گوناگون

ایران بعد از تحریم ها چین قرن 21 خواهد شد/ ورود قریب الوقوع به 20 اقتصاد برتر دنیا

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: افزایش نگرانی های استراتژیک و قدرت گرفتن گروه های تروریستی در منطقه موجب آن شده است تا ایران و آمریکا گفتگوهایی را برای همپیمانی احتمالی تاکتیکی آغاز کنند.

به اعتقاد نویسنده این پیمان تاکتیکی موجب بازنگری بنیادین در موازنه قوا در خاورمیانه و منطقه خواهد شد.

نویسنده در ادامه می نویسد از همه مهمتر اینکه ایران بعد از انزوای اقتصادی و مواجهه ایدئولوژیک با غرب به تدریج در حال ورود به عرصه 20 قدرت اقتصادی جهان و تبدیل شدن به یک قدرت بین المللی است. امری که ناشی از عملگرایی و انعطاف پذیری ایران است.

نویسنده این مطلب می نویسد به احتمال زیاد ایران و گروه 1+5 به یک توافق هسته ای دائم دست خواهند یافت امری که موجب سرازیر شدن سرمایه گذاری های خارجی به ایران خواهد شد.

نویسنده می نویسد اصلاحات اقتصادی میخائیل گورباچف که موجب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق شد و اصلاحات دنگ شیائوپینگ در چین هم موجب آزادی اقتصادی به قیمت آزادی سیاسی شد. اما سیاست های دولت روحانی موجب می شود که بنیاد یک اقتصاد پویا در ایران ایجاد شود و از نظر سیاسی ایران کشوری چالاک و از نظر ژئوپلتیک کشوری قوی شود.

نویسنده در قسمتی دیگر از مطلبش با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و مطرح شدن به عنوان قوی ترین تیم اسیایی با وجود تحریم ها و محدودیت های مالی ایجاد شده برای این تیم بر اثر تحریم ها می نویسد: سیاست های عملگرایانه و انعطاف پذیر ایران نه تنها ایران را در آسیا به یک قدرت ورزشی تبدیل کرده است بلکه در میان کشورهای در حال توسعه نیز این موضوع مصداق دارد.

نویسنده در پایان می نویسد: جای تعجب نیست که هرچه به دوران بعد از تحریم ها نزدیک می شویم، هر روز از موسسات بزرگ اقتصادی جهان بشنویم که ایران یکی از نوید بخش ترین اقتصادهای قرن 21 خواهد بود و شاید چینی دیگر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا