گوناگون

بانک مرکزی نسبت به افزایش عرضه ارز در اقتصاد اقدام می کند/استمرار روند کاهش تورم

81201370 5761645

به گزارش روز (یکشنبه) خبرنگار ایرنا، ولی الله سیف در بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی که با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل اجلاس سران برگزار شد، با بیان آنکه سیر تعدیل نرخ ارز باید با حداقل نوسان همراه باشد، افزود: همچنین باید از ایجاد تلاطم در بازار ارز جلوگیری و حرکت آن را کند کرد.

وی تصریح کرد: هرچند در دهه هشتاد به مرور درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی افزایش یافت و امکان تثبیت نرخ ارز فراهم شد اما این روند ادامه نیافت و تلاطمات شدیدی در اواخر این دهه و اوایل دهه 90 در بازار ارز اتفاق افتاد.

به گفته وی، این امر نشان داد عدم تعادل های انباشته در نتیجه اصلاح عوامل بنیادین باعث بروز این تلاطمات شده است.

وی سپس درباره برنامه های بانک مرکزی در سال 93 گفت: کنترل نرخ تورم، گذشته نگری در قیمت ها و استمرار روند کاهشی تورم، تنظیم دستمزدها و نرخ های سود بانکی و همچنین مدیریت انتظارات به خصوص انتظارات تورمی از برنامه های بانک مرکزی برای سال جاری است.

رییس کل بانک مرکزی درباره دیگر برنامه های این بانک نیز اظهار داشت: تغییر شیوه سنتی کنترل نقدینگی با وضعیت محدود کنترل تورم و بهره گیری از ابزارهای جدید و همچنین تبلیغ بازار غیربانکی و ساماندهی مدیریت بهینه خارجی از دیگر برنامه های بانک مرکزی است.

وی اظهار داشت: باید شان قانونی شورای پول و اعتبار از شان سیاستی این شورا تفکیک شود و نوسازی بانک مرکزی و پالایش سلامت بانک های کشور در دستور کار قرار گیرد.

سیف از در دستور کار قرار گرفتن تهیه نقشه راه بانکداری اسلامی خبر داد و گفت: این بانک تلاش هایی را در راستای بهبود عملکرد اقتصاد کلان و کاهش آسیب پذیری در دستور کار دارد ضمن آنکه بازخوانی سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز در حال انجام است و گزارش بانک مرکزی از سیاست های اقتصاد مقاومتی در همین همایش رونمایی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان آنکه بی شک مهمترین هدف اقتصادی دولت در سال 93 جبران رشد منفی اقتصادی سال های اخیر و تدوین خط مشی های خروج غیرتورمی از رکود است، گفت: بدیهی است در این مسیر تا زمانی که سیاست های اتخاذ شده برای تحریک اقتصاد، افت درآمد سرانه آحاد جامعه طی دو سال گذشته را جبران نکرده و فعالان اقتصادی را از بازگشت اقتصاد کشور به وضعیت متعادل مطمئن نکند، تسریع رشد اقتصادی مهمترین هدف دولت یازدهم خواهد بود.

وی مهمترین قید راهبرد خروج از رکود تورمی را اتخاذ سیاست ها برای میل به این هدف دانست و گفت: هرچند شکل ساده این امر عدم مراجعه به منابع بانک مرکزی برای تحریک اقتصاد است اما برای کنترل تورم در شکل عمیق تر باید طرحی تدوین شود تا زیان های ناشی از سیاست های کنترل تورم در فعالان اقتصادی به حداقل برسد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خروج از رکود و خیز گرفتن رشد اقتصادی، سختگیری در رشد پایه پولی در کنار توسعه دسترسی بنگاه های تولیدی به اعتبارات بانکی باید مدنظر قرار گیرد.

سیف معتقد است: برای خروج غیرتورمی از رکود به همان اندازه که برای کنترل تورم به محدود کردن رشد پایه پولی نیاز است برای خروج از رکود به افزایش دسترسی تولیدکنندگان واقعی به منابع مالی نیاز است.

وی درباره عملکرد اقتصاد ایران در سال 92، گفت: تقویت ارزش پول ملی، کاهش عمق رکود اقتصادی، خروج بازار ارز از تلاطم و برقراری آرامش نسبی، اصلاح و کاهش انتظارات تورمی و بهبود چشم انداز اقتصادی کشور عملکرد اقتصاد ایران در سال 92 بوده که این دستاوردها معلول جهت گیری های انضباط گرایانه بانک مرکزی در هدایت سیاست های پولی و اعتباری است که در کنار رعایت انضباط مالی توسط دولت، آرامش قابل ملاحظه ای را پس از تلاطم های سال 90 و 91 در اقتصاد رقم زد.

وی ادامه داد: آثار تورمی ناشی از اصلاح قیمت انرژی در نخستین ماه های جاری نیز محدود بوده و در نتیجه تمهیدات اتخاذ شده در این حوزه انتظارات تورمی چندان تحریک نشده است، به همین دلیل با فرض عدم وقوع شوک های غیرمترقبه انتظار می رود سیر مثبت تحولات متغیرهای عمده کلیدی در سال جاری نه تنها ادامه یابد، بلکه تقویت شود.

** روند کاهش تورم استمرار می یابد

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آمارها حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصاد کشور در سال 92 است، گفت: نرخ تورم از اوج خود در مهر 92 به میزان 40.4 به 34.7 درصد در پایان سال گذشته و 30.3 درصد در اردیبهشت سال جاری کاهش یافت. علاوه بر این تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت 93 به 16.6 درصد رسید.

وی تصریح کرد: تفاوت فاحش میان متوسط نرخ تورم و تورم نقطه به نقطه از ادامه روند کاهشی نرخ تورم حکایت دارد، با تداوم پایبندی سیاستگذاران اقتصادی به انضباط پولی و مالی و حفظ ثبات بازارهای مالی این روند استمرار می یابد.

** افت 2.4 درصدی نرخ دلار

وی گفت: متوسط نرخ اسمی برابری دلار در بازار غیررسمی ارز در یازده ماهه منتهی به پایان اردیبهشت 93 به 38 هزار و 940 ریال رسید که در مقایسه با رقم مربوط به یازده ماهه منتهی به خرداد سال گذشته (31 هزار و 646 ریال) 2.4 درصد کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: تحولات بازار ارز در این دوره به لحاظ کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات حاکم بر بازار، انحراف معیار نرخ ارز را در این دوره به میزان 76.1 درصد کاهش داد که بیانگر کاهش قابل ملاحظه نااطمینانی در بازار و تبدیل تلاطم بازار ارز در سال 91 به نوسان محدود قابل تحمل در نیمه دوم سال 92 بوده است.

وی تجدیدنظر در سال پایه حساب های ملی از سال 76 به 83 را از دیگر دستاوردهای بانک مرکزی ذکر کرد و گفت: هدف از این اقدام انجام محاسبات تولید ناخالص داخلی و اجزای آن برپایه سال پایه 83 بود به طوری که رشد اقتصادی سال 91 براساس سال پایه 76 در دو مرحله برآورد شد.

به گفته وی در مرحله اول رشد اقتصادی سال 91 به میزان 5.8 – درصد برآورد شد که در این مرحله رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی 6.3 درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در مرحله دوم با توجه به تغییرات حاصله در آمار پایه بخش کشاورزی برآورد رشد اقتصادی سال 91 بر مبنای سال پایه 76 تجدیدنظر شد و به 6.8 – رسید.

وی تاکید کرد: براساس برآورد انجام شده بر مبنای سال پایه 83 رشد اقتصادی سال 91 پس از اعمال اصلاحات مربوط به آمار پایه بخش های کشاورزی و صنعت به میزان 6.8 – درصد برآورد شد که معادل رشد برآورد شده بر مبنای سال پایه 76 است.

سیف تاکید کرد: در زمینه تولید تغییر نرخ رشد اقتصادی برپایه سال 83 از 8.3 – درصد در 9 ماهه سال 91 به 3.4 – درصد در دوره مشابه سال 92 حاکی از افت سرعت انقباض فعالیت ها و آغاز خروج اقتصاد ایران از رکود است.

** 4.8 میلیارد دلار مثبت بر ارزش دارایی خارجی بانک مرکزی افزوده شد

وی درباره تحولات بخش خارجی و ترازهای پرداخت خارجی نیز گفت: حساب جاری و تراز بازرگانی اقتصاد در 11 ماهه سال 92 به ترتیب از مازاد 26.5 و 30.6 میلیارد دلاری برخوردار بوده که سبب شد با وجود دسترسی اندک به بازارهای مالی بین المللی نتیجه تراز پرداخت های خارجی اقتصاد 4.8 میلیارد دلار مثبت بر ارزش دارایی های خارجی بانک مرکزی در این مقطع بیافزاید.

** افت 0.9 واحد درصدی نقدینگی

وی درباره وضعیت نقدینگی نیز گفت: نرخ رشد نقدینگی تا پایان مهرماه 92 در مقایسه با دوره مشابه سال 91 به مراتب در سطح پایین تری قرار دارد به نحوی که از آبان 92 با افزایش پوشش آماری 5 بانک جدید به تدریج رشد نقدینگی به رشدهای مشابه آن در سال 91 نزدیک شد و پس از آبان 92 با سهمی معادل 3.2 واحد درصد در رشد نقدینگی کل سال 92 فاقد آثار پولی بوده است.

به گفته وی، نقدینگی طی سال 92 با 29.1 ئرصد افزایش به 5948 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با رشد دوره مشابه سال قبل 0.9 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

اقتصام(3)9141/ن.س**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا