گوناگون

بازشماری آرا در افغانستان

خبرگزاری ایرنا: ˈنور محمد نورˈ سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفت: بیش از یک میلیون رای در 1930 محل رای گیری در 30 استان کشور باز شماری می شود.

نور گفت: بازشماری آرای مراکزی که علیه آنها شکایت وجود دارد آغاز شده و تلاش می شود قبل از اعلام نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، بازشماری آرا تکمیل شود.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در عین حال تاکید کرد که این کمیسیون بر اساس زمانبندی اعلام شده، نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات را در 11 تیرماه اعلام خواهد کرد.

نور افزود، پس از اعلام نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، دو نامزد فرصت قانونی را در اختیار خواهند داشت شکایت های خود را به کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی مطرح کنند.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در عین حال گفت که مسوولان این کمیسیون شب گذشته با حامد کرزی رییس جمهور و معاونان وی دیدار کرده اند تا با کمک آنها، عبدالله عبدالله نامزد معترض را به روند برگزاری انتخابات افغانستان بازگردانند.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله یکی از دو کاندیدای انتخابات ریاست افغانستان روز گذشته (یکشنبه) یک روز پس از سومین افشاگری خود از آنچه که تقلب در انتخابات این کشور خواند، اعلام کرد کمیسیون های انتخاباتی افغانستان را از این پس به رسمیت نمی شناسد.

ˈنصرالله بریالی ارسلاییˈ، رئیس ستاد انتخابات عبدالله عبدالله گفت: کمیسیون انتخابات به درخواست های ستاد اصلاحات و همگرایی برای شفافیت انتخابات بی توجه است ، از این رو ما روابط خود را با این کمیسیون ها قطع کرده ایم و اعلام می کنیم که مسئولیت پیامدهای اینگونه اقدامات بر عهده کمیسیون های انتخاباتی و رییس جمهور افغانستان است.

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله روز یکشنبه در سومین افشاگری خود، مکالمات تلفنی برخی اعضای کمیسیون برگزاری انتخابات و مقامهای برخی استان های افغانستان را پخش کرد که در آن در باره لزوم ریختن آرا به نفع نامزد رقیب در صندوق های رای تاکید می شد.

این در حالی است که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان امروز (دوشنبه) بار دیگر در نشست شورای وزیران این کشور با تاکید بر اینکه 11 مرداد ماه قدرت را واگذار از وزیران دولت خود خواست در این زمینه آمادگی لازم را داشته باشند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی که در دور اول به ترتیب 45 درصد و 31.6 درصد آرا را کسب کردند در 24 خرداد ماه برگزار شد.

بر اساس برنامه زمانبندی کمیسیون برگزاری انتخابات که از قبل اعلام شده، قرار است نتایج ابتدایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 11 تیر و نتایج نهایی 31 تیرماه اعلام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا