گوناگون

ایران سقف تولید اوپک را خواهد شکست

“اوپک” بزرگترین نهاد بین المللی نفتی از بهبود وضعیت تولید نفت کشورهای عضو آن نهاد نگران است چرا که این موضوع احتمال شکسته شدن سقف تعیین شده از سوی اوپک برای تولید نفت را افزایش خواهد داد. افزایش صادرات نفت عراق، رفع تحریم های بین المللی علیه ایران و بهبود وضعیت صنعت لیبی و اقتصاد آن کشور از چالش های اصلی پیش روی اوپک هستند.

به گزارش “تدبیر”، “اهرام آنلاین” با اشاره به بیم و هراس “اوپک” از افزایش تولید نفت توسط کشورهای عضو آن نهاد می نویسد:”به نظر می رسد اوپک با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد. سه سال پیش در چنین روزهایی بود که ناآرامی های ایجاد شده در جریان بهار عربی در کشورهای خاورمیانه قیمت نفت افزایش بی سابقه ای یافت. در آن زمان عربستان سعودی پیشنهاد افزایش تولید نفت را داد اما ایران با این موضوع مخالفت کرد چالشی که در نهایت به افزایش تولید نفت به بشکه ای ۱۳۰ دلار انجامید.”

این پایگاه تحلیلی در ادامه اشاره می کند که طی سال های گذشته به دلیل ادامه منازعه داخلی در عراق و تحریم های وضع شده علیه ایران وضعیت برای اوپک چندان بد نبوده و این نهاد موفق شده بیش از ۲ میلیون بشکه از تولید روزانه نفت از ۹۰ میلیون بشکه نفت تولید شده روزانه در سطح بین المللی را در اختیار داشته باشد.

یکی از مقام های اوپک ضمن ابراز نگرانی از فراهم شدن امکان افزای تولید نفت ایران و تاثیرگذاری آن بر روی اوپک می گوید:”در حال حاضر بهترین راه آن است که سقف تعیین شده از سوی اوپک از سوی کشورهای عضو رعایت شود. هرگونه افزایشی در تولید نفت ایران، لیبی و عراق در نیمه دوم سال جاری میلادی سبب افزایش نیاز به نفت اوپک خواهد شد.”

این پایگاه خبری – تحلیلی در ادامه به چالش های احتمالی پیش روی “اوپک” در سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره می کند و در این باره می افزاید:”یک منبع وابسته به اوپک معتقد است که میزان تولید نفت کشورهای عضو آن نهاد از روزی ۳۰ میلیون بشکه که عنوان هدف تعیین شده بیش تر نخواهد شد. با این حال در ماه های آینده با روند به افزایش لغو تحریم های وضع شده علیه ایران و تبع آن افزایش تولید نفت توسط آن کشور احتمال شکسته شدن سقف تعیین شده تولید روزانه نفت توسط اعضای اوپک را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر افزایش تولید نفت عراق نیز این روند را تشدید خواهد کرد. احتمال آن زیاد است که ایران پس از لغو تحریم های وضع شده بین المللی علیه آن کشور تولید نفت خود را به ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز افزایش دهد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا