گوناگون

با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موافق نیستیم

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند با شبکه‌های اجتماعی بجنگد اما محافظت باید انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، سرهنگ حسین عرفانی در همایش جرایم سایبری که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما به عنوان پلیس فتا با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موافق نیستیم اما معتقدیم این فضا ناامن است.

وی با بیان این که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر عهده شورای عالی مجازی است و پلیس فتا فقط یکی از اعضای این شوراست، افزود: طبیعتا با پیشرفت روزافزون تکنولوژی آسیب‌ها و تهدیدهای موجود این فضا رشد می‌کند و پلیس فتا نیز فقط به منظور برخورد با جرایم سایبری به وجود آمده است.

عرفانی با بیان این‌که فضای مجازی مانند یک زندگی واقعی در فضای دیگر است، تصریح کرد: در این فضا به هیچ عنوان امنیت وجود ندارد، اما متاسفانه اکثر شهروندان به این فضا اعتماد می‌کنند و از تهدیدات موجود در آن آگاه نیستند.

وی به جعل، کلاهبرداری، سرقت و انتشار عکس‌های شخصی به عنوان عمده‌ترین جرایم فضای سایبری اشاره کرد و گفت: جعل هویت یکی از مواردی است که به وفور در فضای مجازی رخ می‌دهد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: کلاهبرداری و سرقت نیز از دیگر عمده جرایم فضای مجازی است، هم‌چنین سرقت اطلاعات شخصی و انتشار آن‌ها در فضای مجازی نیز از عمده جرایم این حوزه است.

عرفانی با اشاره به این‌که فروش کالاهای غیرمجاز نیز یکی دیگر از عمده جرایم سایبری است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 90 هزار قلم داروی غیر مجاز که در فضای مجازی اقدام به فروش آن‌ها شده بود جمع‌آوری شده که تاریخ بیشتر این داروها منقضی شده بود.

وی خطاب به دانشجویان حقوق اظهار کرد: در حال حاضر وکیل و قاضی متخصص به منظور رسیدگی به جرایم سایبری و اینترنت در سطح جامعه کم است و امیدواریم در سال‌های آینده این تعداد افزایش یابد.

عرفانی با بیان این‌که فقط 10 درصد از کاربران اینترنت، کاربران سفید هستند، گفت: کاربران سفید به آن دسته از افرادی گفته می‌شود که به منظور کسب علم و انجام کارهای مفید به اینترنت مراجعه می‌کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی افزود: هم‌چنین 10 درصد از کاربران اینترنت کاربران سیاه هستند که با هدف ارتکاب جرم در فضای مجازی فعال هستند و 80 درصد کاربران اینترنتی را کاربران خاکستری تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی در دنیای امروز گفت: در هر دقیقه 204 میلیون ایمیل در سراسر دنیا ارسال می‌شود و دو میلیون جستجو در گوگول انجام می‌شود، هم چنین که این نشان دهنده گستردگی فضای اینترنت و میزان دسترسی بالا در جهان امروز است.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به فعالیت سایت‌های غیرمجاز همسریابی اظهار کرد: سایت‌های همسریابی روزانه 12 میلیون تومان درآمد دارند.

عرفانی با اشاره به این‌که اکثر سیستم‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی که از آن استفاده می‌شود سرورهای ایرانی ندارند، گفت: سرور اکثر شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک در ایران نیست و این موضوع رسیدگی به جرایم اینترنتی را دشوار می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا