گوناگون

بالای 4 هزار میلیارد تومان ظرفیت زکات در کشور وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نبی لو ظهر یکشنبه در جلسه شورای زکات آذربایجان غربی با بیان اینکه مردم در پرداخت زکات مشکل ندارند اظهارداشت: باید بخشی از اعتبارات دولتی برای امر زکات ابلاغ شود تا این فریضه دینی در جامعه نهادینه شود.

وی در ادامه با اشاره به ساخت 10 هزار مسجد در طی مدت هشت سال در کشور از محل جمع آوری زکات افزود: از ابلاغات شورای زکات این است که به ازای هر یک واحد تشویقی در سه واحد فقرا زکات توزیع شود.

نبی لو ادامه داد: قراردادی با قرار گاه خاتم الانبیاء و فرمانده سپاه در 8 استان که آذربایجان غربی نیز جزء آنهاست بسته شده که اولویت با تکمیل پروژه های نیمه تمام و 50 درصد نیز برای پروژه های جدید آورده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب 4 حکم در رابطه با زکات صادر کرده اند که ابلاغ قانون زکات از جمله حکم های پایانی ایشان در این رابطه بوده است عنوان کرد: در این قانون شش قید از مقام معظم رهبری مطرح شده که همگی مستلزم رعایت آن هستیم.

دبیر شورای زکات اعلام کرد: از دیگر موارد تاکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه زکات این است که زکات جمع آوری شده در همان محل جمع آوری آن باید صرف شود.

نبی لو افزود: سومین پیام مقام معظم رهبری در حوزه زکات مبتنی بر این است که چنانچه دولت تشویقی اختصاص دهد باید به محل زکات برود و چهارمین موضوع اینکه فقرا به تشخیص عقلای قوم محل باشند و ذکات در میان آن افراد توزیع شود.

وی اضافه کرد: از تاکیدات مقام معظم رهبری این است که قید اول زکات به فقر است و ایشان مسجد محوری و محور بودن امامان جماعت را مورد اشاره قرار می دهند و آنان را محور اصلی در جمع آوری زکات در روستاها معرفی می کنند.

دبیر شورای زکات اظهار داشت: هیچ سازمانی اعم از دولتی و غیر دولتی حق ندارد زکات را جمع آوری کند چرا که صرفا دبیرخانه زکات متولی این امر است و پرداختن به این امر با داشتن مجوز از شورای زکات استان امکان پذیر است و در غیر اینصورت تخلف محسوب شده و برخورد می شود.

نبی لو پرداختن به زکات را وظیفه ذاتی صدا و سیما عنوان و گفت: به منظور ترویج فرهنگ زکات طراحی و اجرای برنامه های تفسیر آیات قرآن در باره زکات از طریق صدا و سیما موثر است و ما هر هزینه ای در رابطه با ساخت فیلم ویژه زکات و برنامه های این چنینی را پرداخت می کنیم.

وی افزود: مسئولان و مدیران در انتخاب دامداران و کشاورزان نمونه به امر زکات نیز توجه کنند و موضوع شاخص در انتخاب برترین ها را بر اساس زکات قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا