید می افتاد در حقیقت به خوبی رخ داد به جز بخش تعارض این سرمایه گذاری و انتفاع مردم از این سرمایه گذاری. اشکال کار اینجاست که مردم باید خودشان احساس تعلق خاطر به هر نوع سرمایه گذاری که نظام در منطقه می کند را داشته باشد.

مقتدایی در خصوص فقدان مدیریت واحد در مناطق نفتخیز نیز اظهار کرد: مسئولان شرکتهای چندگانه نفت و پتروشیمی برای هر موضوعی باید کسی از مرکز برایشان تصمیم بگیرد که خود این فرآیندها بوروکراسی بی شماری را به همراه دارد. در هر دوره ای از انتخابات ریاست جمهوری مردم هستند که به یک تفکر، سیاست و مجموعه ای که بسته اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خودش را عرضه می کند بله می گویند و تا اینجا نظام وظیفه خودش را در بخش کشت و صنعت نیشکر، سدها و نیروگاه ها، پتروشیمی ها و توسعه میادین نفتی انجام داده است.

لزوم هموار کردن حضور سرمایه گذاران

استاندار خوزستان در خصوص هموار کردن راه برای حضور سرمایه گذاران در استان خوزستان عنوان کرد: کلانشهر اهواز به لحاظ امکانات و استعداد دارای وضعیت خوبی است. برای بخش عمران و آبادی هر آنچه از ابتدا تا انتهای کارون، تالاب ها و رودخانه ها وجود دارد که با همکاری معاونت عمرانی یک سازمان مجزایی را ایجاد کرده ایم که وظایف خاصی نیز در این زمینه به آنها محول شده است.

مقتدایی عنوان کرد: زیرساختها و ایجاد زمینه ها برای تسهیل سرمایه گذاری در استان انجام شده است. بخش امنیت سرمایه گذاری نیز تا حدودی تامین شده و یک وحدت رویه در استان شکل گرفته که پیش قراول این کار نیز استانداری است تا کارها به گونه ای پیش برود که هیچکس هراسی از مذاکره با مجموعه سرمایه گذاری نداشته باشد. ما باید بپذیریم که سرمایه گذاران در قبال زحمتی که کشیده می تواند با ایجاد زنجیره سرمایه امکانات خوبی را فراهم کند.

وی تصریح کرد: سرمایه دار پاک و منظم باید از این امکاناتی که برای خودش فراهم کرده با افتخار نام ببرد. ما به گرمی دست سرمایه گذارانی را که ایجاد اشتغال کرده و امکانات را فراهم می کنند می فشاریم. از سرمایه پاک و زلال افراد استقبال می کنیم و زمینه های این استقبال در استان فراهم شده است. در خوزستان جنبه روانی این سرمایه گذاری ها خوب نبود و عدد و رقم های درشت باید در ذهن مردم نهادینه شود. برای استانی با عظمت و دارای استعدادهای فراوانی مثل خوزستان که سه هزار میلیارد تومان عددی نیست. قرار شده بانک ها نیز در زمینه سرمایه گذاری بیش از پیش همکاری کنند و به ما راهکار بدهند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: هم اکنون کسری کارشناس بسیاری در استان داریم که باید نیروهای زیادی استخدام شوند ولی به دلیل مشکلات مالی این امکان استخدام فراهم نیست. برخی از دستگاه ها مسئول و پاسخگوی آنها مدیریت مرکزی است که ما پس از هر تغییر مدیریتی از سوی مرکز در اولین جلسات تشکیل شده با مدیر مربوطه انتظاراتمان را خیلی صریح و روشن به وی منتقل کرده ایم.

مقتدایی در خصوص ظرفیت های موجود در استان خوزستان نیز گفت: مطالعات جامع و بسیاری در بخش فرصت های شغلی به لحاظ صنعت، گردشگری، انرژی و سایر زمینه ها انجام شده است. قریب به 472 فرصت شغلی در بخش های مختلف ظرفیت های موجود استان دیده شده است.

وی افزود: برای این فرصت های شغلی حدود هشت هزار و 200 میلیارد تومان بخش ریالی برای جنبه های سرمایه گذاری تعیین شده و دو میلیارد و 400 میلیون دلار بخش ارزی این فرصت های شغلی است که احصاء هم شده و نتیجه آن باعث ایجاد 53 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم می شود.

مقتدایی توضیح داد: 9 هزار و 500 شغل از این فرصت ها در بخش صنعت و معدن، 10 هزار در بخش کشاورزی و حدود 23 هزار نیز در بخش گردشگری داریم که جمع این شغل ها بالغ بر 53 هزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا